رئيس جمهور هند: افغانستان در قلب ما جا دارد

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر نارندرا مودی صدراعظم هند
نارندرا مودی صدراعظم هند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئيس جمهور و صدراعظم هند طی ديدار با داکتر عبدالله عبدالله گفتند که افغانستان نه تنها شریک استراتیژیک هند است٬ بلکه در قلب شان جا دارد.

رئیس اجرائیه دولت افغانستان که برای سفر دو روزه به هند سفر کرده است، با   رام نات کوویند رئیس جمهور هند ئ و نراندرا مودی، صدراعظم هند بطورجداگانه دیدار کرد.

رئیس جمهور هند تشریف آوری رییس اجراییه افغانستان و هیئت همراه ایشان را به هند خیرمقدم گفته افزود: «افغانستان نه تنها شریک استراتیژیک هند است٬ بل‌که در قلب ما جا دارد و تصوف و عرفان با مشترکات تاریخی-فرهنگی دو کشور را باهم پیوند می‌زند.»

رئیس جمهور هند همچنان علاوه نمود که کشورش به رابطه و همکاری خود با افغانستان٬ به ویژه در بخش تجارت و توسعه اهمیت فراوان قائل است و نشست تجارتی اخیر در دهلی را گامی در این راستا تلقی می‌کند.

رئیس جمهور هند همچنان در صحبت‌های خویش تاکید نمود که کشورش با تمام قوت خواهان استقرار صلح و امنیت در افغانستان است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه دردیدار صدارعظم هند ، با تشکر از میزبانی نشست و نمایشگاه تجارت و سرمایه‌گذاری میان هند و افغانستان تحت عنوان گذار به سوی رفاه، از وى خواست تا سهولت‌های بیش‌تری را برای تاجران افغانستان با لغو مالیات، ایجاد مارکیت‌های آزاد و فراهم سازی مشوق‌های لازم در بخش صادرات تولیدات داخلی افغانستان فراهم نماید.

عیدالله همچنان از صدراعظم هند خواست تا زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی را در برنامه‌ها و طرح‌های زیربنایی در افغانستان فراهم نماید و در زمینه تداوی مجروحین منسوبین قوای مسلح افغانستان این کشور را یاری نماید وامکانات تداوی تعداد بیشتری از مجروحین قوای مسلح را به هند مساعد سازند.

مودی نخست وزیر هند با تاکید برحمایت از تاجران افغانستان وعده سپرد که حکومت‌اش به خواست‌های تاجران رسیدگی نماید و ابراز امیدواری نمود که گشایش عن‌قریب بندر چابهار بتواند به اکثر مشکلات تاجران افغانستان و صادرات و واردات میان دو کشور خاتمه دهد.

وی همچنان از طرح تربیت و آموزش پولیس ملی افغانستان در هند استقبال نمود و آن را زمینه‌ای برای آموزش نیروهای پولیس این کشور از تجربه پولیس افغانستان دانست.

مودی با پذیرفتن درخواست رئیس اجرائیه مبنی بر تداوی تعداد بیش‌تر منسوبین قوای مسلح افغانستان در هند،‌ هدایت داد تا حکومت هند طرح افغانستان را ارزیابی و زمینه تداوی تعداد بیش‌تری از زخمی‌های نیروهای مسلح کشور را فراهم سازد.

موصوف از رئیس اجرائیه کشور خواست تا هیئتی را از افغانستان در دو برنامه بزرگی که در ماه‌های آینده در هند در بخش تولید برق خورشیدی و بادی و استفاده بهینه از موادغذایی به اشتراک شرکت‌های بین‌المللی برگزار می‌گردد اعزام نماید تا زمینه سرمایه‌گذاری در این دو عرصه در افغانستان فراهم گردد.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری میان هند و افغانستان برای آموزش نیروهای پولیس ملی تبادله گردید و هند تعهد نمود تا نیروهای پولیس ملی را تربیت و آموزش دهد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала