امریکا در مبارزه با داعش صادق نیست

© Flickr / Zoriahامریکا در مبارزه با داعش صادق نیست
امریکا در مبارزه با داعش صادق نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آگاهان سیاسی افغانستان باور دارند که امریکا در مبارزه با تروریزم و به ویژه داعش در افغانستان صادق نیست و نمی‌خواهد که این گروه‌ها در افغانستان ریشه‌کن شوند.

باوجود افزایش تحرکات داعش و در حالی که گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان در حال سربازگیری است و گفته‌هایی وجود دارد که در بهار سال آینده تحرکات این گروه تروریستی ممکن است بالای نیروهای امنیتی در ولایت‌های شمالی افغانستان به ویژه ولایت‌های سرحدی این کشور بیشتر گردد تا هنوز امریکا هیچگونه راهکاری برای از بین بردن این گروه تروریستی روی دست ندارد.

در این اواخر تحرکات داعش نه تنها در ولایت های جوزجان، بدخشان، فاریاب بیشتر است بلکه آوازه‌هایی وجود دارد که تعدادی دو خانواده ای که تعداد شان به ۱۵ تن میرسد و باشندگان اصلی کشور عراقی هستند از طریق ولایت نورستان وارد ولسوالی آبشار که هم مرز با ولایت‌های پنجشیر و لغمان است، وارد ولسوالی  آبشار پنجشیر شدند و با حمایت از افرادی که مفکوره های داعشی دارند در ولسوالی های آبشار و حصه دوم در حال سربازگیری استند اما تا کنون برای جلوگیری از سربازگیری این گروه هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است.

برخی از آگاهان نیز به این باور هستند که امریکا در ازبین بردن داعش در افغانستان هیچگونه تصمیم جدی ندارد و تنها نیروهای امنیتی افغانستان هستند که با داعش در حال نبرد اند.

اجمل هجران یکی از آگاهان امور بین‌المللی در این مورد می‌گوید:

«بدون شک کشورهای قدرمند به این باور هستند تا به نحوی رقیب‌های سیاسی خود را از بین ببرند و به همین دلیل است که داعش نیز در شمال و هر روز تقویت شدن داعش گروهای هستند که میخواهند برای کشورهای روسیه، چین و ایران نگرانی خلق کنند. قویتر شدن داعش در شمال باعث نگرانی کشور های روسیه، چین و ایران شده است. همانگونه که نماینده ویژه رییس جمهور روسیه ر افغانستان، آقای ضمیر کابلوف نیز چندی قبل نگرانی های کشور روسیه در قبال داعش ابراز داشتند که داعش در شمال افغانستان در حال قوی شدن هستند که روسیه از این بابت نگران است.»

به باور آقای هجران روسیه هم برای جلوگیری از تقویت داعش در شمال و به‌ویژه ولایت های مرزی افغانستان دست به اقدام نظامی خواهد زد:

«تا جایکه ما آگاهی داریم نیروهای کشور تاجیکستان و ازبیکستان مرز های خود را تقویت بخشیده و سلاح های سبک و سنگین را در مرز با افغانستان برای تقویت مرزهای خود آماده ساخته‌اند تا از نفوذ نیروهای داعش به آن سوی مرز جلوگیری کنند. چین نیز نگرانی‌های خود را از افزایش داعش در شمال ابراز نگرانی نموده است و بدون شک ما چنین در میابیم که امریکا با حمایت داعش می‌خواهد رقیب‌های سیاسی خود چون روسیه، چین و ایران را با چالش بکشد، خوب اگر به گذشته نظر بیاندازیم در نخست طالبان به وجود آمدن و به مدن ۲۰ سال نقش خوبی را بازی بکنند و حالا که طالبان به شاخه‌های مختلف تبدیل شده اند اعتبار خود را نزد باداران خود از دست بدهند و امریکا با ایجاد داعش از طریق آن به همان پلان و برنامه های خود بر کشورهای روسیه و چین ایران نایل گردد.»

آقای هجران می‌گوید که بحث حمایت روسیه از طالبان نگرانی امریکا از تکرار تاریخ است:

« چندی قبل آوازه‌هایی وجود داشت که گویا روسیه از طالبان حمایت میکند که این حرف‌ها و آوازه‌ها همواره از سوی طالبان و همچنان روسیه رد گردید که روسیه هیچگاهی با طالبان همکاری نکرده و نمی‌کنند ولی امریکا در هراس است و به این فکر هست که گویا همان سناریوی را که امریکا با حمایت مجاهدین، روسیه را به چالش کشید مبادا روسیه با حمایت طالبان بخواهد همان سناریو را علیه امریکا در افغانستان استفاده کند و از این لحاظ، امریکا میخواهد با به وجود آوردن داعش به کشورهای روسیه، چین و ایران نگرانی خلق کرده و این کشور ها را مصروف این نگرانی بسازد تا به اهداف خود برسد.»

آقای هجران باور ندارد که امریکا در مبارزه با داعش صادق باشد یا اراده‌یی داشته باشد:

«چندی قبل حکومت امریکا اعلام داشت که با طالبان هیچگونه گفتگوی نداریم و در هر کجا مورد هدف امریکا قرار خواهد گرفت ولی این تا هنوز روشن نیست آیا امریکایی‌ها داعش را هم هدف قرار می‌دهند؟ هیچگونه شواهدی وجود ندارد که آنگونه که با طالبان برخورد میشود، با داعش صورت بگیرد. امروز از تعداد افراد داعش و نوع سلاح‌های داعش نام برده میشود ولی هیچگونه عملیاتی علیه این گروه صورت نگرفته است اگر به استفاده بمب مادر در ولسوالی اچین ننگرهار بنگریم امریکا هرگز بخاطر ۴۰ نفر داعشی بمبی که به ملیون ها دالر هزینه داشته باشد را استفاده نمی‌کند. استعمال آن بمب فقط هدف از استعمال و امتحان بمب مادر بود که آن بمب را در افغانستان امتحان کرد و امریکا هیچگاهی بالای داعش حملاتی نداشته که ما از طریق رسانه‌ها شاهد سرخط شدن خبرهای آن باشیم اما همواره این نیروهای امنیتی افغانستان بوده که در مقابل داعش میجنگند و قربانی میدهند.

به باور این کارشناس اگر امریکا ادعای مبارزه با تروریزم را دارد چگونه هر روز نفوذ داعش در شمال افغانستان بیشتر شده و رشد میکند. چگونه امکان دارد که بیشتر از ۳۰ کشور خارجی که با هواپیماها و سلاح‌های خیلی مدرن نیروهای افغانستان را حمایت می‌کنند و نظامی‌های شان را دارند در این کشور اما باز هم این گروه در حال رشد است  و ضربات آن هم تنها به ارتش و یا نظامیان افغانستان میرسد.

پس این خود نشان میدهد که امریکا در از بین بردن داعش در افغانستان صادق نیست و صادقانه کار نمی‌کند، اگر امریکا صادق میبود هرگز داعش نه تنها در شمال بلکه در هیچ‌جای افغانستان وجود نمیداشت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала