4 نشانه جنگ قریب الوقوع در خاورمیانه

© Fotolia / Peyman Kaiedi4 نشانه جنگ قریب الوقوع در خاورمیانه
4 نشانه جنگ قریب الوقوع در خاورمیانه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به 4 نشانه ای که احتمال جنگ در خاورمیانه را افزایش می‌دهد؛ اعلام کرد: اگر جنگی رخ دهد اسرائیل سرنوشتی مشابه آلمان در جنگ های اول و دوم جهانی خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالباری عطوان در مطلبی درباره افزایش بحران در خاورمیانه گفته است: چهار نشانه وجود دارد که احتمال جنگ ایران-اسرائیل را تقویت می کند و مهمترین آن قطع رابطه مغرب با تهران و اخراج سفیرش به طور ناگهانی است.
وی با اشاره به اظهارات اخیر نخست وزیر اسرائیل درباره ایران از آن به عنوان مقدمه ای برای به راه انداختن جنگ ضد ایران خواه ضد پایگاههایش در سوریه یا در عمق ایران و جمع کردن کشورهای عربی و اروپایی در کنار آمریکا یاد کرده و نوشته است: تحرکاتی در خاورمیانه در حال وقوع است که احتمال رویارویی نظامی بزرگ را تقویت می کند وما که رسانه های آمریکایی به طور خاص و غربی را می شناسیم باید این موارد را جدی بگیریم.
عطوان می نویسد: دوم؛ اینکه مراکش روابط خود با ایران را قطع کرده است و چه بسا این مقدمه ای برای اقدام دیگر کشورهای متحد واشنگتن برای گامهای مشابه باشد به ویژه که کشورهای حوزه خلیج فارس به محض اعلام آن از این موضع گیری استقبال کردند.
این تحلیلگر جهان عرب افزود: نشانه سوم این است که نجیب ساویرس میلیادر مصری نیمی از ثروت خود را تبدیل به طلا کرده است و گفته که طلا ملجا امن عامه مردم در زمان بحرانهاست. آنچه ساویرس نگفته این است که تاجران و بازرگانان و سرمایه داران همانند پرندگان و حیواناتی که طوفان و زلزله های را قبل از وقوع آن احساس می کنند، هستند و معمولا احتمالات آنها درباره جنگ درست است.
عطوان می نویسد: چهارمین نشانه، درخواست پمپئو وزیر خارجه جدیدامریکا از کشورهای حوزه خلیج فارس است که اختلافات خود را کنار بگذارند و بر روی خطر ایران تمرکز کنند. محمد بن سلمان هم اعلام کرده است که موضوع فلسطین در اولویت عربستان نیست و اولویت کنونی مقابله با نفوذ ایران در منطقه است.
وی در ادامه نوشت: احساس جاری در اروپا نگرانی از موفقیت نتانیاهو در کشاندن منطقه وامریکا به سوی جنگ است و اینکه شراره خروج امریکا از توافق هسته‌ای باشد و این عدم همراهی با نمایش نتانیاهو را تفسیر می کند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سکوت اختیار کرده است. سئوال این است که واکنش به این اهانت های اسرائیل به روسیه و متحدانش چیست؟
این تحلیلگر عرب بیان کرد: نتانیاهو دروغگوی حرفه ای و قهار در جعل و اقدامات تحریک آمیز است.وی در اخیر می گوید: " ما خواستار جنگ به ویژه در منطقه ما که مردم آن فرصت نفس کشیدن نداشته اند، نیستیم اما اگر رخ دهد چه بسا آخرین جنگها در حال حاضر باشد زیرا اسرائیل این بار از آن سالم بیرون نمی آید مشابه آنچه برای آلمان در جنگهای جهانی اول و دوم رخ داد."

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала