عطامحمد نور: نظام متمرکز عامل اصلی مشکلات کشور است

© AFP 2023 / Fabrizio Benschعطامحمد نور: نظام متمرکز عامل اصلی مشکلات کشور است
عطامحمد نور: نظام متمرکز عامل اصلی مشکلات کشور است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و والی مستعفی و جنجالی بلخ، می‌گوید که سه سال پیش در مورد گسترش داعش در افغانستان هشدار داده بود.

به گزارش اسپوتنیک، آقای نور که در نشست مشورتی با شماری از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی در بلخ سخنرانی می‌کرد گفت که در نشست با رهبران حکومت در مورد ناامنی در ولایات شمال هشدارهایی داده بود که مورد توجه قرار نگرفت.

که با وجودی که بلخ ولایت دارای امنیت نسبی و رضایت بخش است، اما تلاش‌ «کانون‌های توطیه» برای ناامنی این ولایت جریان دارد. او پذیرش «استعفای مشروط» خود از سوی حکومت را یک اقدام «یکجانبه» و «ناسنجیده» خواند که با انزجار مردم روبرو شده است. او گفت: «با تشکر از مقاومت مردم عزیز، میخواهم تذکر بدهم که ایستادگی ما به خاطر کرسی ولایت بلخ نبوده است، من در حالی که افتخار این را دارم که در دورۀ مأموریت خود در سمت ولایت بلخ به همکاری و حمایت مردم شریف ما، این ولایت را به الگوی بازسازی و نوسازی، رفاه، شگوفایی، صلح و ثبات، همزیستی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب و حکومتداری خوب تبدیل کرده‌ام اما داعیه‌های بزرگ‌تری را در سطح ملی نیز دنبال میکنم.»

رییس اجرایی حزب جمعیت گفت که گزارش‌های موثقی در اختیار دارد که پول‌های فراوان اوپراتیفی، به جای مسایل کشفی و استخباراتی برای تخریب چهره‌های سیاسی مصرف می‌شود.

او که با وجود تصمیم رییس جمهور افغانستان مبنی بر کنار رفتنش از ولایت بلخ، هنوز در این ولایت به عنوان والی کار می‌کند و مانع اصلی معرفی شدن والی نو بوده است، در این سخنرانی گفت: «جمعیت اسلامی و متحدانش و ائتلاف ملی نجات یک طرح اصلاحی را در دوازده ماده به حکومت پیشنهاد کرده است.»

او با تأکید بر اینکه در این مواد بیشتر بر غیرمتمرکز ساختن قدرت تأکید شده است، گفت: «حکومتی که تمام قدرت را در اختیار یک شخص قرار داده است، جز فساد، ناامنی، فرار مغزها نداشته است».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала