بزرگان سادات: به نام قوم دیگر شناسنامه نمی گیریم

© Photo / اداره ثبت احوال نفوس/فیسبوکبزرگان سادات: به نام قوم دیگر شناس نامه نمی گیریم
بزرگان سادات: به نام قوم دیگر شناس نامه نمی گیریم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سید اسحق گیلانی، رهبر نهضت همبستگی ملی اسلامی افغانستان، و شماری از بزرگان قوم سادات هشدار می‌دهند که اگر نام‌های تمامی اقوام افغانستان در شناس‌نامه‌های برقی گنجانیده نشوند، شناس‌نامه نخواهند گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه ها، در سیستم شناس‌نامه‌های برقی تنها نام‌های چهارده قومی جا داده شده‌اند که در قانون اساسی از آن‌ها نام برده شده است.
اداره توزیع شناس‌نامه‌های برقی می‌گوید که اقوام دیگر باید در هنگام گرفتن شناس‌نامه‌های برقی، از میان این چهارده قوم یکی را بر گزینند.
سید اسحق گیلانی، رهبر نهضت همبستگی ملی اسلامی افغانستان، گفت: «خدا کند که این مشکل بسیار کلان شود، ولی ما از هویت خود به حیث سید، به حیث بیات، به حیث قرلق، به حیث خلیلی و این‌ها به صورت قطعی این را به بازی نمی‌گیریم.»
سید محمدعلی جاوید، رییس کمیسیون مشترک اقوام و رهبر حرکت اسلامی آزاد افغانستان به روز دوشنبه از بهر بایومتریک به کاخ ریاست جمهوری رفت، اما به علت درج نبودن نام سادات در سیستم شناس‌نامه‌های برقی از بایومتریک خود داری کرد و از ریاست جمهوری بیرون شد.
در این میان بسیاری‌های دیگر هشدار می‌دهند که اگر نام‌های قوم شان در شناس‌نامه‌های برقی درج نشوند، این شناس‌نامه‌ها را نمی‌پذیرند و نخواهند گرفت.
سید خلیل انوری، رییس حزب حرکت اسلامی افغانستان، گفت: «یک نابرابری و یک ناعدالتی بسیار کلان است.»
در قانون اساسی کشور تنها نام‌های چهارده قوم ذکر شده است. در ماده چهارم قانون اساسی آمده است که ملت افغانستان متشکل از اقوام پشتون، تاجک، هزاره، ازبیک، ترکمن، بلوچ، پشه‌يی، نورستانی، ايماق، عرب، قرغيز، قزلباش، گوجر، براهوی و ساير اقوام مي‌باشد.
اکنون پرسش این‌جا است که به قوم‌های به غیر از این چهارده قوم بر کدام بنیاد شناس‌نامه توزیع می‌شود؟
روح الله احمدزی، سخنگوی اداره توزیع شناس‌نامه‌های برقی، گفت: «هر شخص و فردی که برای گرفتن شناس‌نامه‌های برقی نزد ما مراجعه می‌کنند، به اساس بانک اطلاعات باید از چهارده قوم یک قوم را انتخاب کنند.»

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала