مجتمع دفاع ضد راکتی S-400 به چین ارسال شده و شاید به ترکیه نیز صادر گردد

© Sputnik / Grigoriy Sisoevمجتمع دفاع ضد راکتی S-400 به چین ارسال شده و شاید به ترکیه نیز صادر گردد
مجتمع دفاع ضد راکتی S-400 به چین ارسال شده و شاید به ترکیه نیز صادر گردد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دییو ماجومدار (Dave Majumdar)، مدیر مسوول نشریه «The National Interest»، چاپ امریکا می نویسد، روسیه به چین غند اول مجتمع دفاع ضد راکتی S-400 ارسال نموده است. موافقت نامه راجع به فروش این سلاح قوی را مسکو با چین در سال 2014 در پیکن امضا نموده بود.

یک منبع در وزارت دفاع روسیه به آژانس تاس خبر داد:« دو کشتی که از بندر اوست-لوگا در ولایت لیننگراد برآمدند، به چین اولین محموله S-400 را به موعد تعیین شده در قرارداد انتقال دادند. این محموله شامل مرکز قومانده، ستیشن رادار، دستگاه های پرتاب، جنراتور و غیره وسایل می باشد. در آنجا سامان آلات وجود ندارند که در داخل کشتی سومی قرار داشتند. کار ادامه دارد و وسایل باقیمانده به سفارش دهنده در تابستان امسال تحویل داده خواهند شد».

کشتی سومی حامل سامان آلات کمکی با طوفان مواجه شده و به بازگشت مجبور شده است. به احتمال زیاد، مجتمع های S-400 تا زمانیکه وسایل باقیمانده رسانده نشوند، کار نخواهند کرد.

در عین حال، روسیه کار صدور مجتمع های S-400 به ترکیه تا سال 2020 ادامه میدهد. انقره قصد دارد این سیستم های راکتی دافع هوای ساخت روسیه را، باوجود مخالفت قوی از جانب امریکا متحد خود در ناتو، خریداری کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چندی قبل هنگام سخنرانی در جلسه شورای همکاری روسیه و ترکیه به سطح عالی اعلام داشت:« در عرصه نظامی — صنعتی اولویت تحقق قرارداد صدور سیستم های راکتی دافع هوای S-400 «تری اومف» محسوب میشود. ما بر این استناد میکنیم که در جریان نشست آینده کمیسیون رشتوی بین الحکومتی دورنمای صادارات بعدی محصولات عصری استفاده نظامی روسی به ترکیه بصورت مشخص مورد بحث قرار خواهد گرفت».

یوری اوشاکوف دستیار رئیس جمهور روسیه به آژانس تاس اعلام داشت که مسکو هرآنچه ممکن است برای صدور S-400 به ترکیه تا سال 2020 که قبلاً پیشپرداخت انتقال داده، انجام میدهد. اوشاکوف گفت:« ترکیه این مساله را بالا کرده بود. تا جای که به من معلوم است، اقدامات با درنظرداشت خواست جانب ترکیه اتخاذ خواهند شد».

ترکیه در مورد خریداری S-400، باوجود تهدیدهای امریکا در مورد وضع نمودن تحریمات، قاطعانه مصمم است.

نماینده اداره ترامپ به نشریه حریت دیلی نیوز (Hürriyet Daily News) اعلام داشت:« ایالات متحده آرزوی ترکیه را در باره بهبودبخشیدن سیستم دافع هوای خود را درک میکند. ولی ما را خریداری ممکن راکت های S-400 روسیه نگران می سازد — و ما قبلاً در مورد این موضوع در محضر عام اظهار نظر نموده ایم — به خاطریکه این برای تطابق اوپراتیفی ناتو عواقب منفی خواهد داشت و میتواند به تحریمات علیه ترکیه به علت قانون نو راجع به تحریمات که اخیراً از طرف کانگرس تصویب شده، منجر گردد».

ترکیه اظهار میدارد که متحدان در ناتو بر یونان فشار نمی آوردند و آن را به امتناع از خریداری S-300 مجبور نمی ساخت، اگرچه این معامله در زمان دیگر، وقتیکه در مناسبات بین روسیه و غرب تضادهای به مراتب کمتر وجود داشتند، عقد شده بود.

© AFP 2023 / Adem Altanترامپ متحدین و مشاوران خود را با فیصله در باره خروج نیروهای امریکا از سوریه حیرت زده ساخته
ترامپ متحدین و مشاوران خود را با فیصله در باره خروج نیروهای امریکا از سوریه حیرت زده ساخته - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ متحدین و مشاوران خود را با فیصله در باره خروج نیروهای امریکا از سوریه حیرت زده ساخته

طبق اطلاع آژانس تاس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت:« شما به یونان هیچ چیزی نه گفتید، ولی شما اعلام داشتید که به ترکیه خریداری S-400

 اجازه نخواهید داد. شما می گفتید که قرارداد با روسیه، این اشتباه است. شما همچنان می گفتید که میتوانید تحریمات وضع کنید. ما قصد حساب دادن به شما را نه داریم. ما بدون هرگونه گذشت ها در راه درست برای دستیابی بر اهداف خود پیش می رویم».

ترکیه، مانند بسیاری کشورهای دیگر، از تجاوز کانگرس امریکا بر حاکمیت ملی آن نگران است. کانگرس اکثراً قوانین را تصویب میکند که در آنها قانونگذاران که تحصیلات خوب، اما دستیاران بسیار بی تجربه، دارند، عواقب درجه دوم و سوم فعالیت های خود را مدنظر نمی گیرند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала