جنگ در افغانستان برای ایالات متحده – به مثابه گیرماندن در "باتلاق" است

© Flickr / U.S. Army / Ariel Solomonجنگ در افغانستان برای ایالات متحده – به مثابه گیرماندن در "باتلاق" است
جنگ در افغانستان برای ایالات متحده – به مثابه گیرماندن در باتلاق است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در روزهای اخیر اپریل گزارش نوبتی بازرسان خاص عمومی امریکا در باره بازسازی افغانستان (SIGAR) منتشر گردید. ارقام چندان خوشبینانه نیستند، اگرچه در پنتاگون مانند گذشته اظمینان میدهند که مسیر جنگ تغییر کرده و طالبان به زودی اراضی و نفوذ از دست خواهند داد.

فعلاً نیروهای مسلح و امنیتی افغانستان به مقایسه سال گذشته به اندازه 11% کاهش یافته اند. تعداد آنها از 334 هزار نفر تا 296 هزار نفر کاهش یافته است. جیمس میتیس (James Mattis) وزیر دفاع امریکا اظهار داشته که تعداد نیروها مهم نیست، بلکه قابلیت محاربوی و توانایی آنها مهم است. در حال حاضر در افغانستان بیش از 15 هزار نظامی امریکا قرار دارند که قطعات نووارد آنها در چهره کندک مستشاران نظامی کار راهنمایی اردوی افغان را با شدت تمام پیش می برند.

نماینده نیروهای مسلح افغانستان اصلاً موثقیت معلومات گزارش را تائید نکرده و اعلام داشت که حکومت عساکر کافی برای جنگ با طالبان و گروه های دیگر دارد و اینکه روحیه رزمی عساکر افغان عالی است.

ولی، تعداد جمیعت که طالبان (سازمان، ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول)، کنترول میکنند یا بر آنها نفوذ دارند، تا 64% افزایش یافته است. وقتیکه امریکا نو جنگ با طالبان آغاز کرده بود، این رقم را 64% تشکیل میداد. یعنی، این همه سال های خونین، جنگ عملاً به هیچ وجه این احصائیه را تغییر نه داده است.

ساحه زمین های که برای کشت خشخاش استفاده میشوند، به اندازه 63% به مقایسه سال گذشته افزایش یافته و در تولید تریاک خام — به اندازه 88% تزئید بعمل آمده است. خود تولیدکنندگان تریاک مفاد به اندازه یک و نیم میلیارد دالر به دست می آورند و تحت کنترول قراردادن تولید با چنین مقیاس آرزوی دیرینه امریکایان می باشد.

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaکابل تاکتیک خود را تغییر میدهد
کابل تاکتیک خود را تغییر میدهد - اسپوتنیک افغانستان
کابل تاکتیک خود را تغییر میدهد

در عین حال مقدار مهمات که ایتلاف به افغانستان توسط نیروهای هوایی منتقل می سازد، در حال حاضر تا شاخص های اعظمی افزایش یافته است. آنها سه بار بیشتر، نسبت به سال 2017، بمبارد میکنند. آخرین بار فقط در سال 2013 با چنین شدت بمبارد میکردند. در مارچ سال روان امریکایان برای اولین بار طی یک ماه در افغانستان بمب های بیشتر، نسبت به عراق و سوریه، پرتاب کرده اند.

جنگ زمینی نیز در افغانستان علیه مردم ملکی تشدید گردیده است. در سال 2017 به اندازه 61% موارد کشته شدن باشندگان ملکی با حملات طالبان و دیگر نیروهای ضدحکومتی مربوط بودند. در سال جاری این شاخص را 67% تشکیل داده است. در عین حال 39% موارد کشته شدن باشندگان ملکی با حملات عمدی بر آنها، نه با حملات بر اهداف نظامی مربوط میگردند که دو بار نسبت به سال گذشته بیشتر اند.

به اساس معلومات سازمان ملل متحد، تمایل استفاده همزمان از تروریستان انتحاری و تیراندازان اثنای حملات طالبان و دیگر گروه ها، باعث نگرانی خاص میگردد. تعداد چنین حملات پلان شده دو برابر از شاخص های ربع اول سال گذشته تجاوز نموده است.

تمایل دوم — افزایش حملات بر جوامع شیعه یان در شهرهای افغانستان می باشد که با افزایش نفوذ گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش — سازمان ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) در کشور مربوط می باشد. تحلیگران اشاره میکنند که بین طالبان و داعش یک نوع رقابت وحشیانه در این مورد وجود دارد که کدام یک از این گروه ها وحشت بیشتر در بین مردم ملکی ایجاد کرده میتواند.

تمایل سومی — افزایش حملات هدفمند بر مامورین، موسسات حکومتی، سازماندهندگان انتخابات و ژورنالیستان می باشد. نمی توان گفت که این کار قبلاً صورت نمی گرفت، اما حالا به ارتباط انتخاب چنین اهداف از طرف طالبان به مثابه «تهدید برای دموکراسی آسیب پذیر در افغانستان» ذکر میگردد.

آنچه که به تلفات مردم ملکی به اثر حملات نیروهای حکومتی مربوط میگردد، پس در سازمان ملل متحد میخواستند اعلام نمایند که در سال روان تعداد کشته شدگان در بین مردم ملکی به اثر ضربات خطایی کاهش می یابد، اما در تاریخ 2 اپریل نیروی هوایی افغانستان بر مدرسه در قندوز ضربه وارد ساختند و از 30 تا 50 باشنده ملکی را به قتل رساندند. از سال 2009 در افغانستان در حدود 30 هزار باشنده ملکی کشته شده و در حدود 50 هزار نفر زخمی گردیده اند. این فقط ارقام تائید شده اند. تعداد واقعی تلفات به مراتب بیشتر از این می باشد. در حدود 70% به اثر فعالیت های نیروهای ضد حکومتی کشته شده اند. 30% باقیمانده — در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی و ایتلاف بین المللی به قتل رسیده اند.

در گزارش همچنان گفته شده که ثبات اقتصادی — این عامل کلیدی برای برقراری امنیت محسوب میشود، ولی باوجود آنکه برخی شاخص های اقتصادی در افغانستان افزایش یافته، موفقیت های بیشتر با تخصیص کمک های خارجی مربوط می باشند و این اوضاع را در دراز مدت تغییر نمی دهد. برعلاوه این، محصول ناخالص ملی در افغانستان یا افزایش نمی یابد، یا بعد از سال 2014 پیوسته کاهش می یابد.

در گزارش نیز گفته شده که طی ربع اول به ظن غیرهدفمند یا نامناسب مبلغ 417 میلیون دالر استفاده شده و در مورد این مساله 12 دوسیه ترتیب شده است. تورن جنرال اردوی افغانستان به اتهام دزدی پول بازداشت شده و همچنان علیه نظامیان سابق و برحال و کمپنی های اجاره دار امریکایی که در جعل کاری ها و دزدی پول دخیل بودند، اتهامات وارد شده و حکم محکمه در باره شان صادر شده است. بازرسان همچنان در مورد ضایع شدن مبلغ 5،1 میلیون دالر در مورد کمک های اضطراری طی سال های 2009-2013 اظهار شک و تردید نموده است.

میخواهیم یاداوری نمائیم که بر اساس معلومات پنتاگون، در سال جاری در افغانستان مبلغ 45 میلیارد دالر مصرف خواهد شد. از این جمله مبلغ 13 میلیارد دالر برای نیروهای امریکا، 5 میلیارد برای نیروهای امنیتی افغان، 780 میلیون — برای کمک اقتصادی و حمایت لوژیستیکی — تخصیص داده خواهند شد.

امریکا در افغانستان تلفات متحمل میشود، اما این تلفات امسال به حد اصغری کاهش یافته اند. در تاریخ 30 اپریل در جریان حمله طالبان یک سرباز امریکایی کشته و یک نفر دیگر زخمی شد. طی سال روان در افغانستان مجموعاً دو سرباز امریکایی کشته شده اند.

قابل یاداوری است که طی عملیات جنگی امریکا در افغانستان بیش از 2300 سرباز امریکایی کشته شده و در حدود 18 هزار نفر زخمی شده اند. در عین حال ایالات متحده امریکا بر هدف نهایی خود — نابودی جنبش طالبان — دست نیافته اند.

جیمس میتیس وزیر دفاع امریکا همچنان اظهار داشت که اگر رئیس جمهور ترامپ در این مورد متزلزل است که سربازان امریکایی در سوریه بمانند یا نه، ولی در باره افغانستان از او چنین سیگنال نه رسیده است. به عقیده میتیش، طالبان امسال ناوقت تر در اواخر اپریل راجع به آغاز «موسوم جنگ» اعلام داشتند، به خاطریکه آنها را اعلامیه امریکا راجع به خارج نه شدن از افغانستان بی توازن ساخته است.

© REUTERS / U.S. Army/Spc. Hilda Claytonواشنگتن بر شکست خود در افغانستان اعتراف نموده
واشنگتن بر شکست خود در افغانستان اعتراف نموده - اسپوتنیک افغانستان
واشنگتن بر شکست خود در افغانستان اعتراف نموده

در عین حال تبلیغات وجود دارند که ترامپ میخواهد نیروها را از افغانستان خارج سازد. بطور مثال، سناتور ریند پول (Rand Paul) اعلام داشته که ترامپ در صحبت خصوصی چندی قبل به او گفته که «ما اصلاً و بطور کل پای خود را از انجا میکشیم». این سناتور طرفدار خروج نیروها می باشد و به ترامپ بطور خستگی ناپذیر وعده های ماقبل انتخاباتی اش راجع به بازگرداندن سربازان به خانه های شان یادواری میکند.

در عین حال در مطبوعات انگلیسی نتیجه گیری نوبتی جنگ 17 ساله در افغانستان صورت گرفته است. اگر قبلاً صحبت ها راجع به یک نوع دولت دارای قابلیت کاری و «اعمار ملت» و راجع به این مطرح بحث بودند که حضور امریکا در افغانستان هدف نه دادن مجال تصاحب تمام قدرت به اسلامگرایان در کشور و نه دادن امکان به روسیه و ایران جهت پرنمودن خلای جیواستراتیژیکی در صورت خروج نیروهای امریکایی می باشد و صحبت ها راجع به نگهداشتن پاکستان در جمله متحدان امریکا در مبارزه با تروریزم بین المللی، پس حالا صحبت ها راجع به این مطرح بحث می باشند که ایالات متحده اصلاً «خط دفاعی» در افغانستان حفظ میکنند و کشور را به مثابه پولیگون نظامی استفاده مینماید.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала