آپریل، خونین‌ترین ماه برای غیرنظامیان در افغانستان

© Sputnik / Jakآپریل، خونین‌ترین ماه برای غیرنظامیان در افغانستان
آپریل، خونین‌ترین ماه برای غیرنظامیان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان، در یک گزارش تازه از ماه آپریل، ماه گذشته‌‌ میلادی، به عنوان خونین‌ترین ماه برای غیرنظامیان در افغانستان یاد کرده است.

این گروه در گزارش خود گفته است که در جریان ماه گذشته‌ی میلادی، نزدیک به پنج‌صد تن از غیرنظامیان در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند. گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان تاکید کرد که از اول ماه آپریل سال جاری تا سی‌ام این ماه، در ۲۳ ولایت افغانستان حدود پنج‌صد غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند. به گفته‌ی این نهاد ناظر بر روند تلفات غیرنظامیان، در جریان ماه آپریل ۱۸۸ غیرنظامی کشته و ۳۰۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان در گزارش خود می‌گوید که یافته‌ها و معلومات این نهاد نشان می‌دهد که در جریان ماه گدشته‌ی میلادی بیشترین تلفات به غیرنظامیان در کابل وارد شده است. این نهاد هرچند مسوولیت این تلفات را به طرف‌های مشخص درگیری نسبت نداده اما می‌گوید که حمله‌ی یک مهاجم انتحاری در یک مرکز توزیع تذکره در غرب شهر کابل، خونین‌ترین حادثه در ماه آپریل گذشته بوده است. در این حمله که ۶۹ غیرنظامی کشته و ۱۲۰ نفر دیگر زخمی شدند، مسوولیت آن را گروه تروریستی داعش به عهده گرفت. اکثریت قربانیان این حادثه خونین تروریستی زنان و کودکان بودند.

گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان هم‌چنین از حمله هوایی نیروهای ارتش ملی افغانستان بالای یک محل گردهمایی تروریستان طالب در ولسوالی دشت‌ارچی ولایت کندز، به عنوان دومین خونین بالای غیرنظامیان یاد کرده است. این حمله که در اوایل ماه آپریل صورت گرفت، به مقام‌های ارشد امنیتی یک گردهمایی جنگجویان گروه طالبان مورد هدف قرار گرفته و در آن شماری از جنگجویان ارشد این گروه به قتل رسیدند. اما گروه طالبان و شماری از باشندگان محل مدعی‌ اند که جمعی از باشندگان محل برای شرکت در یک مراسم دستار‌بندی گردهم آمده بودند و در میان شان افرادی از طالبان حضور نداشتند. اما، وزارت دفاع تاکید دارد که در آن جمعی از جنگجویان طالبان گردهم آمده و براساس گزارش‌های دقیق استخباراتی هدف حمله هوایی نیروهای ارتش ملی قرار گرفتند.

گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان در گزارش خود، مسوولیت این حمله را به دولت افغانستان نسبت داده مدعی است که در این حمله پنجاه غیرنظامی به شمول بیست کودک کشته و هفتاد تن دیگر زخمی شدند.

با این‌حال، این نهاد ناظر بر روند تلفات غیرنظامیان در افغانستان، در گزارش خود می‌افزاید از آغاز سال جاری میلادی تاکنون روند تلفات غیرنظامیان در این کشور روبه افزایش بوده است. گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان گفته است که در ماه مارچ، رقم تلفات غیرنظامیان در افغانستان به ۴۴۳ کشته و زخمی رسیده بود.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که طی روز دوشنبه این هفته نیز در دو حمله تروریستی پی‌هم در یکی از مناطق سبز کابل، بیست و شش نفر به شمول نه خبرنگار کشته و نزدیک به پنجاه تن دیگر زخمی شدند. اکثریت قربانیان این حملات تروریستی غیرنظامیان بودند.

دو روز قبل کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز، در گزارش سالانه خود از کشته و زخمی شدن نزدیک به نه‌هزار و چهارصد غیرنظامی در نتیجه‌ی منازعات مسلحانه در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی خبر داده بود. این کمیسیون در گزارش خود گفت که  در جریان سال نود و شش خورشیدی سه‌هزار و ۲۳۹ غیرنظامی کشته و شش‌هزار و ۱۷۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

همزمان با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در افغانستان، میزان خشونت‌های مسلحانه و فعالیت‌های تروریستی نیز در این کشور افزایش یافته است. قرار است این انتخابات در اواخر ماه میزان امسال برگزار شود.

نویسنده: دای‌فولادی

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала