اعلامیه پایانی نشست صلح تاشکند برای افغانستان

© Fotolia / Pavel Parmenovاعلامیه پایانی نشست صلح تاشکند برای افغانستان
اعلامیه پایانی نشست صلح تاشکند برای افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان باید مسئولیت شان را برای آوردن صلح و ثبات به افغانستان درک کنند.

صلاح الدین ربانی: افغانستان نباید محل اختلاف روسیه و امریکا باشد - اسپوتنیک افغانستان
صلاح الدین ربانی: افغانستان نباید محل اختلاف روسیه و امریکا باشد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، کشورهای اشتراک کننده در پایان همایش دو روزه صلح برای افغانستان در تاشکند روی یک اعلامیه بیست و پنج ماده یی به توافق رسیدند، که که دیدگاه‌ها روی موضوعاتی چون صلح، مبارزه با هراس افگنی و مواد مخدر و همکاری‌های اقتصادی منطقه‌یی بسیج شده اند.

در بخش صلح شرکت کنندگان تأکید کردند که:
•    پشتیبانی قوی مان را از پیشنهاد حکومت وحدت ملی برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم و بی پیش شرط با طالبان و به هدف رسیدن به توافق منطقی صلح که از سوی جامعۀ جهانی نیز پشتیبانی می‌شود اعلام می کنیم و طالبان را فرامی خوانیم که این پیشنهاد را بپذیرند.
•    تأکید می ورزیم که یک تواق سیاسی با طالبان، بهترین راه برای پایان دادن به خشونت در افغانستان است و نیاز است که میان حکومت افغانستان و عناصر مصالحه پذیر طالبان گفتگو شود. 
•    بر پشتیبانی مان از تلاش های حکومت افغانستان برای آغاز گفتگوهای مستقیم با طالبان تاکید می ورزیم.
•    طالبان را فرا می خوانیم که مسوولیت شان را برای آوردن صلح و ثبات به افغانستان درک کنند.  
•    حکومت افغانستان و طالبان را به رفتن به سوی یک توافق سیاسی تشویق می کنیم. این توافق نامه باید دخیل شدن طالبان را در روند سیاسی به حیث یک بازیگر سیاسی قانونی، ترک خشونت از سوی طالبان و قطع روابط آنان را با هراس افگنی جهانی و نیز حرمت گذاشتن به قانون اساسی افغانستان تضمین کند. 
•    از تمامی کشورها می خواهیم که به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان حرمت بگذارند و در مسایل داخلی این کشور مداخله نکنند.
صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه، در این نشست گفت:- "ما انتظار گفت‌وگوهای رو در روی طالبان را با حکومت افغانستان داریم. برای مؤفقیت فراخوان صلح روند کابل نیاز است تا کشورهای همسایه و جامعه جهانی از این فراخوان پشتیبانی کنند".

کنفرانس بین المللی تاشکند در مورد افغانستان آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان
کنفرانس بین المللی تاشکند در مورد افغانستان آغاز شد

بخش دیگر  این اعلامیه ویژه مبارزه در برابر هراس افگنی و قاچاق مواد مخدر است که در آن چنین آمده است:
•    حمله‌های وحشتناک اخیر را در برابر مردم افغانستان نکوهش می‌کنیم و با مردم افغانستان ابراز همدردی می‌کنیم.
•    بر اهمیت تلاش‌های فزاینده عملی از سوی حکومت افغانستان با همکاری همکاران منطقه‌یی و جهانی برای جلوگیری از تولید و قاچاق مواد مخدر و جنگ افزار تأکید می‌ورزیم.
•    تصدیق می کنیم که هراس افگنی، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته، تهدیدهای به هم پیوسته جهانی هستند و به راهبرد مشترک بر بنیاد راهبرد جهانی مبارزه با هراس افگنی سازمان ملل متحد نیاز دارند. 
•    تأکید می‌کنیم که تمامی کمک‌های امنیتی به افغانستان باید از راه حکومت افغانستان انجام شوند. و با هرگونه پشتیبانی مالی و مادی یا جنگ افزار به طالبان یا داعش مخالف استیم.
توماس شنون، معاون امور سیاسی وزارت خارجه امریکا، گفت:- "ایالات متحده امریکا از پیشنهادهای صلح رییس جمهور غنی پشتیبانی می‌کند، اکنون زمان آن رسیده است تا رهبری طالبان به گونه جدی این پیشنهادها را بررسی کند".

رئیس جمهورغنی: داعش در افغانستان بیش از دو هزار نفر نیست - اسپوتنیک افغانستان
رئیس جمهورغنی: داعش در افغانستان بیش از دو هزار نفر نیست

در بخش همکاری های اقتصادی منطقه یی این اعلامیه نیز چنین آمده است:
•    از پیشرفت‌های اخیر در همکاری‌های اقتصادی منطقه‌یی و پروژه‌های ارتباطی که افغانستان را به حیث یک پلی میان آسیای میانه، جنوب آسیا می‌شناسد، پشتیبانی می‌کنیم. ادغام اقتصادی افغانستان در منطقه به صلح و ثبات پایدار در افغانستان و فراتر از آن کمک خواهد کرد.

در همین حال، محمد اکبر معاون وزیر خارجه هند، در این نشست گفت:- "برادارن و خواهران مان قربانی هراس افگنانی ظالمانه هستند، این هراس افگنان از بیرون از مرزهای افغانستان پشتیبانی می‌شوند".
یادآوری می کنیم، که پیش از این صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان در حاشیه این همایش گفته بود، که افغانستان جایی برای رویارویی روسیه و امریکا نیست. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала