روسیه برضد امریکا:چه کسی توپ های بهتر دارد؟

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه برضد امریکا:چه کسی توپ های بهتر دارد؟
روسیه برضد امریکا:چه کسی توپ های بهتر دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چارلی گااو (Charlie Gao) کارشناس مسایل نظامی و امنیت ملی در مقاله منتشره در مجله «The National Interest»، چاپ امریکا می نویسد، توپخانه همیشه اساس نیروی ضربتی در جنگ زمینی محسوب میشد. ایالات متحده و روسیه مخارج نظامی را، طی آغاز دور نو عصری سازی اردوهای خود، افزایش میدهند و در این شرایط سیستم های توپچی را بهبود می بخشند و آنها را مدرنیزه می سازند.

جدیدترین سیستم امریکایی — دستگاه خودرو 152 ملی متری M109A7 «پالادین» توپچی که بصورت تدریجی سیستم M109A6 «پالادین» را تعویض میکند که اساس توپخانه خودرو امریکایی را تشکیل میداد. در نیروهای زمینی روسیه تا به حال اوبوس های خودرو 155 ملی متری 2С3 در تسلیحات قرار دارند، اگرچه آن را سیستم های معاصر 2С19 و وریانت های عصری شده 2С19М1، 2С19М2 و 2С33 جداً عقب زده است. اما با تفاوت از امریکا، روسیه تعداد قابل ملاحظه دستگاه های خودرو سبک و متوسط122 ملی متری توپچی، مانند 2С1 و 2С34 — 120 ملی متری دارد. اما این سیستم ها از هم چه تفاوت دارند؟ چه چیز را توپ های امریکایی نسبت به توپ های روسی، یا برعکس، بهتر انجام داده میتوانند؟

© Sputnik / Ilya Pitalevروسیه برضد امریکا:چه کسی توپ های بهتر دارد؟
روسیه برضد امریکا:چه کسی توپ های بهتر دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
روسیه برضد امریکا:چه کسی توپ های بهتر دارد؟

سیستم M109A6 «پالادین» اساس توپخانه خودرو زمینی امریکا را تشکیل میدهد. ولی دستگاه خودرو M109 انواع زیاد دارد، اما اساساً این همه همان دستگاه پرشونده دستی با آتش توسط ریسمان می باشد. به همین علت سرعت آتشی M109A6 در صورت آتش طولانی را فقط یک فیر در سه دقیقه تشکیل میدهد. این سیستم مطمئین و دقیق است، اما بر قدرت آتشی آن هم دستگاه های توپچی روسی، هم اروپایی و هم آسیایی برتری دارند.

© REUTERS / Baz Ratner/باید جنون امریکا را در افغانستان متوقف ساخت
باید جنون امریکا را در افغانستان متوقف ساخت - اسپوتنیک افغانستان
باید جنون امریکا را در افغانستان متوقف ساخت

دستگاه M109A7 باید چنین وضع را اصلاح میکرد. به اساس نام این نوع نوبتی دستگاه خودرو М109 است، ولی در آن شاسی و برج اصولاً جدید استفاده شده است. این دستگاه اتومات پرکاری دارد که سرعت محاربوی آتش را در صورت آتشباری طولانی تا یک فیر در دقیقه بالا می برد. این دستگاه ویژه گی های بهبودیافته دیگر نیز دارد.

کهنترین اوبوس در تسلیحات اردوی روسیه توپ 2С3 و انواع عصری شده آن می باشند. اینها دستگاه های نسبتاً ساده 152 ملی متری با پرکاری دستی می باشند. در نتیجه عصری سازی در 2С3 اداره کمپیوتری آتش و وسایل هدایتی بوجود آمده اند.

دستگاه 2С19 «مستا» اوبوس عمده خودرو در نیروهای زمینی روسیه شمرده میشود. این دستگاه در سال 1988 ساخته شده، ولی مانند گذشته طرح کاملاً عصری محسوب میشود. دستگاه شاسی  جدید دراد و مهمات قابل حمل «مستا» را 50 مرمی تشکیل میدهد که نسبت به М109، به مراتب بیشتر اند. در دستگاه 2С19М2 همچنان سیستم گلوناس برای بلندبردن دقت و سرعت آتش استفاده شده است. در نوع آخری 2С33 سرعت آتش هنوز هم بیشتر است.

ولی روسیه همچنان تعداد قابل ملاحظه دستگاه های سبک خودرو توپچی دارد. نظامیان امریکایی نیز تلاش های مشابه جهت احیانمودن دستگاه های خودرو سبک توپچی شان، بطور مثال، مانند سیستم 105 ملی متری «هوکای»، بعمل می آورند.

© Sputnik / Ildus Gilyazutdinovروسیه برضد امریکا:چه کسی توپ های بهتر دارد؟
روسیه برضد امریکا:چه کسی توپ های بهتر دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
روسیه برضد امریکا:چه کسی توپ های بهتر دارد؟

بصورت کل تفاوت مهم بین توپ های اوبوس در سرعت آتش و سیستم کومپلکسی اداره در میدان جنگ می باشد. در نیروهای زمینی امریکا شاخص دومی تا اندازه زیادی بلندتر است، ولی توپ های آنها به آهستگی آتش میکنند. روسان به گمان اغلب به قدرت آتشی و سرعت آتشی دستگاه های خودرو اوبوس و همچنان تشریک مساعی مجموعی توپخانه ترجیح میدهند. هر نظریه شایستگی خود را دارا می باشد، اما نصب نمودن یا تجدید وسایل الکترونیکی همیشه، نسبت به ساختن دستگاه عمده نو، آسانتر است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала