داعش، ابزار امریکا برای به چالش کشیدن آسیای میایه

© Sputnik / JAKاحمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی افغانستان
احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی  افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا با تقویت داعش، در پی رساندن این گروه به مرزهای شمالی افغانستان و سپس ناامن سازی کشورهای آسیای میانه است.

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی  افغانستان، فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در افغانستان را برنامه‌یی برای به چالش کشیدن کشورهای آسیای میانه می‌خواند. سعیدی در گفتگویی با خبرگزاری اسپوتنیک، در بارۀ این برنامه می‌گوید:

داعش در اکثر ولایت‌های افغانستان حضور فعال دارد به ویژه در شمال کشور آن‌ها مصروف سربازگیری هستند تا این‌که در فصل گرما بتوانند جنگ‌های منظم‌تری را در افغانستان راه اندازی کنند و هدف اصلی سربازگیری این گروه تروریستی نه تنها افغانستان بلکه کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان، ازبیکستان، قزاقستان و ترکمنستان است. در میان این گروه تروریستی افرادی از حزب اسلامی تاجیکستان و ازبیکستان نیز حضور دارد.

طرح و پلان این گروه تروریستی چنین است که در این اواخر امریکا در پی فراهم‌سازی زمینه برای آن است تا داعشیانی که در شرق میانه یا کشورهای عراق و سوریه شکست خورده اند به افغانستان انتقال یابند و همین اکنون این جنگجویان از طریق کشورهایی چون پاکستان به آهستگی در حال رسیدن به افغانستان استند.

زیرا امریکا می‌خواهد ولایت‌های شمال افغانستان دهلیز ترانزیتی باشد برای انتقال داعش به کشورهای آسیایی میانه، به طور مثال همین اکنون دو ولسوالی در ولایت نورستان که همجوار با ولایت پنجشیر است در تصرف داعش است، در ولایت بدخشان نیز یک یا دو ولسوالی در تصرف داعش قرار دارد ولایت کنر همچنان در محاصره داعش است، برنامه آن است تا اینکه تروریستان از چترال پاکستان این مسیرها را عبور کرده به شکل آسان خودشان را به ولایت‌های کندز و تخار برسانند.

از سوی دیگر در حوزه جنوب غرب هم فعالیت‌های داعش در جریان است تا بتوانند تروریستان را به ولایت‌های جوزجان، فاریاب و سرپل و سپس به آسیای میانه برسانند و این یک واقعیت است.

امریکایی‌ها تنها با طالبان مبارزه می‌کنند و در حال حاضر با داعش هیچگونه مبارزه و جنگی  ندارند. آن‌ها قوت‌های نظامی خود را از عراق بیرون کرده و به افغانستان انتقال می‌دهند اما نه با هدف سرکوب داعش یا مبارزه با تروریزم. هراس امریکا این است که کشورهای فدراتیف روسیه و چین در تقابل به فعالیت‌های این کشور در افغانستان، ممانعت نشان دهند و به همین دلیل نیروهای خود را در شمال افغانستان بیشتر می‌سازد.

چگونه ممکن است که نیروهای امریکایی در پی کمک و همکاری به گروه‌های تروریستی باشند، در حالیکه شعار آن‌ها مبارزه با تروریزم و افراط‌گرایی است؟ احمد سعیدی در پاسخ به این سوال می‌گوید:

تروریستانی که برخلاف منافع ملی امریکا عمل کنند حتماً سرکوب می‌گردند اما بیشتر تروریستان را امریکا بخاطر حریفان سیاسی و نظامی خود در منطقه استعمال کرده است. امریکا به‌جای این‌که به شکل مستقیم به آسیای میانه مداخله کند اکنون از طریق همین تروریستان می‌خواهد که کشورهای روسیه و آسیای میانه را به چالش بکشد زیرا داعش عسکر بی‌دریشی امریکا است که اهداف این کشور را در منطقه دنبال می‌کند.

آقای سعیدی همچنان میگوید که داعش در حال حاضر مصروف سربازگیری است و در فصل گرما و زمانی‌که برف و بارانی نباشد فعالیت‌های داعش در افغانستان و آسیای میانه زیادتر خواهد شد.

اگر داعشیان برای منافع امریکا کار نمی‌کنند پس چرا در عراق و سوریه به طور کامل سرکوب نمی‌شوند؟ امریکا چرا اجازه میدهد که داعش به افغانستان بیاید؟ اگر دست‌های نیرومند و قدرت بزرگی در عقب داعش وجود نداشته باشد، چند تا ملا و داعشی چگونه به عجله از عراق به افغانستان می‌آیند و برای خودش پایگاه می‌سازند؟

زیرا همین اکنون در شبرغان، جوزجان، سرپل و فاریاب پایگاه‌های داعشیان وجود دارد ولی امریکایی‌ها چرا پایگاه‌های آنان را بمباردمان و نابود نمی‌کنند؟

لوی درستیز افغانستان در نشست پارلمان افغانستان گفته بود که در کشور، بیش از دو هزار جنگجوی داعش فعالیت ندارد، احمد سعیدی در این زمینه میگوید:

جنرال شریف یفتلی، لوی درستیز افغانستان یک مأمور حکومت است و پرنسیب همین است که یک مامور حکومتی بخاطر روحیه بخشیدن به مردم باید تعداد دشمن را کم جلوه بدهد و یا کم اعلام کند اما واقعیت این است که داعش در همه ولایت‌های افغانستان فعالیت دارد. به دلیل این‌که وقتی ذخیره‌گاه داعش در پنج کیلومتری ارگ در ساحه خوشحال خان مینه شهر کابل گرفتار می‌شود ما می‌توانیم بگویم که آن‌ها در همه ولایت‌ها حضور دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала