وضع سرسام آور دالر: روسیه و چین راه دور زدن SWIFT را آموخته اند

© Mikhail Kutuzovدالر خشمگین است: روسیه و چین راه دور زدن SWIFT را آموخته اند
دالر خشمگین است: روسیه و چین راه دور زدن SWIFT را آموخته اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همکاری اقتصادی بین روسیه و چین در سال گذشته منجر به ایجاد ابزار جدید برای خلاص شدن از وابستگی به دالر شد.

اتحادیه اروپا تحریم های امریکا در برابر روسیه را مبهم می داند - اسپوتنیک افغانستان
اتحادیه اروپا تحریم های امریکا در برابر روسیه را مبهم می داند
هر دو کشور راه هایی برای دور زدن سیستم بین بانکی بین المللی SWIFT را پیدا کرده اند، اما تا کنون "مانورهای دور" محدود به سطح محلی تعاملات دوجانبه است. با این وجود، در چین یک مکانیزم را پیدا کرده اند، که می تواند در "جنگ خاموش علیه دالر" پیشرفت کند.

این یک سیستم PVP (پرداخت در برابر پرداخت) است که در تجارت سهام از آن استفاده می شود. مزیت آن در تجارت خارجی این است که به شما اجازه می دهد از پرداخت های SWIFT اجتناب کنید و از این رو برای از بین بردن دالر در معاملات متوسط استفاده کنید. در اکتوبر سال 2017، این سازمان از سوی جمهوری خلق چین برای انجام معاملات با روسیه راه اندازی شد، اما در دراز مدت، پکن انتظار دارد که آن را به تمام کشورهایی که با آنها تجارت فعال دارند، گسترش دهد.

بدیهی است، برای انتقال به PVP در روابط روسیه چین با سهم بالای دالر در معاملات دوجانبه تحریک می شود. در سپتمبر 2017، سهم ربل و یوان در صادرات روسیه به چین تنها 17 درصد و در واردات — 18.6 درصد بود. بر این اساس، بیشتر محاسبات در ارزهای غربی (دالر و یورو) است، که حجم انبوه آن 78.8٪ صادرات و 76٪ واردات روسیه است.

همانطور که مشاهده می کنیم، علیرغم انتقال به ارزهای ملی در تجارت دوجانبه بین فدراسیون روسیه و جمهور خلق چین، دالر همچنان در معاملات به دلیل وضعیت ذخیره جهانی خود نقش مهمی دارد. با این وجود، تلاش برای ایجاد جاگزین ها به جای SWIFT چشم انداز بسیار خوبی دارد.

نخستین قدم در این راستا را چین آغاز کرد، که در اکتوبر 2015 سیستم پرداخت بین المللی CIPS (سیستم پرداخت بین المللی چینی) را راه اندازی کرد، اما کار آن محدود به منطقه یوآن است. روسیه اخیرا در واکنش به تهدیدات تحریم ها برای جلوگیری از SWIFT، سیستم خود را برای خدمات شهرک سازی بانکی ایجاد کرده است. این سیستم "ارسال پیام های مالی" (FSS) نامیده می شود و برای پرداخت در داخل کشور طراحی شده است.

سنای امریکا خواستار تحریم های بیشتر علیه روسیه شد - اسپوتنیک افغانستان
سنای امریکا خواستار تحریم های بیشتر علیه روسیه شد

هر دو سیستم با توجه به جهت گیری اقتصادهای روسیه و چین به سمت تجارت ترانس اوراسیا، پتانسیل فراوانی دارند. در حال حاضر در آینده نزدیک خدمات SFFS برای بانک ها و شرکت های اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دسترس خواهد بود و چین قصد دارد سیستم CIPS خود را به کل «جاده ابریشم جدید» برساند که در همه قاره ها گسترده شود. پروژه چینی "یک کمربند — یک راه" با جهانی شدن امریکا رقابت خواهد کرد و روسیه نزدیکترین متحد چین در مبارزه مالی با ایالات متحده خواهد پرداخت.

در اکتوبر سال گذشته، چین در نهایت با روسیه تجارت خود را با یوان آغاز و شعبه ای از بانک صنعتی و تجاری خود را در مسکو باز کرد. این سیستم جدید PVP برای مشکل تجاری دو کشور و برای استفاده نکردن پول ایالات متحده امریکا در تجارت با کشورهای دیگر ساخته شده است. در حال حاضر، توافق نامه برای استفاده از این سیستم میان مسکو و کشورهای ترکیه، ایران و آذربایجان امضا گردیده است.

تمام این اقدامات برای نگهداری اقتصاد روسیه از تحریم های غرب و «فروپاشی حباب دالر» به خاطر دغدغه از عدم استفاده دالر و تضعیف نظام مالی امریکا انجام شده است.     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала