دو کشتی جنگی امریکا با اردوی سوریه چه کار کرده میتوانند؟

© Photo / Public domain دو کشتی جنگی امریکا با اردوی سوریه چه کار کرده میتوانند؟
دو کشتی جنگی امریکا با اردوی سوریه چه کار کرده میتوانند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشتی های جنگی Donald Cook و Porter نیروی بحری امریکا به سواحل سوریه – پوره یک سال بعد از حمله راکتی بر پایگاه هوایی الشعیرت – وارد شدند.

مانند اپریل سال 2017، دلیل برای افزایش حضور نظامی امریکا در منطقه اطلاعات تائیدنشده رسانه ها راجع به استعمال سلاح کیمیاوی از طرف دمشق — این بار در غوطه شرقی — خوانده شده است. مطبوعات امریکا اعزام کشتی های جنگی را با وعده دونالد ترامپ در باره این مربوط می سازند که در جریان دو شبانه روز فیصله خواهد کرد که چگونه «رژیم اسد» را مجازات خواهد کرد. در این باره که گروپ ضربتی کشتی های مستقر در نزدیک سواحل سوریه توانایی چه کار را دارا می باشد، در مطلب خبرگزاری «ریانووستی» توجه فرمائید.

انتخاب اهداف

کشتی های جنگی نسل چهارم Donald Cook و Porter باهم یکجا تا 120 راکت «توماهوک» با برد شلیک بیش از دو هزار کیلومتر حمل مینمایند. یعنی در ناحیه برد تسلیحات کشتی های امریکایی تمام خاک کشور قرار دارد. اما تا به حال روشن نیست که آنها بصورت مشخص بر کجا ضربه وارد خواهند ساخت، اگر ترامپ سناریوی نظامی را برگزیند. نیکولاس هیراس کارشناس مرکز نو امنیت امریکا در نشریه Foreign Policy می نویسد که اهداف چند تا خواهند بود. به گفته او،، ضربه راکتی سال گذشته امریکا بر پایگاه هوایی الشعیرت نتیجه نداده بود. طیارات اردوی سوریه چند ساعت بعد از حمله به هوا بلند شدند.

© Photo / U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Edward Guttierrez IIIدو کشتی جنگی امریکا با اردوی سوریه چه کار کرده میتوانند؟
دو کشتی جنگی امریکا با اردوی سوریه چه کار کرده میتوانند؟ - اسپوتنیک افغانستان
دو کشتی جنگی امریکا با اردوی سوریه چه کار کرده میتوانند؟

میخواهیم یاداوری نمائیم، در آن وقت کشتی های Porter و Ross به تعداد 59 راکت توماهوک شلیک کردند. طوریکه وزارت دفاع روسیه خبر داد، به پایگاه هوایی از جمله آنها فقط 23 راکت رسیدند. این واقعاً هم شلیک بد بود: هر راکت به بهای دو میلیون دالر فقط چند طیاره کهنه میگ-23 نسل سوم، دیپوی مواد و وسایل تخنیکی، عمارت تدریسی، طعام خانه و ستیشن رادار تخریب کردند. خط نشست و پرواز و شبکه دیگر پایگاه هوایی تخریب نشد که امکان اعاده نظم را در میدان در کوتاه ترین مدت فراهم ساخت.

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyدو کشتی جنگی امریکا با اردوی سوریه چه کار کرده میتوانند؟
دو کشتی جنگی امریکا با اردوی سوریه چه کار کرده میتوانند؟ - اسپوتنیک افغانستان
دو کشتی جنگی امریکا با اردوی سوریه چه کار کرده میتوانند؟

هیراس نتیجه گیری میکند:« برای آنکه به بشار اسد زیان محسوس رسانده شود و سیگنال کافی، به تصور ترامپ، به او داده شود، امریکا باید بر اهداف بیشتر حمله نماید. به این ترتیب، امکانات اردوی سوریه برهم زده خواهند شد».

باید یاداوری نمود که در سال 2011 برای امریکایان و انگریزان 124 راکت «توماهوک» اسقرار بحری کفایت کرد، تا سیستم دافع هوای معمر قدافی را کاملاً نابود سازند. ولی در سوریه امکان تکرار نمودن چنین پیروزی ممکن نخواهد بود.

حتی امروز، بعد از هفت سال جنگ، قوی دافع هوای این کشور یکی از نیرومندترین قوا در منطقه باقی مانده اند. در جمله تسلیحات اردوی سوریه سیستم ها و مجتمع های دافع هوای راکتی، بشمول «بوک-M2»، «پانتسیر-C1» و پانتسیر-C125 «پیچورا-2M» شامل می باشند. آنها شب تاریخ 9 اپریل، پنج راکت «هوا به زمین» از جمله هشت راکت که طیارات اسرائیلی بر میدان هوایی Т-4 در نزدیک تدمر شلیلک کردند، از بین بردند.

تا به حال روشن نیست که امریکا در صورت اتخاذ فیصله راجع به ضربه نظامی بر سوریه تا چه حد پیش خواهد رفت. راکت های «توماهوک» آشکارا کفایت نمی کند، تا قابلیت محاربوی اردوی عربی سوریه را بطور جدی تضعیف نمایند و آن را از امکان پیشبرد عملیات بزرگ تهاجمی محروم سازد.

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر دو کشتی جنگی امریکا با اردوی سوریه چه کار کرده میتوانند؟
دو کشتی جنگی امریکا با اردوی سوریه چه کار کرده میتوانند؟ - اسپوتنیک افغانستان
دو کشتی جنگی امریکا با اردوی سوریه چه کار کرده میتوانند؟

تقویت سریع حضور نظامی در نزدیک سواحل سوریه اصلاٌ بیهوده است. ولی معلوم است که به بحیره مدیترانه اکثراً تحت البحری اتمی امریکایی USS Florida با راکت های بالدار وارد میشود که قبلاً در عملیات ضد لیبیا شرکت نموده بود. این تحت البحری 154 راکت «توماهوک» حمل میکند و از نقطه نظر امکانات ضربتی از کشتی های جنگی Donald Cook و Porter برتری دارد. به این ترتیب، تعداد مجموعی راکت های بالدار به 274 واحد میرسد. برای مقایسه باید گفت که در سال 1991 برای امریکایان 288 راکت «توماهوک» کافی بود، تا سیستم دافع هوا و اداره نظامی عراق را در جریان عملیات «طوفان صحرا» فلج سازد.

از ضربه راکتی میتوانند طیارات نیروی هوایی امریکا که در منطقه مستقرند، نیز حمایت نمایند. امریکایان در هوا، نسبت به بحر، ساحه بیشتر برای مانور دارند. بزرگترین پایگاه های آنها در شمال سوریه، در مناطق، تحت کنترول گروه های کردی افراز شده اند. از جمله میدان هوایی در نزدیک شهر کوبانی در شمال ولایت حلب و پایگاه رومیلان در شمال-شرق محافظ خاساکا که از طریق آن امریکایان «نیروهای دموکراتیک سوریه» را از نقطه نظر سلاح، مهمات، دارو و غیره تجهیزات تامین میکند، قرار دارند. برعلاوه این، نیروی هوایی امریکا فعالانه از پایگاه هوایی انجیرلیک ترکیه در ساحل شمال-شرقی بحیره مدیترانه استفاده میکند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала