شاخه داعش در افغانستان توسط کدام گروه‌ها تشکیل شد؟

© Flickr / Day Donaldsonشاخه داعش در افغانستان توسط کدام گروه‌ها تشکیل شد؟
شاخه داعش در افغانستان توسط کدام گروه‌ها تشکیل شد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از عملیات نظامی اردوی پاکستان علیه تروریست‌های تحریک طالبان* این کشور و "جنبش اسلامی ازبکستان"، این گروه‌های تروریستی از مرزهای مشترک وارد افغانستان شدند که اکنون بخش عمده داعش* را تشکیل می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم،  آسوشیتد پرس گزارشی را درمورد چگونگی ایجاد شاخه داعش* در افغانستان و گروه‌های تشکیل‌دهنده این گروه تروریستی منتشر کرده است.

هنگامی که داعش برای نخستین بار در افغانستان اعلام موجودیت کرد صفوف این گروه تروریستی بیشتر از خشن‌ترین اعضای تحریک طالبان پاکستان از منطقه "باجور" تشکیل شد.

این تروریست‌ها در حمله نظامیان ارتش پاکستان از خاک این کشور بیرون رانده شدند و به داعش پیوستند.

در ابتدا گروه تروریستی داعش بیشتر به ولایت شرقی "ننگرهار" در افغانستان محدود بود اما در سال‌های اخیر این گروه تروریستی حضورش در شمال و شمال شرق افغانستان را گسترش داده است.

پس از پیوستن تحریک طالبان پاکستان، جنگجویان ازبک نیز به سرعت به صفوف داعش در افغانستان پیوستند که بیشتر آن‌ها از "جنبش اسلامی ازبکستان" بودند، بسیاری از آن‌ها نیز از منطقه "وزیرستان جنوبی" بر اثر عملیات نظامی ارتش پاکستان از این کشور بیرون رانده شدند و وارد افغانستان شدند.

تحلیلگران می‌گویند که درندگی این گروه با دیگر گروه‌های تروریستی قابل مقایسه نیست و ازبک‌ها به عنوان افرادی که اهل افغانستان نیستند هیچ تعللی در کشتار جمعی مردم این کشور ندارند.

داعش به کمک تروریست‌های ازبکستانی حضور خود را در مناطق شمالی افغانستان گسترش داده و گزارش‌هایی نیز مبنی بر جذب نیرو توسط داعش در این منطقه وجود دارد.

شمار تروریست‌های داعشی در افغانستان مشخص نیستند، اما براساس برآوردها حدود 3 تا 5 هزار از این تروریست‌ها در افغانستان مستقر هستند.

وزارت دفاع روسیه: در افغانستان حدود ده هزار دهشت‌افگن فعالیت دارند - اسپوتنیک افغانستان
وزارت دفاع روسیه: در افغانستان حدود ده هزار دهشت‌افگن فعالیت دارند

چندی قبل، فرمانده نیروهای نظامی ناحیه مرکزی روسیه گفته بود که در حال حاضر حدود ده هزار دهشت‌افگن که بیشتر شان اعضای گروه داعش می‌باشند در قلمرو افغانستان حضور دارند.

جنرال الکساندر لاپین، فرمانده نیروهای نظامی ناحیه مرکزی روسیه گفته بود: "پس از شکست داعش، اعضای گروهک‌های آن از سوریه و عراق به مناطق دیگر می‌روند. رهبران این گروه‌ها به کشورهای آسیای مرکزی توجه خاص دارند… براساس ارزیابی‌های ما، در قلمرو افغانستان حدود ده هزار دهشت‌افگن حضور دارند. اکثریت آنها اعضای گروه تروریستی داعش اند که در پی ایجاد خلافت اسلامی در قلمرو کشورهای آسیای مرکزی می‌باشند. پنج هزار آنها در مناطق شمالی افغانستان جابجا شده اند".

*طالبان و داعش — گروه‌های تروریستی ممنوعه در روسیه

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала