بی نتیجه بودن سیاست های واشنگتن برای جدایی مردم از طالبان

© JAKبی نتیجه بودن سیاست های واشنگتن برای جدایی مردم از طالبان
بی نتیجه بودن سیاست های واشنگتن برای جدایی مردم از طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چند دانشگاه معتبر امریکایی پس از تحقیق به این نتیجه رسیده اند،که سیاست‌های واشنگتن باوجود هزینه‌های بسیار برای عدم پشتیبانی مردم افغانستان از طالبان بی‌ثمر بوده است.

Афганские талибы с оружием - اسپوتنیک افغانستان
جنگ‌ افروزی طالبان، راهبرد امریکا را تغییر نمی‌دهد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم به استناد از وبسایت دانشگاه ییل، محققان دانشگاه «ییل» و «پرینستون» در همکاری با «مرسی کورپس» از سازمان‌های غیردولتی که فعالیت‌های بشردوستانه دارد، گزارشی را درباره راهبرد امریکا در افغانستان منتشر کردند که چند دهه سیاست خارجی این کشور را به چالش می‌کشد.

«کسوکه ایمایی» یکی از اعضای ارشد این تحقیق گفت: سال‌هاست بسیاری از قدرت‌های جهانی بر این باورند، که رسیدگی به مشکلات اقتصادی افغانستان می‌تواند از پشتیبانی مردم این کشور از طالبان جلوگیری کند و از اینرو میلیاردها دالر را به طور نقدی و یا برای آموزش مردم افغانستان در مناطق بی‌ثبات این کشور هزینه کرده است.

با این حال یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که این روش‌ها تاثیر قابل توجهی بر پشتیبانی مردم از گروه طالبان در ولایت «کندهار» نداشته است.

«جیسن لایل» یکی دیگر از اعضای ارشد این تحقیق در این باره گفت: این باورها مبنی بر پشتیبانی مردم افغانستان از طالبان به دلیل عدم اشتغال را به چالش می‌کشد.

این پروژه تحقیقاتی چند سال اخیر هنگامی آغاز شد که مرسی کورپس از محققان خواست تا تاثیرگذاری برنامه‌های آموزشی برای اشتغال مردم افغانستان را بررسی کنند.

براساس این گزارش، این پروژه در کمک به بهبود شرایط اقتصادی مردم افغانستان تا حدودی موثر بوده، اما سبب کاهش پشتیبانی مردم از طالبان نشده است.

«ربکا ولف» مدیر گروه صلح و مناقشه مرسی کورپس در این باره گفت: برنامه‌های استخدامی تنها از جهت اقتصادی اهمیت دارند و این لزوما با ثبات در پیوند نیست.

لایل درباره نقش زنان در افغانستان در پشتیبانی از طالبان نیز گفت، که زنان گرچه بطور مستقیم نقش مستقیمی در پشتیبانی از شبه‌نظامیان ندارند، اما از این گروه از طریق اطلاعات، برنامه‌ریزی و یا اجازه دادن به فرزندان خود برای اجرای دستورات این گروه کمک می‌کنند.

وبسایت دانشگاه «ییل» در انتهای این خبر آورده است که لایل و ولف برای به اشتراک گذاشتن یافته‌های خود از جمله جمع‌بندی مربوط به عدم رویکرد و برنامه‌های اقتصادی امریکا در افغانستان به پنتاگون سفر کرده‌اند.

یادآوری می کنیم، که پس از حمله 11 سپتمبر و از بین رفتن برج های دو گانه، امریکا با هدف از بین بردن تروریستان به افغانستان حمله و گروه طالبان را از کابل و دیگر ولایت های این کشور بیرون کرد، اما به دلیل نا هماهنگی دولت افغانستان با نیروهای امریکایی و ناتو، گسترش فساد و کارهای غیر قانونی و همچنان عدم اراده راسخ دولت افغانستان به از بین بردن طالبان، سبب دوباره قدرت گرفتن این گروه در افغانستان شد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала