قتل ۲۲۵۰ عضو داعش در سال ۹۶ در افغانستان

© Photo / دای‌فولادیقتل ۲۲۵۰ عضو داعش در سال ۹۶ در افغانستان
قتل ۲۲۵۰ عضو داعش در سال ۹۶ در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که در جریان سال ۱۳۹۶ خورشیدی، ۲۲۵۰ تن از جنگجویان گروه تروریستی داعش در این کشور به قتل رسیده و ۳۴۷ تن دیگر از این تروریستان زخمی شده‌اند.

این وزارت در گزارش سالانه خود از چگونگی فعالیت نیروهای ارتش ملی افغانستان، هم‌چنین گفته است که «هزاران» تن از افراد  طالبان نیز در جریان امسال کشته و نزدیک به یازده هزار تن دیگر از عضو گروه طالبان زخمی شده‌اند. این وزارت رقم دقیقی از شمار کشته شدگان افراد طالبان ارایه نکرده است. گزارش وزارت دفاع دو روز قبل از آغاز سال جدید خورشیدی منتشر شده است.

وزارت دفاع در گزارش خود افزوده که در میان افراد کشته شده‌ی گروه‌های تروریستی طالبان و داعش، ۳۷۵ فرمانده طالب و ۷۲ فرمانده داعش نیز شامل است. این وزارت تاکید کرده که در جریان امسال بیش از دو هزار تن از جنگجویان طالب و هجده تن از افراد داعش دستگیر شده‌اند.

وزارت دفاع در گزارش خود افزوده که نیروهای ارتش ملی افغانستان امسال ۹۲۶ عملیات برنامه‌ریزی شده، ۳۳۶۳ عملیات کماندویی، بیش از چهار هزار و شش‌صد حمله هوایی و ۲۰۹ عملیات شبانه علیه تروریستان در این کشور انجام داده‌اند. این وزارت در عین‌حال گفته است که در جریان سال ۱۳۹۶ خورشیدی، بیش از یک هزار مورد حمله تهاجمی از سوی تروریستان راه‌اندازی شده بود؛ رقمی که بی‌سابقه به نظر می‌رسد. وزارت دفاع افغانستان هم‌چنین از ثبت هشتاد مورد حمله انتحاری، بیش از دو هزار و سه‌صد مورد ماین‌‌گذاری و بیشتر از پانزده هزار مورد حمله مسلحانه نیز خبر داده است.

© Photo / دای‌فولادیقتل ۲۲۵۰ عضو داعش در سال ۹۶ در افغانستان
قتل ۲۲۵۰ عضو داعش در سال ۹۶ در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
قتل ۲۲۵۰ عضو داعش در سال ۹۶ در افغانستان

به گفته وزارت دفاع، عملیات‌های نظامی سال ۱۳۹۶ خورشیدی که تحت نام «خالد» به پیش برده می‌شد، در آن مقداری زیادی از سلاح، مهمات و وسایط نقلیه مربوط به افراد طالبان و داعش نیز کشف و از بین برده شده است. این وزارت می‌گوید که در دوازده ماه گذشته ۷۸۱ عراده موتر، بیش از یک‌هزار و چهارصد عراده موترسایکل، حدود چهارده هزار و هشت‌صد کیلوگرام مواد انفجاری، پنجاه و یک صوب واسکت انتحاری، بیش از هشت‌هزار و هشت‌صد کیلوگرام مواد مخدر، ۱۹۴ میل اسلحه سنگین و بیش از هزار و چهارصد میل اسلحه سبک نیز به دست نیروهای امنیتی افتاده و همین‌طور بیش از سیزده هزار و شش‌صد حلقه ماین کشف و خنثی شده است.

وزارت دفاع در باره میزان تلفات نیروهای ارتش ملی در نبردهای سال جاری خورشیدی آمار و ارقامی ارایه نکرده است، اما تاکید کرده که این نیروهای طی امسال از امکانات و تجهیزات نظامی بهتری برخوردار شده‌اند. در گزارش وزارت دفاع آمده است که نیروهای ارتش ملی افغانستان هم‌اکنون از هواپیماهای MI-17، MI-25،  MI-35،  MD-235،  PC-12،  A-29،  C-208، c-130 و Balach Hach  در نبرد علیه افراد طالبان، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی کار گرفته‌اند.

هشت فروند هوایپماهای بلک‌هاک در تابستان گذشته از سوی ایالات متحده امریکا به نیروهای هوایی افغانستان داده شد. در جریان امسال یک‌هزار عراده تانک هاموی و زرهپوش نیز از سوی جامعه جهانی به وزارت دفاع افغانستان کمک شده است.

 درکنار استفاده نیروهای ارتش ملی از این هواپیماهای جنگی و اکمالاتی، ۲۳۳ خبلبان در کشورهای چک، امارات، چین و هند و همین‌طور ۲۲۲ خلبان دیگر در داخل افغانستان تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

در جریان امسال فرقه عملیات‌های خاص به قول اردوی عملیات‌های خاص، قطعه خاص به لوای خاص ارتقا یافت. هم‌چنین مسوولیت رهبری نیروهای سرحدی و پولیس نظم عامه نیز از وزارت امور داخله به وزارت دفاع واگذار شد.

در سال ۱۳۹۶ خورشیدی، نزدیک به چهل‌ویک هزار و سه‌صد تن جدیدأ به صفوف نیروهای ارتش ملی افغانستان پیوسته‌ و بیش از دو هزار تن از اکادمی ملی نظامی، اکادمی افسران و کورس‌های افسران داخل و خارج از افغانستان آموزش دیده و فارغ شده‌اند.

بخش استخباراتی

وزارت دفاع افغانستان در گزارش خود می‌گوید که در جریان سال ۱۳۹۶ خورشیدی، از وقوع ۱۱۲۸ قضیه امنیتی و تروریستی قبل از وقوع آن جلوگیری شده است. در عین‌‌حال، این وزارت تاکید کرده که در جریان سال جاری خورشیدی که در روز آخرش قرار دارد، ۷۱۱ تن از افراد طالبان، ۹۲ عضو داعش و سی‌وشش تن از اتباع خارجی در ارتباط به جاسوسی و اعمال تروریستی بازداشت شده‌اند. وزارت دفاع می‌گوید که شش عضو شبکه لشکر طیبه و حقانی نیز بازداشت شده‌اند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که تاهنوز آمار دقیقی از میزان تلفات نیروهای امنیتی در نبرد علیه گروه‌‌های تروریستی در دست نیست. آمارهایی که طی دو سال اخیر منتشر شده، از رقم بلند تلفات نیروهای امنیتی افغانستان حکایت دارد.

نویسنده: دای‌فولادی

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست‌های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала