آیا عطا محمد نور درمعامله با ارگ به خواست‎های مردم پشت پا زد ؟

© Photo / ارگآیا عطا محمد نور درمعامله با ارگ به خواست‎های مردم پشت پا زد ؟
آیا عطا محمد نور درمعامله با ارگ به خواست‎های مردم پشت پا زد ؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ده روز پس از کنار رفتن عطامحمد نور از کرسی ولایت بلخ، شماری از شهروندان کشور معامله میان وی و حکومت را پرسش برانگیز می‎دانند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، شورای رهبری جمعیت اسلامی معتقد است که، عطامحمد نور و ریاست جمهوری تنها روی جانشین والی بلخ، فرمانده پولیس و چند وزارت و سفارت به تفاهم رسیده اند، در حالی که هیئت گفت وگو کننده جمعیت اسلامی خواست های کلان تری داشت.
آنان می‎گویند، عطا محمد نور، بدون در نظر گرفتن آنکه خواست های اساسی او از سوی حکومت پذیرفته نشد، در یک معامله با حکومت بر این خواست ها پشت پا زده است.
پس از آن‎که رئیس جمهور به تاریخ 27 ماه قوس سال گذشته استعفای عطامحمد نور از بلخ را امضا کرد، نور استعفایش را نپذیرفت و در برابر حکومت بیشتر از پنجاه بار سخنرانی کرد و در هر سخن رانی اش حکومت را به باد انتقاد گرفت.
برای کنار رفتن از سمتش آقای نور خط های سرخ را مشخص ساخت و هیئتی از جمعیت اسلامی با نماینده گانی از حکومت، وارد گفت و گو شدند.
عطا محمد نور در یکی از سخنرانی هایش در آغاز تنش ها میان دو طرف گفته بود: "در گفت وگوهای مان روی این موارد چون اصلاحات انتخاباتی، حزبی شدن پارلمان، توزیع شناس نامه های برقی، تعدیل قانون اساسی و تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی بی نتیجه مانده است".
آقای نور برای پذیرفته شدن این خواست هایش از مردم خواست که آماده حرکت های مدنی باشند:"ما چون کوه هندوکش استوار ایستاد میشیم، چون پامیر قامت برافراشته ایستاد میشیم و در برابر شما حریصان قدرت می ایستیم."
اما مردم بی آنکه اصلاحات انتخاباتی، حزبی شدن پارلمان، توزیع شناس نامه های برقی بر بنیاد قانون توشیح شده از سوی رییس جمهور، تعدیل قانون اساسی و تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی پذیرفته شوند توافق آقای نور را با حکومت پرسش برانگیز می دانند.
شماری از باشندگان کابل می گویند که، آقای نوراز حرکت های مردم سود استفاده کرد و به خواست های خودش رسید.او با حکومت گفتگو کرد و چیزی را که وعده داده بود انجام نداد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала