تولیدات زراعتی ننگرهار جاگزیرن تولیدات وارداتی می‌شوند

© AFP 2023 / Mohammed Abedتولیدات زراعتی ننگرهار جاگزیرن تولیدات وارداتی می‌شوند
تولیدات زراعتی ننگرهار جاگزیرن تولیدات وارداتی می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گلاب منگل والی ولایت ننگرهار در مورد رشد بی سابقه در تولید زیتون و مالته در یک سال گذشته در ولایت ننگرهار سخن گفت.

آقای منگل به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که در یک سال گذشته ۱۲۰۰ تن زیتون در دو بخش هم روغن زیتون و دانه زیتون حاصل‌گیری و به دیگر ولایات فرستاده و به فروش رسانیده شده است.

به گفته آقای منگل، تولید زیتون در سال ۱۳۹۴ به ۵ تُن رسیده بود ولی در سال ۱۳۹۵ تولید و یا حاصلات زیتون در ولایت ننگرهار زیر صفر قرار داشت که حتی نمیشود به فیصدی هم تخمین زد اما در سال ۱۳۹۶ تولید زیتون به ۱۲۰۰ تُن رسیده است که این یک افزایش قابل ملاحظه می‌باشد.

افزایش 140 درصدی حاصلات زیتون در ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان
افزایش 140 درصدی حاصلات زیتون در ننگرهار

آقای منگل همچنان در قسمت افزایش حاصلات تولید میوه مالته نیز می‌گوید که  در سال جاری تولید میوه و صادرات به خارج از ننگرهار به ۳۰۰۰ تُن افزایش یافته است که امسال این تولیدات توانسته اند یک بخشی از ضروریات مردم را پوره سازند و بر علاوه میوه‌جات در قسمت ترکاری باب نیز خانه‌های سبز یا گرین هاوس‌ها ساخته شده که همین اکنون تمامی ترکاری باب که در شهر کابل به فروش می‌رسد حاصل زراعتی ولایت ننگرهار است.

دلایل افزایش در بخش زراعت در ولایت ننگرهار را آقای منگل بر محافظت از باغ های می‌داند که در سال های گذشته به شکل درست از آن ها محافظت صورت نمی‌گرفت.

همچنان آقای گلاب منگل می‌گوید که اگر رشد زراعت همینگونه به شکل دوامدار صورت بگیرد به یقین که در دو الی سه سال آینده ما می‌توانیم که از وارد نمودن میوه‌جات از کشور های خارجی جلوگیری نماییم و تمامی خواست‌های مردم کشور خود را پوره بسازیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала