امریکا می‌خواهد جنگ را به آسیای میانه بکشاند، اما نمی‌تواند

© Sputnik / JAKمحمد گل مجاهد، آگاه مسایل سیاسی و نظامی
محمد گل مجاهد، آگاه مسایل سیاسی و نظامی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با گذشت هفده سال از حضور امریکا در افغانستان اهداف و پیشرفت این کشور در این جنگ مورد تردید کارشناسان قرار دارد.

در دو سه سال اخیر کشورهای آسیای میانه از تلاش برای جاسازی داعش در شمال افغانستان و استفاده از این گروه تروریستی برای عبور از مرزهای آسیای میانه و ناامن سازی این کشورها ابراز نگرانی کرده اند.

کارشناسان سیاسی و نظامی افغانستان نیز تلاش‌ها در این زمینه را رد نمی‌کنند. محمد گل مجاهد، آگاه مسایل سیاسی و نظامی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک از تحلیلش در مورد پس پردۀ جنگ افغانستان باور دارد در عقب گروهای تروریستی شرکت‌های بزرگ اسلحه سازی دست دارند که گروهای تروریستی به ویژه داعش را تمویل و حمایت می‌کنند:

«شرکت‌های تولید کنندۀ وسایط زرهی و کمپنی‌های بزرگ سلاح‌سازی بخاطر فروش سلاح‌ها و وسایط خود در کشورهایی چون خاور میانه، سوریه، عراق، افغانستان و دیگر کشورهای در حال جنگ  با کمک به شبکه‌ها و گروه‌های تروریستی جنگ را گرم نگه می‌دارند تا سلاح‌ها و وسایط خود را بفروش برسانند  و از ملیارد‌ها دالری که از این طریق به دست می‌آورند، بخش ناچیزی از آن را به این گروه‌های تروریستی می‌پردازند.»

این کارشناس مسایل نظامی و سیاسی باور دارد که امریکایی‌ها، از این جنگ افغانستان خسته شده اند زیرا این جنگ برای آن‌ها سالانه بیشتر از ۵۰ ملیارد دالر هزینه بر می‌دارد، آقای مجاهد می‌گوید که جنگ راه حل نیست و در این جنگ نه طالبان و نه حکومت افغانستان و نه هم امریکایی‌ها برنده خواهد شد.

به باور این کارشناس نظامی، امریکایی‌ها به جای این‌که ۴۵ ملیارد دالر را سالانه در جنگ افغانستان به مصرف می‌رسانند بهتر خواهد بود که نیم همین هزینه را در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار بدهند:

«در بدل معاش یک سرباز امریکایی، می‌توان ۵۰ سرباز در افغانستان استخدام کرد و بدین ترتیب اردوی افغانستان ظرفیت افزایش چهارصدهزار نیروی دیگر را خواهد داشت. این موضوع سبب می‌شود که از یک سو، تمام افغانستان زیر پوشش یک اردوی قوی قرار بگیرد و از سوی دیگر بیکاری نیز ریشه‌کن گردد و کشورهایی که بخاطر موجودیت امریکا در این کشور دخالت می‌کنند، و مخالفینی که می‌گویند امریکا باید بیرون شود، آنها هم دیگر هیچ بهانه‌یی نخواهند داشت. این راهی برای فراهم کردن زمینۀ صلح است اما ای کاش که این پیشنهاد ها قبول می‌شد. اکنون امریکایی‌ها تصمیم دارند تا یا توسط بمباردمان و یا به وسیلۀ کشتار مردم به این جنگ نکتۀ پایان بگذارند که من فکر می‌کنم که با کشتار مردم هیچ‌گاهی این جنگ پایان نمی‌یابد.»

آقای مجاهد در پاسخ به سوالی در مورد نگرانی کشورهای آسیای میانه از هدف امریکا در منطقه و تلاش برای گسترش ناامنی تا مرزهای این کشورها، میگوید که اراده برای کشانیدن جنگ به آنسوی مرزهای شمالی افغانستان وجود دارد، اما در مورد توانایی این کار تردید وجود دارد:

«مردم افغانستان و حکومت افغانستان هیچگاهی به امریکا و یا دیگر کشورها این اجازه را نمی‌دهد که از افغانستان علیه دیگر کشورها استفاده کنند و من به این باور هستم که امریکا در حدی نیست که تهدیدی برای کشورهای دیگر شود. علاوه بر آن در این اواخر چینایی‌ها هم تصمیم دارند تا یک لوای کوهی را در خاک افغانستان تجهیز و تمکیل بکنند و کشور روسیه هم، آن روسیۀ ۲۰ سال پیش نیست. واقعیت این است که آن‌ها از از هر نگاهی یک کشور قوی بوده از لحاظ نظامی و اقتصادی قدرتمند شده اند. نیروهای روسیه در کشورهای تاجیکستان و ازبیکستان برای دفاع از سرحدات شان جابجا شده اند. این حق این کشورها حق دارند تا از سرحدات خود دفاع کنند و سرحدات خود را تقویت کنند. لازم است تا این کشورها به افغانستان کمک و کشور ما همکاری‌های همه‌جانبه کنند تا مبادا با دوام جنگ حاضر در افغانستان شماری از تروریستان موفق شوند از سرحد افغانستان با آسیای میانه بگذرند.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала