آمادگی‌ها برای «جشن ملی» افتتاح تاپی در افغانستان

© AFP 2023 / Noah Seelamآمادگی‌ها برای «جشن ملی» افتتاح تاپی در افغانستان
آمادگی‌ها برای «جشن ملی» افتتاح تاپی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان خبر داده است که کار عملی پروژۀ انتقال گاز ار ترکمنستان، از طریق افغانستان به پاکستان و هند (تاپی) روز جمعه در هرات گشایش آغاز خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، شاه‌حسین مرتضوی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با اعلام این خبر، تاپی را جشن ملی خوانده است.

او در صفحۀ فیسبوکش تصاویری از تزیین شدن شهر هرات به مناسبت افتتاح این پروژه را منتشر کرده و نوشته است: «روز جمعه مراسم افتتاح تاپی با حضور مقامات افغانستان، تركمنستان، هند و پاكستان برگزار می‌گردد. شهروندان هرات و مسير تاپی با شور و هيجان زياد از اين جشن ملی استقبال می‌كنند.»

آقای مرتضوی با بیان این‌که «تاپی نشان می‌دهد كه جنگ، ترور و خشونت‌های سازمان يافته تروريستان، افغانستان را از هدف اصلی كه توسعه و آبادانی است باز نمی‌دارد» از مردم افغانستان خواسته است تا «روز جمعه هر شهروند يك رسانه شده، جشن تاپی را به جشن همدلی و آبادانی كشور بدل» نمایند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نیز با اشاره به اهمیت پروژۀ تاپی گفته است این پروژه نه تنها گاز را انتقال می‌دهد که آیندۀ چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند را نیز به هم پیوند می‌زند.

لوله انتقال گاز تاپی حدود ۱۸۱۴ کیلومتر طول خواهد داشت که ۱۴۷ کیلومتر از خاک ترکمنستان، ۷۳۵ کیلومتر از خاک افغانستان، از ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد ‌کرد و با طی ۸۰۰ کیلومتر در پاکستان، به هند می‌رسد. هزینۀ این پروژه در داخل افغانستان ۷.۴ ملیارد دالر امریکایی خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала