تلاش سعودی ها برای ساخت سلاح هسته‌ای!

© AP Photo / Hassan Ammarتلاش سعودی ها برای ساخت سلاح هسته‌ای!
تلاش سعودی ها برای ساخت سلاح هسته‌ای! - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بررسی های جدید نشان می دهد که عربستان سعودی خواهان (دستیابی به) امکان ساخت سلاح‌های هسته‌ای‌است تا بتواند از خود در مقابل رقبای دیرینه‌شان از جمله ایران محافظت کند.

به گزارش اسپوتنیک،به نقل از نیویارک تایمز، با این حال، سعودی‌ها اعتراف نمی کنند که قصد دارند پس از اسرائیل دومین طرفی در این منطقه بی‌ثبات باشند که خواهان دستیابی به زرادخانه هسته‌ای هستند.
سعودی‌ها اصرار دارند که از رآکتورهای 16گانه‌ای که قرار است طی 25 سال آتی ساخته شوند، برای تولید انرژی برای مصارف داخلی استفاده خواهد شد و در نتیجه می‌توانند از ذخایر نفت عظیم خود برای کسب درآمد ــ به‌جای سوزاندن سوخت در نیروگاه‌های تولید انرژی برق ــ استفاده کنند.
تلاش دولت اوباما برای مذاکره با سعودی‌ها به‌منظور رسیدن به توافقی بر سر انتقال تکنالوژی هسته‌ای غیرنظامی به این کشور ــ مسئله‌ای که پیش از خرید تکنالوژی هسته‌ای از آمریکا الزامی است ــ به‌خاطر خودداری سعودی‌ها از دادن تعهدی الزام‌آور برای چشم پوشیدن از غنی‌سازی اورانیوم و تولیدی پلوتونیوم ناکام ماند، دو مسئله‌ای که می‌توان از آن برای تولید سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد.
اما هم‌اکنون مذاکراتی در این زمینه آغاز شده است، آن هم در دوران رئیس جمهوری که به‌دنبال تأمین نیازهای کسب‌و‌کارهای آمریکایی است. در مقام نظر، ترامپ به‌خوبی می‌تواند نظر سعودی‌ها را برای پذیرش این توافق ــ که پیشتر آن را رد کرده بودند ــ جلب کندچنین توافقی می‌تواند پیوندهای سعودی با ایالات متحده را بیشتر تقویت کند.
نیویورک‌تایمز نوشته است که اصرار امریکایی بر شرایط مدنظرشان ممکن است سعودی‌ها را به‌سوی خرید تکنالوژی هسته‌ای از از کشور های دیگر سوق دهد و در نتیجه صنعت هسته‌ای امریکایی را که به‌دنبال قراردادهای پرسود است، از این فرصت محروم کند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала