واتیکان: اسقف پاپ فرانسیسک دست به تقلب زده است

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر واتیکان: اسقف فرانسیسک دست به تقلب زده است
واتیکان: اسقف فرانسیسک دست به تقلب زده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایمیلیانو فیتیپالدی (Emiliano Fittipaldi) در نشریه L'Espresso، چاپ ایتالیا می نویسد، علت استعفای داریو ویگانو که رهبری دفتر روابط اجتماعی واتیکان را بر دوش دارد، خشم بینیدیکت XVI بنا بر دست بازی با نامه های شخصی او می باشد.

اصلاحات بیرگولو حالا باید به قصور دشمنان و همچنان قصور اشتباهات بسیار زیاد که در حلقه جادویی پاپ روم رخ داده، به تعویق انداخته شوند.

علت استعفای داریو ویگانو (Dario Eduardo Viganò)، آمر بانفوذ دفتر روابط اجتماعی مبارزه زمره با اصلاحات فرانسیسک، طوریکه برخی طرفدرارن سرسخت بیرگولو عجولانه می نویسند، و نه هم «اشتباهات ناچیز در ارتباطاط» نمی باشد که اسقف، کارشناس در باره روابط اجتماعی، به خاطر آن گویا او بهای بسیار بلند پرداخته است. استعفای یکی از همکاران عمده بیرگولو به علت دستبازی های نفرت انگیز صورت گرفته که اسقف بر اساس نامه های «محرم» بینیدیکت XVI سازماندهی میکرد:ویگانو از او استفاده میکرد، تا چیزهای تقلبی و ساختگی را بسازد. واتیکان به کمک آن چند روز قبل نه تنها نشر چند جلد آثار بینیدیکت XVI راجع به الهیات با ستایش فرانسیسک — پنجمین سالگرد انتخاب پاپ ارجنتاین — اعلان کرد.

© REUTERS / Max Rossiواتیکان: اسقف فرانسیسک دست به تقلب زده است
واتیکان: اسقف فرانسیسک دست به تقلب زده است - اسپوتنیک افغانستان
واتیکان: اسقف فرانسیسک دست به تقلب زده است

به این ترتیب، به بسیاز زودی معلوم شد که در اعلامیه که ویگانو به مثابه سرخط مطلق همه رسانه های تخت مقدس پخش نموده، فقط چند جز از نامه راتزینگر تذکر یافته اند. روحانی آلمانی در این عبارات قاطعانه «خرافات احمقانه» آنهایی ذکر نموده، کسی که فرانسیسک را «شخص عملگرا میداند که تحصیلات تخصصی در رشته الهیات و فلسفه ندارد» و بینیدیکت XVI — «نظریه پرداز استثنایی الهیات خوانده که کمتر چیزی در زندگی مشخص عیسوی معاصر میداند»

دو جز دیگر پیام حذف شده و بر آنها خط بطلان کشیده شده است. چنین گزینش از چه ناشی میگردد؟ علت آن — محتوی غیردقیق پیام می باشد.

راتزینگر در ادامه میگوید، شخصیت مذهبی «بر حاکمیت پاپ، به ویژه در مسایل تیولوژی اخلاقیات، تجاوزکارانه حمله ور میشد». بینیدیکت XVI چنین وداع میکند:« من باور دارم که شما امتناع مرا (در باره نوشتن مقدمه به اثر راجع به فرانسیسک — تبصره مولف) درک خواهید کرد، به امید همه خوبی ها».

ویگانو در نامه متنشره مورخ 21 مارچ راجع به استعفای خود اظهار پیشیمانی نکرده است. فرانسیسک نیز به هیچ وجه به علت اشاره نکرده که به اساس آن این استعفا را می پذیرد.

این جنجال بسیار جالب است که بر اصلاحات بیرگولو که در چند ماه اخیر با افشاگری های مردم مواجه گردیده که او در راس دو مقام مذهبی مقرر میکرد که او برای اصلاح سازی زمره روم ایجاد کرده بود، ضربه نو و سخت وارد می سازد: اگر ویگانو که رهبری دفتر روابط اجتماعی را بر دوش داشت، از صحنه خارج گردید، پس کاردینال جورج پیل، آمر دفتر اقتصادی، در ماه جون سال گذشته از مقامش به ارتباط اتهامات محکمه استرالیا در مورد اذیت و آزار جنسی اطفال نابالغ برکنار شده بود.

اصلاحات فرانسیسک به سطح صفری برمیگردند. ولی نه تنها به قصور مخالفان داخلی که زیاد اند و آنها قاطعانه مصمم اند، بلکه نسبت عدم جدیت که بیرگولو برخی نامزدان را به مقامات رهبری واتیکان برگزدیده و همچنان نسبت اشتباهات نابخشیدنی که مردمان از حلقه نزدیک جادویی او مرتکب شده اند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала