از بیست و سومین سالیاد شهادت شهید وحدت ملی عبدالعلی مزاری در مسکو گرامی داشت به عمل آمد + ویدیو

© کریماز بیست و سومین سالیاد شهادت شهید وحدت ملی عبدالعلی مزاری در مسکو گرامی داشت به عمل آمد + ویدیو
از بیست و سومین سالیاد شهادت شهید وحدت ملی عبدالعلی مزاری در مسکو گرامی داشت به عمل آمد + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از بیست و سومین سالیاد شهادت شهید وحدت ملی عبدالعلی مزاری به تاریخ 7 مارچ 2018 در شهر مسکو گرامی داشت به عمل آمد.

از بیست و دومین سالیاد شهادت شهید وحدت ملی عبدالعلی مزاری در مسکو گرامی داشت به عمل آمد. - اسپوتنیک افغانستان
از بیست و دومین سالیاد شهادت شهید وحدت ملی عبدالعلی مزاری در مسکو گرامی داشت به عمل آمد
به گزارش اسپوتنیک، در این مراسم غلام حسین ناصری وکیل پارلمان افغانستان و یکی از سران جنبش روشنایی و کارمندان سفارت افغانستان در مسکو، مهمانان خارجی، علما، شخصیت های علمی، سیاسی و فرهنگی استادان دانشگاه ها، دانشجویان و صدها تن از شهروندان افغانستان مقیم مسکو و شهرهای دیگر روسیه شرکت کرده بودند. 

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری دوست علی مددی آغاز و پس از آن سرود ملی افغانستان پخش شد و سخنرانان ابعاد شخصیت شهید استاد عبدالعلی مزاری را به بررسی گرفتند.
نخست مصطفی جاوید یک تن از دانشجویان مقاله ای را زیر عنوان برابری و عدالت اجتماعی و مبارزه با ظلم و ستم از دیدگاه و اندیشه مزاری به خوانش گرفت.

پس از آن عبدالحکیم حیدری سکرتر اول سفارت جمهوری افغانستان در مسکو به نمایندگی از سفارت افغانستان به سخنرانی درباره عدالت اجتماعی و همدیگر پذیری از دیدگاه شهید مزاری به سخن پرداخت و گفت، که خط فکری شهید مزاری با شهادت او به پایان نمی رسد و راه او را امروز عدالت خواهان دنبال می کند و  هیچ کشور و یک جامعه بدون عدالت و هم پذیری به جای نمی رسد. او همچنان از دیگر شهدای کشور نام برد و در پایان یکبار دیگر بیست و سومین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری را تسلیت گفت.

سپس گروه سرود دانش آموزان مقیم مسکو سرودی را به مناسبت بیست و سومین سالیاد شهید مزاری خواندن.

سخنران بعدی سید عباس قریشی منشی انجمن های مقیم فدراسیون روسیه با بازخوانی سخنان شهید مزاری در باره عدالت اجتماعی

به سخن پرداخت و گفت، عدالت اجتماعی در افغانستان با خون شهید مزاری عجین شده و با مبارزات جانبازانه ملیت های ستمدیده را از روحیه ستم پذیری نجات داد و حق مشارکت سیاسی برای هر شهروند افغانستان را حق او می دانست. او همچنان مشکل امروز افغانستان را گسترش تروریسم دانست و گروه های تروریستی مانند داعش و طالبان را مشکل اصلی افغانستان دانست.

سخنران دیگر این مراسم گینادی پترویچ عضو حزب لیبرال دموکرات روسیه بود، که مزاری را نمونه وفاداری و ایستادگی در برابر دشمنان افغانستان خواند و مزاری را آموزگار و رهبر ملت خودش خواند.
سخنران دیگر این مراسم فاروق فردا نماینده مرکز کاری جامعه ی سراسری افغانستانی های مقیم مسکو بود.

او گفت: روشنفکران باید از چنین محفل های برای وصل کردن ملیت های افغانستان استفاده کنند، نه اینکه برای جدایی ملیت ها استفاده کنند.

او گفت: استاد شهید مزاری جان خود را برای عدالت خواهی قربان کرد و عدالت را قانون تعیین می کند و در کشوری که قانون رعایت شود در آنجا عدالت هم رواج پیدا می کند.

او همچنان طرح های خود را برای یک دولت قانون مدار به خوانش گرفت.

تجلیل از 22 مین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری در کابل - اسپوتنیک افغانستان
تجلیل از 22 مین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری در کابل

در ادامه محفل عبدالبصیر لشکری ضمن تسلیت بیست و سومین سالیاد شهید مزاری تحلیلی کوتاهش را درباره اندیشه شهید مزاری ایراد فرمودند.

او گفت: ما باید اندیشه های مزاری را تحلیل و باز خواهی کنیم و غرض از تجلیل چنین محفل ها تجدید بیعت با اندیشه های مزاری باشد و از سخنان شهید مزاری ما چنین برداشت می کنیم، که مزاری درد ملت افغانستان درگیری میان اقوام نیست، بلکه درد ملت افغانستان درد سیاسی است و عدم سیاست مدار عدالت محور ملت افغانستان را به تباهی کشیده است و مزاری می خواست، که به انسانیت و عدالت ارزش داده شود.

سپس حجت الاسلام امانی گفت: او گفت: سخنان مزاری سیاسی نبود، بلکه سخنان مزاری انسانی بود و خواهان عدالت بود. 

او گفت: رهبر شهید هیچگاه طرفدار جنگ نبود و همیشه خواهان صلح و عدالت اجتماعی بود، چنان که گفته بود، ما می خواهیم که هزاره بودن یعنی انسان بودن جرم نباشد.

در پایان محفل غلام حسین ناصری نماینده پارلمان افغانستان و یکی از سران جنبش روشنایی ضمن قدردانی از حضور شهروندان افغانستان در مراسم سالیاد شهید مزاری به ایراد سخن پرداخت.

او ضمن تحلیل اندیشه های شهید مزاری به مسایل روز افغانستان پرداخت و گفت: ما امروز می توانیم از اندیشه های شهید مزاری استفاده های زیادی کرد و با اندیشه های مزاری ما می توانیم کشور را به سوی هم پذیری و برادری ببریم.

او افغانستان را سرزمین اقلیت ها خواند و گفت: شهید مزاری گفته است، که عدالت زمانی تحقق پیدا می کند که حق اقلیت ها به صورت درست داده شود و و حدت ملی را یک اصل خوانده است و بدون عدالت اجتماعی به وحدت ملی ما نمی رسیم.

او گفت: شهید مزاری خواهان عدالت در تمام بخش های قدرت در افغانستان بود و رسیدن به عدالت را بدون مشارکت ملی در همه عرصه ها ناممکن می دانست.

او همچنین از سیاست های حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان و محمد اشرف غنی رئیس جمهور کنونی افغانستان انتقاد و گفت، که روسای جمهور افغانستان به دنبال رعایت عدالت اجتماعی نیست و با این سیاست شان افغانستان را به سوی کشمکش و درگیری پیش می برند.

در پایان او از شهروندان مقیم مسکو که در تظاهرات 17 فیبروری مونیخ نمایندگان شان را فرستاده بودند، سپاسگزاری نمود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала