هیچ جای افغانستان امن نیست

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر هیچ جای افغانستان امن نیست
هیچ جای افغانستان امن نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس اجرایی افغانستان در سی‌وهفتمین نشت سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنیو ژنو گفت : افغانستان جای امن برای غیرنظامیان نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا،عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی به نمایندگی از افغانستان که برای اولین بار عضو شورای جهانی حقوق بشر سازمان ملل شده است، سخنرانی خود اظهار کرد: هیچ جایی در افغانستان امن نیست و مساجد، شفاخانه‌ها، مکاتب، دانشگاه‌ها، مراکز رسانه‌ئی، بازارها و سایر اهداف نرم همه در معرض آسیب قرار دارند
وی افزود: با اینکه تلفات غیرنظامیان بالا است ، افغانستان با شورای امنیت سازمان ملل یک «بحث سازنده» را آغاز کرده است.
رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افزود: این کشور شواهدی را در باره شبکه‌های «تروریستی» که از سوی یکی از دولت‌ها حمایت می‌شود، به این شورا ارائه کرده است.
دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اخیرا اعلام کرده در سال ۲۰۱۷ در این کشور بیش از 10 هزار غیرنظامی کشته یا زخمی شدند.
بر اساس این گزارش، مسئول 42 درصد این تلفات طالبان، 10 درصد گروه موسوم به داعش، 13 درصد گروه‌های نامشخص ضد دولت و 20 درصد نیروهای طرفدار دولت هستند هر چند مسئول متباقی تلفات مشخص نشده است.
رئیس اجرایی افغانستان با تاکید بر تعهد حکومت وحدت ملی بر حقوق بشر عنوان کرد: دولت موظف است تا ادعاها و اتهامات نقض حقوق بشر را بررسی و تحقیق کند.
وی همچنین قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و تلاش‌ نهادهای افغانستان برای برابری جنسیتی در این کشور را نیز به عنوان دستاوردهای دولت وحدت ملی افغانستان برجسته ساخت.
عبدالله با تاکید بر ضرورت تامین صلح گفت:جنگ‌های مسلحانه باعث تلفات و رنج افراد غیرنظامی٬ تغییر وضعیت جوی٬ مهاجرت٬ فقر و نابرابری می‌شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала