اجمال سیاست هستوی امریکا: فبروری سال 2018

© Photo / David B. Gleasonاجمال سیاست هستوی امریکا: فبروری سال 2018
اجمال سیاست هستوی امریکا: فبروری سال 2018 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در تاریخ 27 جنوری سال 2017 دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا به جیمس میتیس وزیر دفاع امریکا وظیفه آماده نمودن اجمال نو سیاست هستوی (NPR) سپرد. رئیس جمهور تفهیم نمود که وظیفه درجه یک دفاع از ایالات متحده و همچنان متحدان و شرکای آن می باشد.

موصوف همچنان بطور خاص هدف درازمدت را نابودی سلاح هستوی و مطالبات خاطرنشان ساخت که مطابق آن ایالات متحده باید پوتنسیال عصری، کثیرالاستفاده و پایدار هستوی داشته باشد که باید تا آن زمان امن و مطمئین باقی بماند، تا جهان معقولانه از سلاح هستوی رهایی نیابد.

در اجمال نو گفته شده، ایالات متحده قصد دارند بازهم مساعی جهت نابودسازی کامل و نهایی سلاح هستوی، بیولوژیکی و کیمیاوی در تمام جهان بخرج دهند. از زمان آغاز جنگ سرد ذخایر نظامی سلاح هستوی به اندازه بیش از 85% نابود کاهش یافته و نیروها و وسیایل نو هستوی در طول بیش از دو دهه توسعه نمی یافت. باوجود این همه از زمان آخرین اجمال سیاست هستوی که در سال 2010 آماده شده بود، اوضاع از نقطه نظر تهدیدهای جهانی، بشمول تهدیدهای هرچه بیشتر آشکار هستوی از جانب دشمنان بالقوه، بطور محسوس بدتر شده است.

امروز ایالات متحده به تهدیدهای هستوی، بسیار پیچیده تر و مختلف، نسبت به هر وقت دیگر، در حالیکه دشمنان بالقوه بصورت کاملاً فعال برنامه های طراحی و استقرار سلاح هستوی و وسایل برد آن را تحقق می بخشند، مواجه گردیده است.

اوضاع در حال تغییر پی هم و نامعین از نقطه نظر امنیت بین المللی

در اجمال نو سیاست هستوی گفته شده، در حال که ایالات متحده تعداد تسلیحات هستوی را کاهش میدهد و اهمیت آنها را پائین می آورد، کشورهای دیگر، منجمله روسیه و چین، در جهت مخالف حرکت میکنند آنها ذخایر خود را توسط انواع نو وسایل هستوی تکمیل میکنند، نقش نیروهای هستوی را در استراتیژی ها و پلان های خود تقویت میکنند و برخورد هرچه بیشتر تجاوزکارانه، منجمله در ساحه فضایی و ساحه سایبیری، مینمایند. کوریای شمالی فعالیت های غیرقانونی خود را ادامه میدهد که متوجه تقویت پوتنسیال راکتی — هستوی می باشد که تخلف مستقیم از فیصله های شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب میشود. ایران با وضع نمودن محدودیت ها نسبت به پروگرام هستوی خود که در «پلان مشترک جامع عملکرد» پیشبینی شده، موافقه نمود. باوجود این، آنکشور بخش قابل ملاحظه پوتنسیال و امکانات تخنیکی، لازم برای ساختن سلاح هستوی در جریان یک سال، از لحظه اتخاذ فیصله مربوطه، حفظ نموده است.

در حال حاضر تنوع بی مانند تهدیدهای بسیار مختلف، بشمول تهدیدهای جدی، تهدیدها در عرصه فضایی و سابیری و همچنان تهدیدها از جانب تشکیلات غیردولتی، وجود دارند. در چنین شرایط اوضاع هرچه کمتر قابل پیشبینی میگردد و خطرات افزایش می یابند.

این وضع را با سرعت از نقطه نظر موجودیت تهدیدها از زمان تصویب اجمال سیاست هستوی در سال 2010 وخیمتر می سازد و این چیزی است که ما باید حالا آن را هنگام فورمولبندی سیاست و استراتیژی ما در وقت آغاز تحکیم و عصری سازی نیروهای هستوی امریکا، مدنظر بگیریم.

در اجمال نو سیاست هستوی سال 2018 سیاست تا به حال موجود هستوی و مطالبات مربوطه ارزیابی میشوند که در شرایط اوضاع مساعدتر هستوی و شرایط موجودیت مناسبات دوستانه بین قدرت های بزرگ برقرار شده بودند، ارزیابی میگردد. توجه اساسی به ارزیابی سیاست، استراتیژی و امکانات مربوطه هستوی، ضروری برای آن، مبذول گردیده، تا از ایالات متحده امریکا و همچنان متحدان و شرکای آن در شرایط تقویت تهدیدها دفاع نمایند. اجمال متوجه استراتیژی بوده و حاوی پیشنهادات نسبت به دوکتورین و پلان های اوپراتیفی — استراتیژیکی در عرصه تسلیحات هستوی و مهمترین عناصر سیاست می باشد که در حال حاضر و آینده ضروری اند.

ایالات متحده نه روسیه و نه هم چین را دشمنان خود محسوب نمی کنند و سعی میکنند مناسبات باثبات را با هردو کشور حفظ نمایند. ما همیشه سعی می ورزیدیم با چین دیالوگ حفظ نمائیم که به درک بهتر سیاست، دوکتورین و امکانات هستوی یکدیگر و هردو طرف مساعدت مینماید، شفافیت را بالا برد و در اداره نمودن خطرات ناشی از اشتباهات و سوءتفاهمات کمک نماید. بعد از حوادث در اوکراین، امکانات برای چنین همکاری سازنده با روسیه به مراتب محدود گردیدند.

ما امیدواریم که شرایط بوجود آیند که یکبار دیگر امکان برقرار همکاری شفاف و سازنده با روسیه فراهم سازند.

بازهم در اجمال نو بطور صادقانه مسایل مورد بحث قرار گرفته که در رابطه با نظریات، پروگرام ها و امکانات استراتیژیک روسیه، چین و دول دیگر، خاصتاً به آنچه که به سلاح هستوی مربوط میشود، بوجود آمده اند.

علل اساسی که به اساس انها پوتنسیال هستوی و استراتیژی بازداری هستوی ایالات متحده برای تامین امنیت امریکا، متحدان و شرکای آن ضروری اند، کاملاً روشن اند. پوتنسیال هستوی امریکا برای بازداری تجاوزات، هم با استعمال و هم بدون استعمال سلاح هستوی، اهمیت تعیین کننده دارد.

نیروها و وسایل هستوی امریکا نمی توانند جلو منازعات را بدون استثنا در همه موارد بگیرند و بر این نباید حساب کرد. در عین حال، آنها نسبت به هرچیز دیگر به بازداری تجاوزات، هم با استعمال و هم بدون استعمال سلاح هستوی مساعدت میکنند. از این نقطه نظر آنها تعویض ناپذیرند و در آینده قابل پیشبینی چنین باقی خواهند ماند.

پوتنسیال هستوی امریکا و اهداف درازمدت سیاست دولتی

وظیفه درجه یک سیاست و استراتیژی هستوی امریکا اینست، تا دشمنان بالقوه را از واردساختن ضربه هستوی به هرمقیاس بازدارد. ولی جلوگیری از ضربه هستوی هدف سلاح هستوی نمی باشد. نیروهای هستوی امریکا وظایف آتی که در استراتیژی آمنیت ملی ایالات متحده پیشبینی شده، انجام میدهند:

—  جلوگیری از حمله با استعمال و بدون استعمال سلاح هستوی؛

—  تضمین امنیت متحدان و شرکا؛

—  دستیابی بر اهداف سیاست دولتی امریکا در صورت ناممکن بودن بازداری؛

—  توانایی عکس العمل نسبت به اوضاع غیرقابل پیشبینی در آینده.

این وظایف باهم رابطه متقابل دارند و مکمل یکدیگرند.

ایالات متحده امریکا در صورت ضرورت امکانات برای استقرار مقدم طیارات بمبارد هستوی و طیارات استفاده دوگانه را در سراسر جهان توسعه خواهد بخشید. ما قصد داریم طیارات استفاده دوگانه را عصری سازی نمائیم و آنها را توسط طیارات شکاری F-35 تعویض کنیم که توانایی حمل سلاح هستوی دارا می باشند.  

مقابله با تروریزم هستوی

استراتیژی تصویب شده مبارزه با تروریزم هستوی در امریکا سلسله کامل اقدامات را پیشبینی میکند که دفاع چندین سطحی در برابر تهدیدهای موجود و آنهایی که بوجود خواهند آمد، تامین میکند. ایالات متحده، با پیروی از چنین برخورد چندین سطحی، سعی می ورزند به افتادن سلاح هستوی و همچنان مواد و تخحنالوژی های، ضروری برای تولید آن، به دست تروریستان اجازه نه دهند و نسبت به حوادث هستوی به طریق کشف و خنثی سازی دستگاه های هستوی یا عواقب انفجار هستوی از خود عکس العمل نشان دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала