بازی با کارت صلح افغانستان از سوی عربستان

© Sputnik / فیسبوک ریاست شورای عالی صلحبازی با کارت صلح افغانستان از سوی عربستان
بازی با کارت صلح افغانستان از سوی عربستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
احسان الله طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح از برگزاری نشستی درباره صلح افغانستان به میزبانی عربستان سعودی خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، مقامات شورای عالی صلح اعلام کردند که عربستان سعودی در آینده نزدیک میزبان نشستی درباره صلح افغانستان با شرکت علمای دینی کشورهای اسلامی خواهد بود.
سخنگوی این شورا گفت که سازمان همکاری اسلامی نیز از برگزاری این نشست حمایت کرده‌ است.
به گفته وی، در این نشست علمای دینی از تمام کشورهای اسلامی شرکت و درباره صلح افغانستان بحث خواهند کرد. با این وجود اما هنوز معلوم نیست که این نشست در چه تاریخی برگزار خواهد شد.
پیش از این، عربستان سعودی اعلام کرده بود که از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند.
این در حالی است که عربستان پیش از این به حمایت از تروریزم در افغاستان و منطقه متهم بوده است. رژيم ریاض، یکی از سه دولتی بود که در زمان سلطه طالبان، «امارت اسلامی» را به عنوان دولت رسمی افغانستان به رسمیت شناخت.
با این حال، به باور کارشناسان، در سیاست های رسمی دولت افغانستان، به عربستان همچنان به عنوان یک کشور معتمد و صادق در عرصه «صلح» نگاه می شود.
در این میان، ناظران می پرسند که چرا افغانستان به عربستان سعودی تا این اندازه اهمیت می دهد؟
همانگونه که در بالا نیز اشاره شد، عربستان در کنار پاکستان، امریکا و امارات متحده عربی، از معدود کشورهای همسو با طالبان در زمان حاکمیت این گروه بود. حمایت های این کشور از جریان های تروریستی تندرو مستقر در افغانستان و فعال در سایر نقاط خاور میانه و جهان اسلام، یکی از عوامل اصلی خشونت های چند ساله پسین در افغانستان، منطقه و جهان خوانده می شود.
از سوی دیگر، عربستان با قطر بر سر ایفای نقش یک ابرقدرت عربی و اسلامی در منطقه، در یک رقابت تنگاتنگ قرار دارد.
صرف نظر از این مساله‌، صاحب نظران باور دارند که موضوع صلح افغانستان پیچیده تر از آن است که با برگزاری نشستی که قرار است به میزبانی رژیم سعودی در مورد روند صلح افغانستان، برگزار شود، قابل حل و فصل باشد.
از رژيم های عربی که کارنامه ای سیاه در حمایت از تروریزم و اشاعه افراط گرایی و رواج تکفیری گری دارند تا جمهوری های منزوی و حاشیه نشین آسیای میانه، بخت خود را در زمینه صلح، آزمایش می کنند، بدون آنکه کمترین قدمی در مسیر صلح افغانستان برداشته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала