مسدود شدن بیش از 1000 مکتب در سراسر کشور

© AP Photo / Rahmat Gulمسدود شدن بیش از 1000 مکتب در سراسر کشور
مسدود شدن بیش از 1000 مکتب در سراسر کشور - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شمار کل مکتب‌های دولتی در کشور به بیش از 17 هزار و 500 مکتب می‎رسد، اما آمارهای وزارت معارف نشان می‎دهد که بیش از یک‎هزار مکتب به علت‎های گونا‎گون از جمله ناامنی، به‎روی دانش‎آموزان بسته اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، تنها در ولایت قندوز از میان بیش از 500 مکتب، 300 مکتب به‎روی دانش‎آموزان بسته استند.

بیشترین مکتب‎ در ولایت‎های ناامنی چون قندوز، غور، هلمند و قندهار بسته اند.
در قندوز شماری از مکتب‎ها از سوی طالبان تهدید شده‎اند که اگر معاش آموزگاران آن به روش معتمدی پرداخته نشود، بسته می‎شوند؛ ادعایی که طالبان تأیید نکرده‎اند.
نعمت الله تیموری؛ سخنگوی والی قندز، گفت: "از بیش از 500 مکتبی که در قندوز استند شماری از آنان بسته اند و علت بسته شدن این مکتب‎ها که ما به علت اینکه شفافیتی در پرداخت تنخواه آموزگاران ایجاد کنیم و با فساد مبارزه کنیم. پرداخت تنخواه آموزگاران خود را بانکی ساخته ایم تا که همه حق یک آموزگاران به آنان برسد از طریق بانک".
از این میان در ولایت غور از جمله 815 مکتب، هفت مکتب بسته اند و 130 مکتب دیگر در بخش های زیر نفوذ طالبان به شرطی باز نگهداشته شده اند که تنخواه های آموزگاران از طریق بانک نه بلکه به گونه مستقیم پرداخت شود.
قادرشاه بحر؛ نماینده غور در مجلس می‌گوید: "130 مکتب زیر نفوذ طالبان هستند. تنخواهی که برای آموزگاران این مکتب‎ها فرستاده می‎شوند، قطعا در تعامل با خواسته های طالبان است. اگر چنین نباشد، طالبان مکتب ها را باز نمی‎گذارند. با این روش در تنخواه آموزگاران دستبرد صورت می‎گیرد و معالمه‎هایی با تنخواه آموزگاران صورت می‎گیرد".
اما وزارت معارف می‌گوید که در پرداخت تنخواه آموزگاران به شیوه معتمدی هیچ معامله ای با هیچ گروهی انجام نمی‌شود.
کبیر حقمل؛ رییس نشرات وزارت معارف، گفت: "تاکنون کاری را که ما همچو تفاهم با کسی یا با گروهی و یا هم جانبی، مطرح شود یا اگر به توافق رسیده باشیم، چنین چیزی وجود ندارد. آموزگاران باید از طریق بانک تنخواه های شان را دریافت کنند".
از سوی دیگر هرچند از جمله 310 مکتب فعال در ولایت لوگر 30 مکتب در ولسوالی چرخ از سوی طالبان بسته شده بودند؛ اما مقام‎های محلی می‎گویند که اکنون تمامی مکتب‎ها در این ولایت باز استند.
سلیم صالح؛ سخنگوی والی لوگر گفت: "در ولسوالی‌های چرخ و خروار، فرهنگ‌هایی که از گذشته بودند تاکنون حاکم هستند تا صنف شش بالاتر به دختران شان اجازه آموزش نمی‌دهند".
عبدالرحمان منگل، سخنگوی والی میدان‌وردک هم می‌گوید: "در میدان وردک 482 مرکز آموزشی هستند، 68 مکتب ویژه دختران اند. در مجموع 168 هزار دانش‎آموز مصروف آموزش اند در این مکتب‎ها".
آمارهای دفتر والی لوگر نشان می‌دهند که هم اکنون 155 هزار دانش آموز به شمول دختران در لوگر سرگرم فراگیری آموزش اند.
آنیتا علم‌یار، آموزگار در لوگر، گفت: "سال پیش بسیار با مشکل روبه‌رو بودیم. دیوارهای مکتب‌های ما در نبردها آسیب دیده بودند؛ اما امسال این مشکل تا جایی حل شده اند".
انیسه بهار، آموزگار در لوگر هم می‌گوید: «ازدحام دانش آموزان بسیار است، چون از مکتب‌های مرکزی اند. ما این مشکل را درک می‌کنیم؛ زیرا که در ولسوالی‌ها دانش‌آموزان برای رفتن به مکتب با مشکلات روبه‌رو اند".
بربنیاد آمارهای حکومت، ادامه ناامنی ها باعث شده تا در حدود سه میلیون کودک از رفتن به مکتب در افغانستان محروم بمانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала