12 اپریل روز فضانوردی و سالگرد از اولین پرواز انسان به فضا+ویدیو

© Sputnik12 اپریل روز فضانوردی و سالگرد از اولین پرواز انسان به فضا
12 اپریل روز فضانوردی و سالگرد از اولین پرواز انسان به فضا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امروز روزی فضانوردی نه تنها در روسیه بلکه در کشور های دیگر جهان هم برگزار می شود که مصادف به سالگرد پرواز اولین انسان به فضا بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، یوری گاگارین 57 سال قبل اولین فضانورد جهان به فضا پرواز کرد که به منزله پیروزی تکنالوژیک اتحاد جماهیر شوروی و کل جهانیان بود.
اولین و یگانه فضانورد لهستانی میروسلاو گرماشفسکی، در سال 1978 به فضا پرواز کرده است در این رابطه میگوید: " پس از 12 اپریل یوری گاگارین به فضا پرواز کرد در ابتدا شوکه شدیم و همه فکر می کردیم که چگونه این ممکن است که انسان برای اولین بار وارد فضای کیهانی شود. شادی و شعف سراسر جهان را فرا گرفت. پس از شوک اول همه درباره چگونگی این پرواز فکر کردند و اولین ارزیابی ها و بازتاب این رویداد در فرهنگ و علم ظاهر شد. مردم اتحاد شوروی برای دومین بار پس از پرتاب اولین ماهواره در سال 1957 به شادی و پایکوبی پرداختند. این دومین پیروزی تمدن بشری بود".

عبدالاحد مهمند اولین فضانورد افغان، یک سال پیش از خروج نیروهای اتحاد شوروی از افغانستان، فضاپیمای سایوز TM-6 به ایستگاه بین‌المللی فضایی «میر» فرستاده شد. عبدالاحد مهمند نخستین و تنها فضانورد افغانستانی عضو تیم این مأموریت بود
.اتحاد شوروی طی برنامه‌ای با نام اینترکاسموس، سعی در افزایش مشارکت فضانوردان از کشورهای دیگر به ویژه کشورهای بلاک شرق در برنامه اکتشافات کیهانی داشت. در سال ۱۹۸۸ اتحاد جماهیر شوروی، یک سال پیش از خروج نیروهایش از افغانستان، تصمیم می‌گیرد تا در چهارچوب برنامه‌ای اینترکاسموس یک افغانی را به ایستگاه فضایی میر بفرستدد.

© Sputnikعبدالاحد مومند
عبدالاحد مومند - اسپوتنیک افغانستان
عبدالاحد مومند

عبدالاحد مهمند و محمد دوران از میان 400 دواطلب توانستند تمامی آزمونها را پشت سر بگذارند و بخاطر سهم گرفتن در روند آموزشی به مسکو فرستاده شدند.
عبدالاحد مهمند و محمد دوران هر دو دوره آموزشی را موفقانه به پایان رساندند، اما کسی که باید به فضا می‌رفت، عبدالاحد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала