محمد اشرف غنی سال نو تعلیمی را آغاز کرد

© AP Photo / Rahmat Gul, Fileمحمد اشرف غنی سال نو تعلیمی را آغاز کرد
محمد اشرف غنی سال نو تعلیمی را آغاز کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور افغانستان سال نو تعلیمی را سال پشتیبانی از معارف نام نهاد.

اشرف غنی: ما را کسی درس دین ندهد - اسپوتنیک افغانستان
اشرف غنی: ما را کسی درس دین ندهد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، امروز شنبه در همایشی در لیسه امانی سال نو تعلیمی را آغاز کرد و گفت، که برای حل مشکلات فراراه استادان و شاگردان مکتب‌ها برنامه‌های بنیادی روی دست گرفته شده اند. 

او گفت،که شش هزار ساختمان مکتب در دو سال آینده در سراسر کشور ساخته خواهد شد و مشکل کمبود ساختمان برای مکتب‌ها با این کار حل خواهد شد.

رئیس جمهور غنی گفت:- "در سال جدید به تعداد شش هزار ساختمان مکاتب اعمار خواهد شد. به وزیر انکشاف دهات در این خصوص هدایت داده ام و تا 200 میلیون دالر بودجه برای آن تخصیص داده شده است".

به گفتۀ او، 50 درصد مکتبها در سراسر کشور ساختمان ندارند، سه میلیون و 500 هزار کودک از آموزش و مکتب به دور اند و نزدیک به یک هزار مکتب در سراسر کشور بسته اند.

او افزود، که به تمام اداره‌های دولتی هدایت داده است تا با معارف همکاری کنند.

آقای غنی گفت:- "هدایت من به تمام وزارت خانه ها این است که با معارف همکاری همه جانبه نمایند و معارف را در رأس هر برنامۀ خویش قرار دهند".

آقای غنی گفت، که به مشکلات استادان در سراسر کشور رسیده‌گی خواهد شد. 

او افزود: «من به آموزگاران وعده نموده بودم که مسکن و سرپناه قابل استطاعت برای آنان فراهم می سازم. تا اکنون در این خصوص موفقیت های لازم نداشته ایم، اما به وزارت شهرسازی و ادارۀ اراضی هدایت داده ام که برای حل این مسئله یک طرح عملی را ترتیب نمایند که نه تنها برای آموزگاران بلکه برای مهاجران عودت کننده، بیجاشدگان داخلی و ورثه شهدا نیز سرپناه و مسکن فراهم خواهم کرد".

او همچنان گفت، که نقش زنان را در رهبری وزارت معارف و دیگر اداره‌های دولتی افزایش خواهد داد.

آقای غنی از استادان و شاگردان و اهل معارف خواست تا از روند صلح و همچنان روند انتخابات پشتیبانی کنند.

یادآوری می کنیم، که با وجود سرازیر شدن میلیاردها دالر به افغانستان در جریان 16 سال، اکنون هم در بیشتر مناطق مکتب ها ساختمان ندارد و دانش آموزان زیر خیمه ها درس می خوانند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала