عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد ابن سلمان شهزاده ولیعهد عربستان سعودی مدت بیش از دو هفته طی بازدید در امریکا سپری کرد. رسماً – تا از 75-مین سالگرد برقراری مناسبات دیپلوماتیک بین دو کشور تجلیل بعمل آورد. طبق برخی معلومات – او واشنگتن را به لشکرکشی مشترک بر ضد ایران فرا میخواند.

گیوورگ میرزایان، استاد دیپارتمنت سیاست شناسی پوهنتون مالی مربوط حکومت فدراسیون روسیه طی مطلب تحلیلی در ادامه می نویسد، نبرد مستقلانه عربستان سعودی با ایران، ظاهراً، صورت گرفته نمی تواند — تا به حال انتقام جویی را یکجا با متحدان خود باخته است. در سوریه (جای که تهران یکجا با روسیه به نیروهای طرفدار سعودی امکان تصرف دمشق را نداد؛ در عراق، جای که جمهوری اسلامی در پیروزی بر «دولت اسلامی» (داعش- سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول) نقش کلیدی بازی کرد؛ در قطر که محاصره وضع شده دولت شاهی عربستان سعودی آن کشور را به تحکیم مناسبات با ایران وادار ساخت؛ در لبنان، جای که تلاش اختطاف صدراعظم سعد حریری به ناآرامی های سیاسی و نه هم به تضعیف «حزب الله» طرفدار ایران منجر نشد. بالاخره، دولت شاهی در یمن نیز در مقابله با شورشیان شییعه حوسی نیز چندان موفقیت به دست آورده نتوانست).

© Sputnik / Michael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب  - اسپوتنیک افغانستان
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب

در عربستان سعودی در چنین وضع فقط به کمک خارجی چشم امید بسته اند. یعنی جهت ایجاد جبهه جهانی ضد ایران تلاش بعمل آید و تهران را به مثابه «مرض شرق نزدیک» که باید معالجه شود، مشخص نماید. از جمله، شهزاده ولیعهد محمد ابن سلمان در این اواخر آیت الله خامنه ای را با هیتلر مقایسه کرد که جهت توسعه نفوذ خود پیوسته تلاش مینماید و با آن فقط زمان مبارزه آغاز کردند، «وقتیکه همه چیز رخ داد». به گفته محمد ابن سلمان، اگر جلو ایران گرفته نشود، پس بعد از 10-15 سال جنگ بزرگ در منطقه رخ خواهد داد، از همینرو باید جلو ایران گرفته شود یا بصورت پیشگیرانه بی ضرر ساخته شود. ترکی ال مالکی دگروال سعودی که همزمان به صفت سکرتر مطبوعاتی ایتلاف کشورهای خلیج که در یمن می جنگد، اعلام داشت:« ایران — این اپندیکس در بدن جهان می باشد. او یا باید خود اصلاح شود یا باید  جهان آن را اصلاح سازد».

© Fotolia / Borna Mirahmadianعواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب  - اسپوتنیک افغانستان
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب

ولی، اولاً اینکه، ایران خود اصلاح نمیشود و سیاست تهاجمی را قطع نمی کند. این کشور از انزوی بین المللی می برآید و عملاً به رهبر منطقه مبدل میگردد — زیرا این ایرانیان اند، نه سعودیان که در حال حاضر با روسیه و ترکیه مصروف طراحی نمودن ساختار سوریه نوین می باشند. در ملاقات مورخ 4 اپریل در انقره که به این موضوع وقف شده، عربستان سعودی حضور نخواهد داشت. در نتیجه، منافع آن نیز مدنظر گرفته نخواهد شد.

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب  - اسپوتنیک افغانستان
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب

دوم اینکه، جهان ماحول نیز جهت «اصلاح سازی» ایران تلاش نمی کند. کمپنی های اروپایی سعی میکنند از کمپنی های چینایی به خاطر مبارزه به خاطر بازار 70 میلیونی ایران پیش گردند. و ترکیه در حال حاضر اصلاً همکار ایران (خاصتاً در امر حل مساله کردان) و رقیب عربستان سعودی است. طوریکه روزنامه Asia Times هانکانگ می نویسد، «آرزوی ترکیه راجع به احیای امپیراطوری عثمانی چلنج مستقیم به عظمت طلبی منطقوی خاندان سعودی می باشد».

به این ترتیب، فقط امریکا، اگر دقیقتر گفته شود، دونالد ترامپ، باقی می ماند که میخواهد معامله هستوی با تهران را لغوه نماید. در اینجا دیدگاه های او با منافع سعودی مطابقت میکند. عربستان سعودی معامله با ایران را از زمان آماده نمودن آن با شدت انتقاد میکند.

اما نظر وجود دارد که شهزاده ولیعهد محمد به تجدید نظر یا لغو معامله هستوی با ایران نیاز ندارد، بلکه خواستار منازعه مستقیم است. طبق منطق، ایران از حوثیان در یمن حمایت میکند و راکت های ساخت ایران بر خاک سعودی شلیک میشوند، پس، این ایران است که مستقیماً بر عربستان سعودی حمله نموده است.

© AP Photo / Amr Nabilعواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب  - اسپوتنیک افغانستان
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب

فعلاً امریکایان به جنگ با ایران علاقمندی ندراند (این کار دشوار است و امید پیروزی آشکارا وجود ندارد).

به گفته شهزاده ولیعهد محمد، اگر ایران بمب هستوی دریافت کند (یعنی اگر الریاض بداند که او بمب اتمی دارد)، پس عربستان سعودی « در کوتاه ترین مدت عین کار را انجام خواهد داد». آیا عربستان سعودی که دولت پیشرفته علمی و تخنیکی نیست، میتواند اتم خود بدست آورد؟ نظر وجود دارد که میتواند. اصلاً عربستان سعودی پروگرام هستوی پاکستان را تمویل میکرد. پس میتواند از روابط موجود برای آن استفاده کند که نه تنها «رسم های تخنیکی و اجزای آن»، بلکه مستقیما بمب تیارشده را دریافت کند.

© AFP 2023 / Nicholas Kammعواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب  - اسپوتنیک افغانستان
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب

اگر ترامپ نمی خواهد معامله با تهران را لغو نماید، پس او باید عین معامله را با الریاض نیز عقد نماید. روزنامه Haaretz اسرائیل می نویسد:« سعودیان خواستار تساوی حقوق می باشند. یعنی اگر واشنگتن از معامله هستوی با ایران حمایت میکند که به ایران امکان استحصال یورانیم کم غنی شده را فراهم می سازد، پس عربستان سعودی نیز باید چنین حق داشته باشد».

© Fotolia / Swisshippoعواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب  - اسپوتنیک افغانستان
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب

در تهران امیداورند که این همه فعالیت های شهزاده محمد باعث از بین رفتن محبوبیت او در بین اعراب خواهد شد و او را در شرق نزدیک به انزوا خواهد کشاند.

… به آسانی فهمیده میشود که این رویارویی فقط تهدید تعمیق شکاف در غرب در قبال دارد. زیرا در ایران همین اکنون تفهیم نمودند که همه تعهدات در باره «معامله هستوی» حتی در صورت خروج ایالات متحده از آن، ولی، فقط با یک شرط، اجرا خواهد کرد. و آن اینکه اتحادیه اروپایی از تحریمات نو امریکا در مورد حمایت از کمپنی های خود که در ایران کار میکنند، تابعیت نخواهد کرد.

به عباره دیگر — رویارویی بین عربستان سعودی و ایران، در چشم انداز دور تهدید «اولین جنگ هستوی» با جمهوری اسلامی در قبال دارد و در دورنمای واقعی همین اکنون در غرب شکاف ایجاد میکند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала