شهروندان: اول امنیت را تأمین کنید، بعد به ثبت نام دعوت کنید!

© Sputnik / JAKوقوع انفجار در منطقه دشت برچی کابل
وقوع انفجار در منطقه دشت برچی کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شهروندان کابل، مقامات کشور را به ناتوانی در تأمین امنیت مراکز ثبت‌نام رای‌دهندگان متهم می‌کنند و خواستار کناره‌گیری رهبران حکومت وحدت ملی استند.

 

در پی حملۀ یکشنبه بر یک مرکز ثبت نام رأی‌دهندگان در ساحۀ «قلعۀ ناظر» حوزۀ ششم شهر کابل، شماری از شهروندان این شهر در گفتگو با اسپوتنیک نه تنها از این عمل تروریستی ابراز انزجار کردند که حکومت افغانستان را نیز به باد انتقادهای شدید گرفتند.

این حمله که مسوولیت آن را گروه داعش بر عهده گرفت، سبب کشته شدن 57 تن و زخم برداشتن بیش از 100 تن دیگر شد.

گزارش تکمیلی و تصویری انفجار در دشت برچی کابل - اسپوتنیک افغانستان
گزارش تکمیلی و تصویری انفجار در دشت برچی کابل

محمد حسین باشندۀ ده‌قابل در ناحیۀ سیزدهم شهر کابل می‌گوید که پس از انفجار به پولیس تماس گرفته است اما نیروهای پولیس با تأخیر زیاد به ساحه حاضر شده اند. او می‌گوید که شمار کشته‌ها بسیار بیشتر از آن‌چه بوده است که دولت اعلام کرده است.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌یی گفته که «رئیس‌ جمهوری اسلامی افغانستان مراتب تسلیت و همدردی عمیق خویش را به خانواده‌های شهدای رویدادهای تروریستی متذکره ابراز داشته، به شهدا بهشت برین و به مجروحین صحتمندی کامل از درگاه ایزد متعال استدعا می کند.»

در بخشی از اعلامیۀ ارگ آمده است:

«رئیس جمهور غنی ضمن محکوم نمودن این رویدادهای تروریستی، گفت که تروریستان وحشی‌صفت که به شمول ارزش‌های اسلامی، به هیچ ارزش ملی و دموکراتیک باور ندارند، باید بدانند که با انجام چنین عملکردهای جنایت‌کارانه، هیچگاهی نمی‌توانند عزم و ارادۀ مردم ما را به‌خاطر اشتراک گسترده در روندهای دموکراتیک، تضعیف نمایند.»

اما، محمد حسین با عصبانیت خطاب به رییس جمهور افغانستان می‌گوید:

«به لحاظ خدا پس شو… مردم را تباه کردی، از مردم رأی می‌خواهی ولی مردم نمی‌آیند، مردم دیده اند تو امنیت مردم را گرفته نمی‌توانی. مردم را قتل عام کردی. بیا چپلق‌های مردم را حساب کن که چند نفر است، تو شش نفر یا ده نفر اعلام می‌کنی.»

انفجار کابل در حالی رخ داد که در ولایت بغلان نیز حملۀ تروریستی بر یک مرکز ثبت نام رأی دهندگان شش کشته و چندین زخمی بر جای گذاشت. این پنجمین حمله در کمتر از یک‌هفته، بر مرکزهای ثبت‌نام‌های رأی‌دهندگان در کشور است.

یک شهروند دیگر کابل به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

«رهبران مردم را دعوت به ثبت نام می‌کنند بدون این‌که امنیت شان را بگیرند. شما اگر مردم را عمداً به کشتن نمی‌دهید، اول امنیت مردم را بگیرید، بعد از مردم بخواهید که بیایند و ثبت نام کنند.»

عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده و در پیامی گفته است:

«تروریستان امروز به شهروندان آگاه، با همت و سربلندی حمله کردند که می‌رفتند تا سرنوشت خود و کشورشان را به‌گونۀ مسالمت‌آمیز رقم بزنند و آیندۀ خود و کشورشان را تضمین نمایند. آنها همچنان دانش‌آموزان و نوجوانان بی‌گناه را مورد حملۀ کور خود قرار دادند.»

شهروندان کابل همچنان از پیمان امنیتی افغانستان با ایالات متحدۀ امریکا شاکی استند و باور دارند که این پیمان هیچ تأثیر مثبتی بر وضعیت افغانستان نگذاشته است. محمد سرور باشندۀ غرب کابل در ساحل انفجار به اسپوتنیک می‌گوید:

«هر صحنه را که می‌بینم شب تا صبح خواب نمی‌روم و می‌میرم چرا جوان و طفل و خرد ما کشته می‌شود. روزی که پیمان امنیتی را امضا کردند، آقای اتمر چرا دوید امضا کرد؟ برای چی فوراً از دست امریکایی گرفت و امضا کرد؟ متنش را به ما می‌گفت که به این سبب با امریکا صلح کردیم. دوید و امضا کرد. امریکا ورق را گرفت و روی‌ماچی کردند. مل ملت استیم، مردم افغانستان استیم، این کشورخاک ما است. چرا از ما پنهان می‌کنند؟ ما قدرت امریکا را نمی‌خواهیم. امریکا آمد که در افغانستان صلح میاورم، نیاورد. جنگ را شدیدتر ساخت و جوانان ما را می‌کشد. ما امریکا را نمی‌خواهیم.»

بر اساس زمان بندی کمیسیون مستقل انتخابات٬ انتخابات پارلمانی افغانستان در ۲۸ میزان ۱۳۹۷ برابر ۲۰ اکتوبر ۲۰۱۸  برگزار می‌گردد٬ روند ثبت نام رأی دهندگان در سه مرحله برگزار می‌شود که در مرحلۀ نخست در مرکز ولایات، مرحلۀ دوم در مرکز ولسوالی‌ها و مرحلۀ سوم در قریه‌ها برگزار خواهد شد. مرحلۀ نخست این روند از چند روز پیش آغاز شده است که در نخستین روزها، پنج مرکز مختلف مورد حملات تروریستی قرار گرفته است.

اما شماری از شهروندن افغانستان می‌گویند که این حملات نباید عزم مردم برای شرکت در انتخابات را کاهش بدهد.

نثاراحمد بهاوی پرچمدار افغانستان در دو المپیک بیجینگ و لندن نوشته است: «ما مردم افغانستان یا باید در برابر تروریستان وحشی ایستاده شویم و در این پروسهٔ مهم شرکت کنیم یا در میدان دفاع از دموکراسی به آن‌ها تسلیم شویم.»

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала