ولیعهد سعودی موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخت

© REUTERSولیعهد سعودی موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخت
ولیعهد سعودی موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی که در سفر طولانی در امریکا به سر میبرد، با اظهارات غیر منتظره به طور متواتر جهانیان را متحیر می سازد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از نشریه ای Zeit Onlineشاهزاده عربستان سعودی، محمد بن سلمان، برای نخستین بار به طور رسمی حق موجودیت اسرائیل را به عنوان یک دولت به رسمیت شناخت.
وی در مصاحبه با مجله آمریکایی «آتلانتیک» در پاسخ به این پرسش که «آیا معتقد هستید که مردم یهود حق دارند دولتی را برای ملت خود اقلا در بخشی از سرزمین اجدادی شان داشته باشند؟ اظهار داشت:
من معتقدم، هر مردمی، در هر جایی، حق دارند در کشور امن خود زندگی کنند. من اعتقاد دارم که فلسطینی ها و اسرائیلی ها حق دارند که سرزمین خود را داشته باشند. اما ما باید توافق برای صلح داشته باشیم تا ثبات برای هر فردی تضمین شده و روابطی عادی وجود داشته باشد.
مجله آتلانتیک از ولیعهد سعودی همچنین پرسید که، آیا با موجودیت اسرائیل مخالفتی که مبنای مذهبی داشته باشد، ندارید؟ بن سلمان پاسخ داد: ما نگرانی های مذهبی در مورد سرنوشت بیت المقدس و حقوق مردم فلسطین داریم. ما هیچ مخالفتی با هیچ یک از مردمان دیگر نداریم.
وی در پاسخ با این پرسش که «عربستان سعودی به طور سنتی بیشترین پروپاگاندای یهودستیزی را ایجاد کرده است» اظهار داشت: کشور ما مشکلی با یهودیان ندارد.
بن سلمان که در سفری دو هفته ای در آمریکا به‌سر می برد، تمایلش را برای برقراری ارتباط با اسرائیل آشکار کرد. وی گفت: اسرائیل در مقایسه با وسعتش یک اقتصاد بزرگ و رو به رشد است. البته که ما منافع مشترک زیادی با اسرائیل داریم و اگر صلح برقرار شود، سود زیادی میان اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و کشورهایی مانند مصر و اردن ایجاد می شود.
این نخستین بار است که یک مقام بلند پایه عربستان سعودی از حق اسرائیل برای موجودیت به عنوان یک دولت اعتراف می کند.اما در سطح دیپلماتیک، هیچ رابطه ای بین دولت ها وجود ندارد. ریاض همیشه اصرار دارد که اسرائیلی ها باید از سرزمین های که در جنگ شش روزه در سال 1967 اشغال نمودند، خارج شوند.
در سال های اخیرنشانه های علنی از نزدیک تر شدن روابط ریاض و تل آویو دیده می شود.در همین راستا، عربستان اخیرا برای اولین بار حریم هوایی خود را جهت پرواز مستقیم شرکت هندی ایر ایندیا به تل آویو باز کرد. در هفتاد سال گذشته حریم هوایی عربستان سعودی بر روی پرواز های اسرائیل و همچنین سایر شرکت های هوایی خارجی که به سوی سرزمین های اشغالی پرواز می کردند، بسته بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала