ورشکستگی 7 شرکت هواپیمایی افغانستان

© Sputnik / Zuhal Sarhadورشکستی 7 شرکت هواپیمایی افغانستان
ورشکستی 7 شرکت هواپیمایی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از شمار 8 شرکت هواپیمایی خصوصی افغانستان از سال 2001 به این سو، 7 شرکت آن ورشکست شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، مقام‌های اداره‌ی مستقل هوانوردی ملکی گفته اند، که در حال حاضر مسئولان چهار شرکت داخلی، 20 میلیون دالر و 218 میلیون افغانی بابت نپرداختن کرایه‌ توقفگاه، حمل و نقل، ارائه خدمات داخل میدان هوایی و اجاره و کرایه‌ی دکان‌ها و جایدادها از دولت افغانستان بدهکار اند. شرکت صافی با بیشترین بدهکاری در جایگاه نخست، شرکت کام‌ایر در جایگاه دوم و شرکت‌های افغان جت و آریانا به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

پرواز هواپیماهای آریانا به ارومچی از سر گرفته شد - اسپوتنیک افغانستان
پرواز هواپیماهای آریانا به ارومچی از سر گرفته شد

از سال 2001 به این سو، از شمار هشت شرکت هواپیمایی خصوصی داخلی، که در بخش هوانوردی ملکی سرمایه‌گذاری کرده بودند، تنها یک شرکت باقی مانده و هفت شرکت دیگر به دلیل عدم رقابت با شرکت‌های خارجی با ورشکستگی روبرو شده‌اند.

با این حال پیامد ورشکست شدن شرکت صافی و مختل شدن برخی از پروازهای شرکت هوایی کام‌ایر این بوده، که قیمت تکت در برخی از مسیرها تا دو برابر افزایش یابد. فرید پیکار؛ رئیس اتحادیه‌ شرکت‌های هوایی افغانستان گفته است ،که نزدیک به یکسال پیش که شرکت‌های صافی، آریانا و کام‌ایر به امارات متحده‌ عربی پرواز داشتند، قیمت یکطرفه‌ تکت این مسیر به کمتر از صد دالر بود؛ ولی در حال حاضر نرخ تکت یکطرفه از 200 تا 800 دالر افزایش یافته است.
رییس اتحادیه‌ شرکت‌های هوایی افغانستان و معاون شرکت هواپیمایی کام‌ایر می‌گوید، که دولت باید از شرکت‌های هوایی داخلی به صورت جدی پشتیبانی کند: تاکنون 7 شرکت خود را از دست داده‌ایم و یک شرکتی هم که باقی مانده‌، با مشکل مواجه است. چندین سال است که پیشنهادات مشخصی را به دولت روان کرده و گفته‌ایم، که شدید به حمایت نیاز داریم. قراردادهای خدمات هوایی که با شرکت‌های خارجی انجام شده، باید در مورد پرداخت مالیات بازنگری شود. برای ما وعده دادند که امروز و فردا مشکل‌تان حل می‌شود ولی تا حال چیزی نشده است.
با این حال، مقام‌های اداره‌ هوانوردی ملکی افغانستان مدعی اند، که آن‌ها همواره از سکتور هوانوردی پشتیبانی کرده‌اند و مشوق‌هایی چون معافیت از مالیات و امتیاز قایل شدن به شرکت‌های داخلی را در نظر گرفته اند.

یادآوری می کنیم، که پس از سال 2001 به جز شرکت آریانا دیگر شرکت های هواپیمایی به کارشان آغاز کرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала