سومین سال ماموریت غیرقانونی نمایندگان مجلس افغانستان

© AP Photo / Rahmat Gul, Poolسومین سال ماموریت غیرقانونی نمایندگان مجلس افغانستان
سومین سال ماموریت غیرقانونی نمایندگان مجلس افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حقوق دانان می گویند، نمایندگان پارلمان افغانستان به بهانه برگزار نشدن انتخابات، مخالف قانون اساسی به کار شان ادامه می دهند.

تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان
تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان اعلام شد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، اعضای شورای ملی افغانستان قرار است روز چهار شنبه همین هفته، سال هشتم کار شان را قرار است آغاز کنند.

این در حالی است که موعد کاری دور شانزدهم اعضای مجلس نماینده گان دو سال پیش پایان یافت و از آن زمان تاکنون، این نمایندگان به گونۀ غیرقانونی به مأموریت شان ادامه داده اند.

شماری از حقوق دانان می گویند، که اعضای پارلمان، مخالف قانون اساسی به بهانه برگزار نشدن انتخابات به کارشان ادامه می دهند و این روند مخالف قانون و جفا در حق شهروندان کشور و قوانین نافذه است.

داکترصادق باقری، استاد دانشگاه در این باره گفت:- "به دلیل طولانی شدن این وضعیت شاهد یک وضعیت خوب نیستیم. متأسفانه یک وضعیت نامطلوب در وضعیت فعلی وجود دارد که این درحقیقت از نظر افکار عمومی مشروعیت پارلمان زیرسوال رفته است".

در این میان، شماری از اعضای جامعه مدنی از نمایندگان مردم در شورای ملی می خواهند که باید فرصت ها را برای ایجاد یک پارلمان جوان ایجاد کنند.

حامدالله ادیب، یکی از ا ین فعالان مدنی اظهار داشت: بیایید دیگر وقت بدهید به جوانانی که آگاه استند شایسته استند.

همزمان با این، شماری از شهروندان کشور نیز از کارکرد هفت سالۀ نمایندگان در شورای ملی، خشنود نیستند.

انفجار قوی در نزدیک سفارت امریکا واقع کابل - اسپوتنیک افغانستان
باز شدن پای سفارت امریکا به تعیین زمان انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری افغانستان

مقصود داوود، باشندۀ پایتخت بیان داشت: مفت خور به گونه آماده شده. اندازه این که پنج سال قانونی شان است، هشت سال هم گذشته و این ها باندهای مافیا گونه یی استند که خدمتی به جامعه از این ها سرنمی زند.

با این همه، برخی از اعضای مجلس نمایندگان می گویند، که ممکن شماری از همکاران شان به ادامه کارشان خشنود باشند، اما بیشترشان خواهان برگزاری انتخابات استند.

غلام فاروق مجروح گفت: اولین چیزی که در افتتاح پارلمان از حکومت خواهد خواستیم بحث تدویر انتخابات است که هرچه زودتر برگزار شود.

فکوری بهشتی نیز افزود: مایه بسیار تأسف ماست به دلیل این که حکومت افغانستان با شعارهای که دادند نتوانستند انتخابات پارلمانی را برگزار بکنند.

پیش از این، حکومت وعده سپرده است که انتخابات نماینده گان مجلس را در سال آینده برگزار خواهد کرد.

یادآوری می کنیم، که کمیسیون مستقل انتخابات از برگزاری احتمالی انتخابات در ماه میزان سال آینده هجری شمسی خبر داده است. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала