ایران، ترکیه و قطر دشمنان عربستان اعلام شدند

© AFP 2023 / FAYEZ NURELDINEایران، ترکیه و قطر دشمنان عربستان اعلام شدند
ایران، ترکیه و قطر دشمنان عربستان اعلام شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عالی‌ترین مقام سعودی، ایران، قطر و ترکیه را دشمنان عربستان اعلام کرد.

محمد بن سلمان در جریان دیدار از مصر، تهران، انقره و دوحه را «مثلث شیطانی» و «محور شرارت» خواند. او با این اظهاراتش علنی با این سه کشور اعلام خصومت کرده است.

اسپوتنیک به نقل از اطلس، اکنون ابتکار در دست ایران، ترکیه و قطر است که چگونه به دشمن مشترک خود پاسخ بدهند. البته این امر امکان‌پذیر نیست جز این که تهران، دوحه و انقره اختلافات خود را موقتاً کنار بگذارند.

دشمنی عربستان و سوریه نیز موضوع پنهان و پیچیده‌ای‌ نیست. در لبنان نیز جناح‌های مختلف حتی گروه «سعد حریری» با عربستان روابط خوبی ندارند که سفر دو ماه قبل حریری به عربستان، این اختلافات را بیش‌ازپیش آشکار کرد. بخشی از مردم مصر از جمله طرفداران «اخوان‌المسلمین» نیز همواره عربستان را دشمن خود پنداشته‌اند.

بنابراین، عربستان در یک محاصره منطقه‌ای بسر می‌برد که در دو سال گذشته تلاش کرده با اتکا به کویت، بحرین، امارات، بریتاینا، اسرائیل و امریکا، خود را از این محاصره نجات دهد. سفرهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای شاه عربستان و اکنون سفر ولیعهد این کشور به مصر و بریتانیا و همچنین روند اصلاحات غیرمنتظره در عربستان برای آرام کردن مردم این کشور، در راستای شکست حصر منطقه‌ای است. سخن آخر این که اکنون کمند محاصره عربستان در دست‌های ایران، ترکیه و قطر قرار دارد تا چگونه در یک اقدام مبتکرانه، حلقه محاصره را بر ریاض تنگ‌تر کنند اما ‌طور که اشاره شد، آنان باید نخست اختلافات خود را کنار بگذارند تا کمند به درستی در گلوگاه عربستان عمل کند    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала