درافغانستان بیش از دها هزار غیرنظامی در سال 2017 کشته شدند

© Sputnik / Jakدرافغانستان بیش از دها هزار غیرنظامی در سال 2017 کشته شدند
درافغانستان بیش از دها هزار غیرنظامی در سال 2017 کشته شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارش سالانه ی ملل متحد پیرامون پیآمدهای منازعات مسلحانه در افغانستان حاکی از آن است که بیش از ده هزار فرد ملکی در جریان سال ۲۰۱۷ یا زندگی خویش را از دست داده اند و یا متحمل جراحت گردیده اند.

به گزارش اسپوتنیک، بر بنیاد گزارش سالانه ملل متحد در افغانستان (یوناما) و اداره حقوق بشر ملل متحد،در مجموع تلفات ۱۰۴۵۳ فرد ملکی (۳۴۳۸ کشته و ۷۰۱۵ زخمی) را ثبت نموده است. با وصفِ اینکه این آمار کاهشِ نُه فیصدیِ تلفات افراد ملکی را در مقایسه با سال ۲۰۱۶ نشان می دهد، اما این گزارش بیانگر آمار بلندِ تلفات افراد ملکی به سبب حملات انتحاری و مواد انفجاری تعبیه شده است.
جنگ های زمینی میان عناصر ضد دولت و نیروهای طرفدار دولت دومین عامل عمده تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۷ بوده است، هرچند که میزان تلفات وارده از این رویارویی ها ۱۹ فیصد نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است.
این گزارش تقریباً دو بر سه حصه (۶۵ فیصد) تلفات افراد ملکی را به عناصر ضد دولت نسبت می دهد؛ ۴۲ فیصد این تلفات به طالبان، ۱۰ فیصد به داعش یا شاخه خراسان دولت اسلامی و ۱۳ فیصد آن به جناح های نا مشخص و سایر گروهای عناصر ضد دولت نسبت داده شده است.
. در سال ۲۰۱۷، یوناما مرگ ۱۶۴ تن و جراحت ۴۷۵ تن دیگر را از اثر انفجار مهمات منفجرناشده ی باقی مانده از جنگ ثبت نموده است که ۸۱ فیصدِ قربانیان آن را اطفال تشکیل می دهند. شماری زیادِ اطفالی که از این حوادث زنده مانده اند بینایی و یا اعضای بدن خویش را از دست داده اند، جراحت های جدی را متقبل گردیده و به آسیب های روانی مبتلا شده اند که این وضعیت مانع زندگی عادی شان در آینده خواهد شد.
این گزارش اقدامات دولت افغانستان و نیروهای امنیتی طرفدار دولت را در خصوص محافظت از افراد ملکی در جریان نبرد، ستایش می کند. اقدامات متذکره باعث شد که در سال ۲۰۱۷ کاهشِ ۲۳ فیصدی تلفات افراد ملکی توسط نیروهای طرفدار دولت بوجود آید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала