برگزاری جشن نوروز در مقر یونسکو در پاریس

© Sputnik / Vitaliy Ankovبرگزاری جشن نوروز در مقر یونسکو در پاریس
برگزاری جشن نوروز در مقر یونسکو در پاریس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جشن باستانی نوروز 1397 با مشارکت و همراهی 12 کشور عضو پرونده ثبت جهانی نوروز در میراث بشریت در مقر سازمان یونسکو در پاریس برگزار شد.

مشاعره ای «گل سنگ» به استقبال از نوروز در غزنی - اسپوتنیک افغانستان
مشاعره ای «گل سنگ» به استقبال از نوروز در غزنی
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، این مراسم که با حضور دهها تن از سفیران و نمایندگان کشورهای عضو این سازمان برگزار شد.

درضیافت نوروز امسال در یونسکو، نمایندگی های 12 کشور، ضمن برپایی عناصر نمادین نوروز مانند سفره های هفت سین و هفت میوه و لباسهای سنتی عیدانه، با غذاهای ملی و محلی خود از میهمانان پذیرایی کردند.

در این محفل، قائم مقام یونسکو به نمایندگی از مدیر کل این سازمان طی سخنانی فرارسیدن نوروز را شادباش گفت و نوروز را مظهر ارزش های جهانی مانند صلح، همبستگی و حسن همجواری دانست.
اینگیدا در بخشی از سخنان خود گفت:- "هر ساله میلیون ها نفر در سراسر دنیا با برگزاری مراسم نوروز رسیدن بهار را بشارت می دهند. نوروز با گرد هم آوردن و در هم آمیختن فرهنگ های گوناگون، ملیت ها، ادیان و زبان ها، موجب ایجاد گستره وسیعی از آداب و رسوم می شود و نمادی از همبستگی انسانها را به تصویر می کشد".
وی در بخش دیگری از سخنان خود از نوروز به عنوان یکی از پر جاذبه ترین میراث فرهنگی ناملموس بشریت یاد کرد و پیرامون انتقال ارزشها و آئین های نوروز از نسلی به نسل دیگر، افزود:- "نوروز جوامع را با هویت و فرهنگ نیاکان خود آشنا می سازد و موجب تداوم آن می شود. نوروز فرصت مهمی برای یادگیری میراث و ارزشهای آن از سوی نسل جوان است. برای همین ارزش هاست که با ابتکار مشترک 12 کشور نوروز در سال 2016 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت ثبت شد. من شک ندارم که نوروز همچنان پل ارتباطی میان فرهنگ ها خواهد ماند و پیام صلح، هماهنگی و دوستی را برای نسل های آینده به ارمغان خواهد برد".
یادآوری می کنیم، که نوروز به عنوان میراث ناملموس جهانی، نخست درسال 2009 توسط 7 کشور به ثبت رسید و سپس در سال 2016 با درخواست 5 کشور دیگر منطقه، پرونده جدیدی تهیه و مراحل ثبت جهانی آن طی شد که سرانجام در پاییز سال 1395 و در اجلاس آدیس آبابا به ثبت رسید. هم اکنون دوازده کشور ایران، افغانستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، تاجکستان، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، عراق، قرقیزستان، قزاقستان و هند عضو این پرونده هستند. از سوی دیگر در سال 2010 نیز مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب سندی، این جشن کهن را به عنوان «روز جهانی نوروز»شناخت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала