امجد علی خان: من فرزند افغان هستم+ فوتو، ویدیو

© Sputnik / امجد علی خانامجد علی خان: من فرزند افغان هستم+ فوتو، ویدیو
امجد علی خان: من فرزند افغان هستم+ فوتو، ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
استاد امجد علی خان سرود نواز مشهور هند : «من فرزند استاد حافظ علی خان و نواسه استاد غلام بندی خان بنگاش هستم که هنرمندان ورزیده زمان خود در کابل بودند».

چندی قبل هفتادمین سالروز روابط دیپلوماتیک بین هند و روسیه در مسکو تجلیل گردید که در آن استاد امجد علی خان با دو پسر جوان هنرپیشه اش در مسکو کنسرت داشتند.

کنسرت استاد بزرگ جهان موسیقی شرق محترم امجد علی خان در سالون کنسرت چایکوفسکی در مرکز شهر مسکو برگزار شد و آنقدر علاقمندان خارجی (بشمول افغانها) را با خود داشت که حتی صدها علاقمندان موسیقی وی استاده از او استقبال کردند، و در سالون کنسرت جای خالی نبود.

نماینده وزارت خارجه روسیه حین افتتاح کنسرت گفت: «اولین بار است که در سالون کنسرت چایکوفسکی نتنها جای خالی نیست، بلکه صد ها نفر استاده کنسرت را تماشا می نمایند».

در این کنسرت سفیر و یک تعداد دیپلومات های جمهوری اسلامی افغانستان در روسیه، دیپلومات های سایر کشورهای دوست هند منجمله وزیر دفاع هند نیز حضور داشتند.

© Sputnikکنسرت امجد علی خان
کنسرت امجد علی خان - اسپوتنیک افغانستان
1/2
کنسرت امجد علی خان
© Sputnikکنسرت امجد علی خان
کنسرت امجد علی خان - اسپوتنیک افغانستان
2/2
کنسرت امجد علی خان
1/2
کنسرت امجد علی خان
2/2
کنسرت امجد علی خان

در مورد این هنرمند مشهور جهان موسیقی می توان گفت که پدرکلان وی غلام بندی خان بنگاش نام داشت که هنرمند ورزیده زمان خود در افغانستان بود. وی با آله موسیقی رباب افغانی به هند سفر کرد. استاد امجد علی خان زاده خاندان بزرگ و مشهور هنر افغانستان بوده و از جمله دو استادن بزرگ  موسیقی هند معاصر بشمار میرود.

استاد امجدعلی خان طی مصاحبه با حیدرشاه خیال خبرنگار آژانس اسپوتنیک گفت: «در سال های 80 قرن گذشته من با پسر بزرگم که تقریباً 10 سال داشت به مسکو سفر هنری داشتیم. می خواهم بگویم که موسیقی تمام جهان را با هم پیوند میدهد، صدا، 7 نوت "سا- ره — گه — مه — په- ده- نی" ویا "دو — رِ- می- وه- سول- لیه- سی" در سراسر جهان و در هر نوع موسیقی یکسان است».

در مورد موسیقی خود میخواهم بگویم که در قرن 13 امیر خسرو موسیقی قوالی و ترانه را ایجاد نمود. به این مفهوم که زبان صدا، زبان موسیقی —متشکل از کلمات "تا- را- تون" میباشد که ما امروز آنرا اجرا می نمایم.

وی در مورد وضع افغانستان گفت: پدر من که استاد من هم بود، اکثر اوقات به من میگفت که همه ما یک خدا واحد داریم. ما تنها به این دنیا میایم و تنها این جهان را ترک میکنیم و این راه حق است. چیزیکه در زندگی مهم است، این است که چه با خود میبریم و از خود چه میراث میگذاریم. برای من به مثابه موسیقی نواز افغان تبار بسیار دردناک است که افغانها هنوز هم با هم می جنگند. من می خواهم که روحانیون ادیان مختلف در مورد خداوند واحد صحبت کنند و بگویند که همه ما از یک مسیر آمده یم و به یک مسیر میرویم.

استاد در مورد سفراش به روسیه ابراز نظر نموده گفت: «سفر هنری من به روسیه- گویندگی از پیام دوستی بین هند و روسیه می کند. این بار کنسرت مشترک با ارکستر سمفانی مسکو دارم.  خوشحالم که حالا با هادی الکسی اوتکین همکار هستم، او موسیقی را دوست دارد. ما در جریان 3-4 روز تمرین نمودیم و امروز کنسرت مشترک را اجرا می نمایم.

من خواستم با پوتین ملاقات نمایم، اما فعلاً او مصروفیت های زیاد دارد. حین سفر پوتین به هند، حتماً با ایشان ملاقات خواهم کرد. میخواهم احترامات خود را به پوتین ابراز نمایم. میخواهم دست شانرا فشار بدهم و از وی ابراز سپاس نمایم».

وی در مورد استاد سرآهنگ سرتاج موسیقی شرق ابراز نظر نموده گفت: «من افنخار میکنم که اجداد من از افغانستان بودند. آنها رباب می نواختند. وقتیکه به هند آمدند، شکل رباب را تغییر دادند و از آن آله موسیقی سرود را ایجاد کردند.  خوشبخت هستم که توانستم با استاد سرآهنگ ملاقات نمایم. او شخصیت بزرگ در جهان موسیقی و آواز بود و در هند از شهرت خاص برخوردار میباشد. من با ظاهر شاه نیز دیدار داشته ام، او موسیقی من را خوش داشت.  موسیقی هندوستان و افغانستان — وجه مشترک دار. ما فرهنگ مشترک داریم و بین ما فرق وجود ندارد. ما یک نوع غذا و موسیقی را دوست داریم. الات موسیقی ما نیز مشترک است».

استاد امجدعلی خان نتنها درهند بلکه در خارج نیز از شهرت خاص برخوردار میباشد و علاقمندان زیاد را در روسیه با خود دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала