حزب اسلامی: روسیه می‌تواند نقش مثبتی در صلح افغانستان با طالبان بازی کند!

© AFP 2023 / Photohost حزب اسلامی: روسیه می‌تواند نقش مثبتی در صلح افغانستان با طالبان بازی کند!
حزب اسلامی: روسیه می‌تواند نقش مثبتی در صلح افغانستان با طالبان بازی کند! - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به دنبال اعلام آمادگی روسیه برای میانجی‌گری میان امریکا، افغانستان و طالبان معتدل و این‌که مذاکرات بدون نقش سازنده این کشور ممکن نخواهد بود، یک سخنگوی حزب اسلامی به این باور است که روسیه می‌تواند نقش مثبتی در میانجی‌گری صلح دولت افغانستان با گروه طالبان بازی کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "آواپرس"حمید عزیزی، سخنگوی حزب اسلامی در رابطه به نقش روسیه در روند صلح میان افغانستان و طالبان گفته است که: طالبان را باید به چندین دسته تقسیم کرد. برای یک تعداد از طالبان جنگ تحمیل شده و رئیس پیشین امنیت ملی کشور آقای امرالله صالح باعث آزار و اذیت مردم شده تا آنان به مخالفین بپیوندند، اگر برای طالبان شرایط آبرومندانه تعیین شود، آن‌ها مذاکره می‌کنند.
او اضافه کرد: "یک بخش دیگر از طالبان، تمام روابط‌شان وابسته به کشورهای خارجی است. روس‌ها در افغانستان نفوذ بالایی دارند و اشخاصی هستند که سال‌های سال همکار و رفیق روس‌ها بودند، که یک بخش این اشخاص فعلا در درون ساختار سیاسی افغانستان حضور دارند.
او بیان کرد: شایعاتی هم پخش شده که روس‌ها می‌خواهند علیه داعش مبارزه کنند و روابطی با طالبان برقرار کرده‌اند. به گفته وی، رهبری طالبان با رهبری روسیه سال‌های پیش در تاجیکستان ملاقات کرده‌اند.
سخنگوی حزب اسلامی خاطرنشان کرد: "روس‌ها نقش خود را در افغانستان پر رنگ ساخته‌اند. اگر آن‌ها منافع منطقه‌یی را در نظر بگیرند که آن تامین منافع افغانستان، روس‌ها و دیگر کشورهای منطقه است، روسیه می‌تواند نقش مثبتی را بازی کند. ما امیدوار هستیم روسیه منافع یک جانبه خود را در نظر نگیرد، چون این امر هم برای روس‌ها و هم افغانستان مخرب خواهد بود.
وی اشاره کرد: "اگر روس‌ها صادقانه بخواهند در این مورد عمل کنند، می‌توانند نقش مفیدی را بازی کنند".
حمید عزیزی در پایان گفت: "ما امیدوار هستیم که رقابت‌های ناسالم روسیه و امریکا در افغانستان پایان یافته باشد و امید است که روسیه و امریکا امروز در پروسه صلح افغانستان همکاری کنند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала