علاقمندی ایران به سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان

© Fotolia / Borna_Mirعلاقمندی ایران به سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان
علاقمندی ایران به سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرپرست وزارت معادن می‌گوید که ایران علاقمند است تا سنگ‌های معدن آهن سنگان در ولایت هرات را استخراج و آن را در ایران پروسس کند؛ اما پیشنهاد حکومت برای پروسس سنگ آهن از سوی ایران در داخل خاک افغانستان است.


به گزارش اسپوتنیک، معدن آهن سنگان در مرز میان افغانستان و ایران قرار دارد که یک بخش آن مربوط افغانستان و بخش دیگر آن از ایران است.

اگرچه ایران از پیش استخراج معدن سنگان را در خاک خودش آغاز کرده بود و سرپرست وزارت معادن می‌گوید که این کشور سهم خود را تمام کرده و اکنون تلاش دارد با درنظرداشت این‌که کارخانه‌های بزرگ این کشور در بخش پروسس آهن مواد خام ندارند، بخش معدن سنگان افغانستان را نیز استخراج کند.

نرگس نهان؛ سرپرست وزارت معادن و پترولیم، در این باره گفت: «من چندبار با سفیر ایران در کابل دیدار داشتم. اینان به علت اینکه بخش معدن سنگان ایران تمام شده است و چون ماشینری کافی ایران در اختیار دارد و این ماشینری اکنون مواد خام ندارند، ایران علاقمند است که معدن افغانستان را نیز استخراج کند؛ اما ما یک پالیسی داریم که سنگ‌های معدنی ما در داخل کشور پروسس شوند.»

پیش از این نیز سفیر ایران در کابل از آغاز گفتگوها میان حکومت‌های ایران و افغانستان دربارۀ سرمایه‌گذاری‌های این کشور در بخش معدن‌ افغانستان خبر داده بود.
پیش از این نمایندگان هرات در مجلس با نگرانی از نبود برنامه‌های حکومت افغانستان در بخش معادن مرزی گفته‌اند که این کار سبب شده است که تاکنون افغانستان نتواند از منابع معدنی‌اش در مرزها حفاظت کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала