افغانستان برخی از پروژه‌هایش را برای تهیه علوفه تعطیل می‌کند

© Photo / Zaman Ahmadyافغانستان برخی از پروژه‌هایش را برای تهیه علوفه تعطیل می‌کند
افغانستان برخی از پروژه‌هایش را برای تهیه علوفه تعطیل می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌های دولت افغانستان اعلام کرده هرگاه مشکل کمبود آب و علوفه برای حیوانات در این کشور رفع نشود، ناگزیر است برای تهیه علوفه برخی از پروژه‌های بازسازی و انکشافی‌اش را تعطیل کند.

هرچند باران‌های هفته گذشته امیدواری‌ها نسبت به رفع نسبی کمبود آب و علوفه حیوانات را تاجایی بیشتر ساخته، اما باآنهم احتمال می‌رود که شماری از ولایات با کمبود جدی علوفه برای نجات جان حیوانات شان شامل گاو، گوسفند و بز مواجه شوند.

نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان، می‌گوید که بررسی‌های دولت نشان می‌دهد که پانزده ولایت با کمبود جدی علوفه برای حیوانات مواجه‌اند. به گفته‌ی او، بدلیل عدم بارندگی‌های به موقع، علوفه‌‌یی که در فصل بهار می‌روید، خشکیده‌ و مالداران در شماری از ولایات با کمبود جدی علوفه مواجه شده‌اند.

آقای درانی که امروز شنبه، در مراسم توزیع ده‌ها پایه ماشین‌آلات زارعتی به دهقانان صحبت می‌کرد، گفت هرچند بارندگی‌های هفته گذشته تاجایی امیدواری‌ها برای رفع نسبی کمبود آب و علوفه را بیشتر کرده، اما این بارندگی‌ها نمی‌تواند مشکل کمبود آب و علوفه را در سراسر افغانستان رفع کند. او گفت که کمبود علوفه برای نجات جان گاو، گوسفند و بز به نگرانی جدی مردم و مالداران مبدل شده و دولت نیز برای رفع این نگرانی‌ها دست به کار شده است. نصیراحمد درانی می‌گوید که دولت افغانستان در مرحله اول مبلغ هفت میلیون دالر را برای خریداری علوفه اختصاص داده و روند تهیه و خریداری خوراک حیوانات از ولایت‌های هرات و بلخ آغاز شده است. به گفته‌ی او، در گام نخست خوراکی حیوانی در پنج ولایت که با مشکل جدی‌تری مواجه‌اند برای دو هفته توزیع خواهد شد. آقای درانی گفت در مرحله بعدی نیز به ارزش بیست میلیون دالر خوراک حیوانی برای دو ماه تهیه خواهد شد. وزیر زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید هرگاه طی دو ماه مشکل کمبود علوفه حیوانی رفع نشود، دولت افغانستان ناگزیر است تا برخی از پروژه‌های اقتصادی و بازسازی خود را تعطیل کرده و پول آن را برای نه ماه حیوانات علوفه تهیه کند. نصیراحمد درانی گفت: «در طول دو ماه می‌توانیم علوفه و امکانات را در دسترس دهقان قرار بدهیم، اگر کفایت نکند هرچند خوشبین هستیم که باران‌‌ها آمد و امیدواریم که این مشکل کم کم حل شود، ولی اگر حل نشود برای نه ماه آینده هم در حدود پنج‌صد میلیون دالر ضرورت است که علوفه‌ خریداریم کنیم. روی این موضوع هم برنامه داریم و اگر ضرورت باشد از پروژه‌های دیگر کم‌ بکند. به‌خاطری این اولویت ماست، مالداری ما اقتصادی ملی ماست و به این اگر توجه نکنیم، خیلی ضربه می‌بینیم. حکومت حاضر است که یک سلسله پروژه‌های خود را ایستاد بکند و پول‌هایش را به این‌جا انتقال بدهد.»

دو میلیارد دالر علوفه حیوانات

نصیراحمد درانی می‌گوید که افغانستان سالانه به ارزش حدود پنج‌صد میلیون دالر علوفه برای زنده ماندن حیوانات خود شامل گاو، گوسفند و بز نیاز دارد و هرگاه بخواهد از این حیوانات به شکل «مولد» استفاده کند، ناگزیر است حدود دو میلیارد دالر برای خوراک این حیوانات هزینه کند.

وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان تاکید دارد که حیوانات به عنوان سرمایه‌ی ملی این کشور به شمار می‌روند و دولت در حال حاضر تنها تلاش دارد تا جان این حیوانات را از مرگ ناشی از کمبود آب و علوفه نجات دهد. او هرگاه هر دولت موفق نشود تا نجات حیوانات را از مرگ نجات دهد، ضربه‌ی سنگینی به اقتصاد دولت و مردم وارد خواهد شد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که اخیرا موضوع خشک‌سالی و کمبود علوفه حیوانات در یک جلسه کابینه افغانستان نیز مورد بحث قرار گرفت.

دلاور فیضان رییس عمومی اداره کوچی‌ها با ارایه گزارشی در این جلسه گفت که خشک‌سالی و کمبود علوفه به وضعیت مالداری ضربه سنگینی وارد کرده است.

هم‌چنین نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری نیز در جلسه کابینه گفته بود که هرگاه نیاز باشد افغانستان باید خوراکه حیوانی را از کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و ترکیه خریداری کند.

در همین‌حال، اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان، می‌گوید که دولت باید برنامه‌ها و تدابیر لازم برای نجات جان حیوانات از مرگ و میر ناشی از کمبود و آب علوفه داشته باشد. آقای غنی گفت: «باید پیش‌بینی از وضعیت وجود داشته باشد که کدام مشکلات با امکانات دست داشته‌ی داخلی قابل حل است و علوفه موجود باید به‌دسترس مالداران قرار گیرد و در صورت نیاز از سه کشور متذکره خریداری گردد.»

افغانستان یک کشور زراعتی است که طبیق پیش‌بینی‌ها اقتصاد نزدیک به هشتاد درصد خانواده‌ها در این کشور به زراعت و مالداری وابسته است. اما، خشک‌سالی‌های چند سال اخیر ضربه‌ی سنگینی به وضعیت اقتصادی این خانواده‌ها وارد کرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала