سلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد

© AFP 2023 / Mike Nelsonسلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد
سلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مساله نابودسازی سلاح کیمیاوی در سال های اخیر توجه زیادی محافل اجتماعی را به ارتباط اتهامات علیه مقامات سوریه در مورد استعمال آن در جریان منازعه داخلی در این کشور بخود جلب نموده، باوجود اینکه رسماً ذخایر سلاح کیمیاوی در آنجا در سال 2013 محوه شدند.

برعلاوه این، در روزهای اخیر این موضوع یکبار دیگر اهمیت کسب نموده، اما در چارچوب اتهامات علیه روسیه در مورد استفاده از ماده فلج کننده اعصاب هنگام مسموم ساختن سرگی سکریپال کارمند سباق اداره استخبارات دولتی و دختر او در انگلستان. باوجود اینکه کارشناسان بین المللی نابودسازی کامل سلاح کیمیاوی روسیه را در سال 2017 تائید کردند و ثبوت های دخالت روسیه در این جنایت وجود ندارند، انگلستان، امریکا و یک عده کشورهای غربی در مورد واقعیت قطع کردن برنامه مواد مسموم کننده محاربوی روسیه شک دارند.

© AFP 2023 / Ben Stansallسلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد
سلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد - اسپوتنیک افغانستان
سلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد

در عین حال امریکا چنین مواد سمی، بشمول فلج کننده اعصاب را، رسماً به تن ها نگهداری میکند. این کشور عملاً یگانه عضو کنوانسیون در باره ممنوعیت سلاح کیمیاوی می باشد که تا به حال ذخایر خود را نابود نه ساخته است.

در امریکا راجع به نیت نابودساختن سلاح کیمیاوی قبلاً در زمان زمامداری جورج بوش پدر در سال 1991 در آستانه ختم جنگ سرد اعلام داشته بودند. دو سال بعد این کشور به کنوانسیون منع سلاح کیمیاوی — سند بنیادی در این عرصه — پیوست که نابودسازی تمام ذخایر سلاح کیمیاوی را پیشبینی میکند و موعد آن در اپریل سال 2012 تعیین شده بود.

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر سلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد
سلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد - اسپوتنیک افغانستان
سلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد

کارهای مربوطه در امریکا فقط بعد از تصویب کنوانسیون توسط کانگرس در اپریل سال 1997 آغاز شدند. در آن لحظه در دیپوهای امریکا مواد مسموم کننده مانند VX، BZ، گاز خردل (اپریت)، زارین، اجزای مختلف سلاح بیناری و مواد که در تولید سلاح کیمیاوی از آنها کار گرفته میشود، موجود بودند.

امریکا تا سال 2014 تمام مراحل که در سند پیشبینی شده بودند، اجرا نمود و 45% ذخایر را نابود ساخت. امریکا همزمان برای نابودسازی سلاح کیمیاوی کشورهای دیگر، بشمول روسیه، پول تخصیص میداد.

ولی امریکا نه تا اولین موعد نهایی در سال 2007 و نه هم تا موعد دومی در سال 2012  به نابودساختن کامل ذخایر سلاح کیمیاوی قادر نشد.

ذخایر و تخصیص مالی

طبق معلومات رسمی وزارت دفاع امریکا، در حال حاضر «بیش از 90%» ذخایر سلاح کیمیاوی نابود ساخته شده اند.

میشیل بالدانتز نماینده دفتر مطبوعاتی پنتاگون به خبرگزاری «ریانووستی» اعلام داشت:«ایالات متحده کار دستیابی بر پیشرفت پایدار و محسوس در راه نابودسازی کامل ذخایر ما ادامه میدهد و ما مانند گذشته بطور کامل به تکمیل نابودسازی بی خطر و هرچه زودتر مهمات کیمیاوی وفادار می باشیم. ما بیش از 90% ذخایر خود را نابود ساخته ایم. ما مانند گذشته در راه تاریخ پلان شده ختم (کارها) — در دسمبر سال 2023 قرار داریم».

به گفته او، امریکا برنامه انکشافی در باره سلاح کیمیاوی ندارد و سلاح کیمیاوی باقیمانده شامل مواد فلج کننده اعصاب و گاز خردل می باشند.

او تائید کرد که نابودسازی در دو محل: در پوایبلو، ایالت کولورادو (12،3141 تن) و ریچموند، ایالت کینتوکی (475 تن) صورت میگیرد. امریکا در سال 2018 تقریباً 700 میلیون دالر جهت نابودسازی سلاح کیمیاوی تخصیص داده است.

مخارج نابودسازی سلاح کیمیاوی امریکا از دو میلیارد دالر اولی تا بیش از 40 میلیارد دالر افزایش یافته است. پول واکر مدیر پروگرام امنیت ایکالوژیکی و پایداری «صلبی بین المللی سبز» میگوید که امریکا به روسیه به منظور نابودسازی سلاح کیمیاوی مبلغ 2،1 میلیارد دالر کمک نموده است.

© Sputnik / Алексей Никольский /  مراجعه به بانک تصاویر سلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد
سلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد - اسپوتنیک افغانستان
سلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین اعلام داشت که امریکا تعهدات خود در باره نابودسازی سلاح کیمیاوی اجرا نمی کند و یگانه دارنده بسیار قوی این نوع سلاح کشتار جمعی می باشد. او یاداوری نمود، برعلاوه این، امریکا موعد نابودسازی سلاح خود را از سال 2007 به سال 2023 تغییر داد و افزود که «برای دولت که خود را قهرمان در عرصه عدم گسترش و کنترول بر تسلیحات اعلام مینماید، این شایسته نیست».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала