لطیف پدرام به جنرال رازق: حتی واژه افغانستانی را مشروط می پذیریم

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTلطیف پدرام به جنرال رازق: حتی واژه افغانستانی را مشروط می پذیریم
لطیف پدرام به جنرال رازق: حتی واژه افغانستانی را مشروط می پذیریم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده پارلمان افغانستان در پاسخ به سخنان فرمانده ولایت کندهار نوشت، حتی واژه افغانستانی را هم به صورت مشروط می پذیریم.

جنرال رازق: کسی که افغان نیست از افغانستان بیرون شود
به گزارش اسپوتنیک، عبدالطیف پدرام نماینده پارلمان افغانستان در پاسخ به سخنان جنرال رازق فرمانده کندهار در صفحه فیس بوکش نوشت: من در جلسه ی کندهار شرکت نکردم با وجودی که دعوت بودم و ملاحظاتم را نیز گفته بودم، چون همان موقع هم متوجه بودم که پشت سر این جلسه آقای کرزی و جنرال رازق قرار دارند. هم با شعور و هم با تجربه می دانستم که سر مسایل اساسی و کلان مانند زعامت کشور، سرود ملی،هویت و زبان و غیره شوونیست ها هیچ گاه حق برابری و شهروندی را قبول نمی کنند و به آن تمکین نمی کنند. امیدوارم موضعگیری جنرال رازق که یک عده ساده لوحانه یا معامله گرانه می خواستند از او قهرمان بسازند درس دیگری شده باشد.

او در ادامه نوشت: آقای جنرال رازق گفته است، که کسی که هویت افغان را نمی پذیرد از افغانستان بیرون شود.
حالا سخن من این است: هنگام سخنرانی ام در پارلمان در باره ی تذکره ی برقی گفتم، هویت افغانی را برای همه نمی پذیریم و حتا کلمه ی افغانستانی را هم به صورت مشروط می پذیریم. اکنون به صراحت اعلام می کنم، افغانستان باید فدرالی شود و جمهوری فدرالی در کشور ما باید نامش جمهوری فدرالی خراسان باشد. حالا ما باید تغییر نام افغانستان را هم در اولویت کاری مان قرار بدهیم. کلمه ی آریایی و آریانا بار نژاد پرستانه دارد و عدالت را برای همه ی اقوام بر نمی تابد. خراسان عادلانه ترین نام است، چون به هیچ قومی و تباری اختصاصآ رابطه ندارد. حالا که موضوع تا این جا رسیده است همه چیز باید به صورت ریشه یی حل شود. نام افغانستان، قانون اساسی، سرود ملی، تمرکزگرایی،هویت، زبان، پول، پرچم و هر چیز دیگر..

یادآوری می کنیم، که پیش از این جنرال رازق فرمانده امنیه کندهار گفته بود، که روند توزیع شناسنامه‌های برقی یک پروسۀ بزرگ ملی بوده و کسی حق ندارد به دلایل سیاسی با آن مخالفت کند.

او گفته بود: «کسی که افغان نیست، باید از افغانستان بیرون شود».

جنرال عبدالرازق افزوده بود، که همه مسائل تخنيکى مربوط به توزيع شناسنامه های برقی از پیش حل گرديده و براى به تعويق انداختن این روند هيچ توجيه قانونى وجود ندارد. او تصریح کرد که هيچ کسی حق ندارد که از اين موضوع ملى سوء استفاده سیاسی کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала