ساختن بازی کمپیوتری مبارزه با مواد مخدر توسط دختران هراتی

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaدختران هراتی بازی کمپیوتری مبارزه با مواد مخدر ساخته اند
دختران هراتی بازی کمپیوتری مبارزه با مواد مخدر ساخته اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دختران بازیساز هراتی به تازگی، یک بازی کمپیوتری ساخته اند که موضوع آن، ترویج مبارزه با قاچاق مواد مخدر در هلمند است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، هفت دختر هراتی در مرکز کدنویسی این شهر جمع شده و بازی‌ای ساخته‌اند که نحوه مبارزه‌ با قاچاقچیان مواد مخدر در ولایت هلمند را به نمایش می‌گذارد.
قهرمان بازی، یک سرباز امنیتی است که سعی می‌کند با قاچاقچیان مبارزه کرده و با از بین بردن آزمایشگاه‌های مواد مخدر، کشت بدیل را معرفی کند.
سمیرا اسماعیل‌زاده، یکی از این بانوان کدنویس هراتی می‌گوید این بازی دو مرحله دارد و اگر حمایتی از سوی دولت صورت بگیرد این موضوع را به دیگر ولایات نیز توسعه خواهند داد.
وی افزود: این بازی اکنون دو مرحله دارد که یکی مناطق سبز و دیگری منابع مواد مخدر یا همان زیرزمین‌های ولایت هلمند را نمایش می‌دهد، اگر از ما حمایت شود ما می‌توانیم ولایات دیگر را هم در بازی اضافه نماییم.

افزایش استفاده از زنان برای قاچاق مواد مخدر در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
افزایش استفاده از زنان برای قاچاق مواد مخدر در افغانستان

این بازی نشان می‌دهد که نسل جوان، مخالف کشت مواد مخدر است و باید بیرون از بازی در زندگی طبیعی، مبارزه را عملی ساخت و در برابر آن جبهه گرفت.
از سوی دیگر، احسان احراری، آموزگار این مرکز کدنویسی می‌گوید که برنامه‌هاییی که تهیه می‌شود باید دولت آنها را مورد استفاده قرار دهد.
وی می‌گوید: تنها خواسته ما از دولت این است که اپلیکیشن‌های دست ساختۀ ما را مورد استفاده قرار دهد تا زحمات ما به هدر نرود.
غلام جیلانی دقیق، رئیس مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات می‌گوید که این اداره از کوچک‌ترین گام‌ها در راستای مبازره با مواد مخدر از سوی هر نهاد را حمایت می کند.
اما آقای دقیق می‌گوید که تقاضای خارجی‌ها برای مواد مخدر عامل اساسی کشت کوکنار در افغانستان است که به نحوی دهقانان ما را تشویق به کشت مواد مخدر می‌کنند.
آقای دقیق، درگیری با دهقانان را راه اصولی ندانسته و می‌گوید که تنفیذ قانون، همکاری غربی‌ها و افزایش آگاهی مردم از اضرار مواد مخدر کارساز است.
مرکز کدنویسی زنان در هرات از سال ۲۰۱۵ آغاز به فعالیت کرده و تاکنون دختران زیادی در این مرکز آموزش دیده اند.
به گفتۀ مسؤولان اداره مواد مخدر، در ۱۰ ماه سال جاری، صدها کیلو مواد مخدر، هزاران لیتر تیزاب و مشتقات مواد مخدر کشف شده و ۳۱۳ نفر قاچاقچی خُرد و بزرگ بازداشت شده اند.
اما حکومت و دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل گزارش داده ‌اند که تولید مواد مخدر افغانستان در سال جاری میلادی ۸۷ درصد افزایش یافته است.
براساس آن، مقدار مواد مخدر تولیدشده به صورت تخمینی به ۹ هزار تُن رسیده؛ در حالی که این رقم در سال گذشته چهار هزار و ۸۰۰ تُن بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала