مهم ترین رخداد های دلخراش سال 1396 افغانستان

© Photo / کسرامهم ترین رخداد های دلخراش سال 1396 افغانستان
مهم ترین رخداد های دلخراش سال 1396 افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغانستان در سال 1396 خورشیدی، دستخوش مهم‌ترین رخ‌ دادهای خونین بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری خامه پرس، سال ۱۳۹۶ برخلاف‌ سال‌های قبل، برای شهروندان افغانستان خونین‌ترین سال بود؛ زیرا ۲۰ گروه تروریستی فعال در این کشور، عملیات‌های خونین را در برابر نیروهای امنیتی و افراد ملکی راه‌اندازی کرده‌اند که در نتیجه تلفات سنگین بر آنان وارد شده‌اند.
اولین حادثه خونین سال ۱۳۹۶ خورشیدی، حملۀ تهاجمی افراد گروه طالبان بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ماۀ ثور در شمال افغانستان بود که در آن بیش از ۳۰۰ سرباز ارتش کشته و زخمی شده‌اند.
دومین حادثه خونین سال ۱۳۹۶خورشیدی، انفجار موتر بمب در نزدیک چهاراهی زنبق شهر کابل در ماه جوزا بود که در آن بیش از ۱۵۰ تن کشته و ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند و مسؤول آن شبکۀ حقانی در تبانی با سازمان اسختبارات نظامی پاکستان دانسته شد.
این حادثه در ذات خود پرتلفات ترین رخ‌داد در چند سال پسین درافغانستان دانسته شد که بیش‌ترین قربانیان آن افراد ملکی بود و دقیقا با واکنش‌های کشورهای گوناگون جهان نیز روبرو شد.
باید گفت که همین حادثه دلیل شد تا صدها تن از شهروندان کشور زیر نام جنبش رستاخیز تغییر به‌خاطر بی‌ پروای سران حکومت در برابر تامین امنیت مردم، به‌خاطر رسیدن به حق شان به جاده‌ها برآیند؛ اما برخلاف توقع‌ها، مظاهرۀ اعتراض‌کننده‌گان پس از چند ساعتی به خشونت کشاینده شد که در نتیجه سالم ایزیار، پسر معاون اول مجلس سنای کشور با چندین تن دیگر در شلیک مرمی نیروهای امنیتی به روی اعتراض‌کننده‌گان کشته شد و مظاهره چهرۀ جدید به خود گرفت.
با کشته‌ شدن سالم ایزدیار در جریان اعتراضات و سپس وقوع انفجارهای پی هم در مراسم خاک‌سپاری وی، دامنۀ اعتراض‌ها گسترده شد و حتی شماری از شهروندان کشور به‌خاطر حمایت از اعتراض‌کننده‌گان از ولایت‌های مختلف در جمع متعرضان در کابل پیوسته‌اند.
اعتراض‌ شهروندان کابل زیر نام جنبش رستاخیز به‌خاطر رسیدن به هدف شان، ده‌ها روز دوام کرد و خیمه‌های تحصن شان را در چندین چهاراه شهر کابل برپا کرده و جاده‌ها را به سوی رفت‌وآمد کننده‌گان مسدود کرده‌اند.
شماری دیگر از شهروندان به‌خاطر این اقدام اعضای جنبش رستاخیز به تنگ آمده‌اند و از دولت خواستند که هرچه زودتر این چادرها را بردارند، تحصن‌کننده‌گان نیز با پادرمیانی و تاکید بر رسیده‌گی به خواست‌های آنان از سوی دولت، خیمه‌های شان را برچیده و دست از اعتراضات برداشتند.
سومین حادثه مرگ‌بار ۱۳۹۶ خورشیدی، حمله‌های تهاجمی گروه داعش بر مسجد امام زمان در خیرخانۀ، مساجد الزهرا و امام زمان در غرب کابل، حسنیه در قلعۀ فتح‌الله بودند که در زمان‌های گوناگون رخ داده‌ و در نتیجه ده‌ها نماز گزار کشته و زخمی شده‌اند و دقیقا مسؤولیت‌ آن حمله‌ها را گروه داعش بر دوش گرفته بود.
چهارمین حادثۀ دلخراش سال ۱۳۹۶ خورشیدی، رخ‌داد حملۀ تهاجمی گروه طالبان بر هوتل انترکانتیننتال در شهر کابل بود که در آن بیش از ۵ مهاجم مسلح بالای آن هوتل حمله کرده‌اند و در نتیجه بیش از ده ساعت نبرد با نیروهای امنیتی، از پا درآورده شدند و دست آورد طالبان از حمله شان بر آن هوتل، کشته و زخمی شدن بیش از ۳۵ نفر بود که بیش‌تر قربانیان آن رویداد‌، افراد ملکی گفته شده بود.
پنجمین روی‌داد خونین ۱۳۹۶ اما بر نیروهای امنیتی، حمله انتحاری و تهاجمی مرگ‌بار گروه طالبان بر فرمان‌دهی امنیه ولایت پکتیا بود که به اساس آمار نهادهای امنیتی، در آن حادثه ۴۱ تن کشته به شمول ۲۰ غیر نظامی و فرمان‌ده امنیه ولایت پکتیا و ۱۵۸ نفر دیگر زخمی که در بین آنان ۴۸ نظامی نیز شامل بوده‌اند.
این حادثه در نوع خود، پس از حادثه قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال در یک سال، خونین ترین حمله در برابر نیروهای امنیتی بوده که علاوه بر نابودی تمام زیربنای فرمان‌دهی امنیه ولایت پکتیا، نیروهای امنیتی نیز تلفاتی سنگینی را متقبل شده‌اند.
ششمین روی‌داد ۱۳۹۶، حملۀ انتحاری گروه طالبان با استفاده از یک موتر امبولانس در چهارراهی صدارت و نزدیک ساختمان وزارت امور داخلۀ پیشین در شهر کابل بود که در آن بیش از ۲۵۰ تن کشته و زخمی شده‌اند.
این را نیز باید گفت که گروه‌ طالبان در سال ۱۳۹۶ بیشتر بر ولایت‌های شمالی افغانستان تمرکز نمودند تا مثل‌ سال‌های قبل که مرکز ولایت قندز را برای مدتی تحت تصرف خود درآورند، یک‌بار دیگر آرزو داشتند تا مراکز چندین ولایت را زیر کنترول خود درآورند.
گروه طالبان به خاطر رسیدن به هدف شان عملیاتی را زیر نام منصوری در سراسر کشور راه‌اندازی کرده‌اند؛ اما به اساس اطلاعات وزارت دفاع افغانستان با وجود آن هم آنان نتوانسته که به هدف‌های از پیش تعیین شده شان برسند و فقط تنها در این سال، با هم‌کاری حامیان شان، مرکز ۱۱ ولسوالی را در سراسر افغانستان سقوط دادند که پس از یک مدت زمان کوتاه، نیروهای امنیتی با راه‌اندازی عملیات‌های گسترده، جواب دندان شکن به آنان داده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала