روسیه میخواهد ماشین نو محاربوی حمایت آتشی بسازد

© Sputnik / Sergey Subbotin /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه میخواهد ماشین نو محاربوی حمایت آتشی بسازد
روسیه میخواهد ماشین نو محاربوی حمایت آتشی بسازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چارلی گااو(Charlie Gao) در نشریه «The National Interest» امریکا می نویسد، یکی از بخش های دلچسپ سفارش دفاعی دولتی چندی قبل روسیه شامل ساختن ماشین محاربوی حمایت تانک ها می باشد. همین اکنون 12 ماشین محاربوی سفارش داده شده و این بدان معنی است که نظامیان روسیه در واقعیت امر برای اولین بار ماشین خاص سنگین زرهی پیاده دریافت خواهند کرد.

مولف می افزاید، چنین ماشین ها از سال های 1980، منجمله با درنظرداشت تجربه نظامیان شوروی در افغانستان طراحی میشوند. چند برج، انواع کثیری تسلیحات، ترکیب تعداد خدمه که تا هفت نفر میرسد (این به تعداد سه نفر بیشتر از عمله تانک ستندرد می باشد) — این همه میتوان به مثابه احیای قسمی نظریه «ماشین محاربوی زمینی بررسی نمود که در اتحاد شوروی در سال های 1930 طراحی شده بود.

در وریانت اولی ماشین محاربوی نو (واسطه 781) توسط دو توپ 30 ملی متری هدف گیری مستقلانه و همچنان دو راکت انداز 30 ملی متری هدف گیری مستقلانه تجهیز شده بود. برعلاوه، در آن ماشیندار دومیله و همچنان الوانداز برای ایجاد پرده دودی نصب میشدند. باوجود موجودیت تعداد کثیری نمونه های اولی کاملاً آماده شده، واسطه 781 بازهم در جمله تسلیحات پذیرفته نشد. ولی با درنظرداشت قدرت بسیار زیاد آتشی آن — شش سلاح هدف گیری مستقلانه — این ماشین محاربوی میتواند حتی، نسبت به ماشین های محاربوی موجود امروزی، بهتر ثابت گردد.

پیشنهاد در باره ساختن تانک برای مبارزه با نیروی پیاده با توپ ها و ماشیندارهای خودکار برای اولین بار در سال های 1950 بعد از بکاربرد موفقانه دستگاه های خودرو دافع هوا علیه تاسیسات زمینی در زمان جنگ دوم جهانی بوجود آمد. ولی این مفکوره ها تا جنگ شوروی در افغانستان جدی تلقی نمی شدند. در افغانستان تانک های اساسی Т-55 و Т-62 و همچنان BMP-1 ، هنگام تلاش نابودسازی و سرکوب اهداف پیاده با مشکلات روبرو بودند. علت آن سرعت پائین آتشی و همچنان زاویه محدود آتش سیستم های عمده محاربوی بودند.

BMP-2 عمده تاً با درنظرداشت تجربه کسب شده طراحی شده بود و از همینرو در آن توپ خودکار بوجود آمد که نظر به موثریت از توپ سرعت آتشی پائین BMP-1 برتری زیاد داشت. ولی نقش اساسی BMP-2 مانند گذشته این بود، تا ماشین محاربوی پیاده باشد و از آن باید در قطعات پیاده کار گرفته میشد و برای آنها قدرت آتش اضافی ضد پیاده و همچنان قدرت آتشی جدی ضد تانک تامین میکرد. از طرف دیگر، واسطه 781 باید همچنان از تانک ها حمایت مینمود و آنها را در برار قوای پیاده دشمن حفاظت میکرد — این نقش در نام اولی «تانک کوهی» (mountain tank) که قبل از بوجودآمدن علامت BMP بکار برده میشد، منعکس شده بود.

برای اجرای این نقش واسطه 781 شاسی تانک T-72B دریافت کرد. برج عمده دور ساخته شده و توسط دو توپ باثبات مستقل برای سرکوب نمودن پیاده تعویض شده است. در آن دو توپ 30 ملی متری 2А72 و ماشیندار کلاشنیکوف تانک 7,62 ملی متری و همچنان الوانداز برای ایجاد پرده دودی وجود دارد.

برعلاوه این، در برخی انواع واسطه 781 نصب ماشیندار کلاشنیکوف تانک پلان شده بود، تا آن را هرچه بیشتر از قطعات جانبی پیاده حفاظت نماید. نوع اضافی واسطه 781 ساخته شد که بیشتر به BMP-3 شباهت داشت.

توپ 2А70 آن توسط مرمی های انفجاری — پارچه 100 ملی متری و همچنان توسط مرمی های هدایت شونده ضد تانک آتش نموده میتواند. الوانداز ثبات یافته نیست، این سلاح نیز وسیله موثر برای سرکوب نمودن پیاده می باشد که هنگام فعالیت های محاربوی در افغانستان ثابت شده است.  BMPفعلی امکانات زیادی برای مبارزه با تانک ها دارد — این ماشین برای این کار چهار راکت آماده دارد.

باوجود برتری های زیاد، واسطه 781 بازهم تا مرحله تولید تجربوی اولیه نه رسیده و این کار نسبت مسدودشدن کارگاه تولید تخنیک جنگی در کارخانه تراکتورسازی چیلیابینسک صورت گرفته است. بر اساس تجربه حاصل شده BMP بنام واسطه 199 ساخته شده است. واسطه 781 احیا شده و حالا در موزیم تانک کارخانه اورال واگون زاود به نمایش گذاشته شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала