حکمتیار: از توزیع شناسنامه برقی پشتیبانی می کنیم

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaحکمتیار: از توزیع شناسنامه برقی پشتیبانی می کنیم
حکمتیار: از توزیع شناسنامه برقی پشتیبانی می کنیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر حزب اسلامی افغانستان از روند توزیع شناسنامه برقی پشتیبانی اش را اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، گلبدین حکمتیار امروز در گردهمایی در پروان گفت: گرفتن شناسنامه برقی یک موضوع مهم ملی و مساله مهم است. این شناسنامه باید توزیع شود و این کار باید بسیار وقت پیش انجام می‌شد.

آقای حکمتیار افزود: ما از تصمیم حکومت در خصوص توزیع شناسنامه برقی پشتیبانی می‌کنیم.

احمد ضیاء مسعود: اشرف غنی کودتای هویتی کرد - اسپوتنیک افغانستان
احمد ضیاء مسعود: اشرف غنی کودتای هویتی کرد
حکمتیار احزاب و جریان‌هایی مخالف کلمه «افغان» را گماشته شدگان کشورهای خارجی خواند و گفت که آنان به دستور خارجی‌ها با این ذکر این کلمه مخالفت می‌کنند.
او اظهار داشت: کلمه افغان، اسلام و اقوام اگر در شناسنامه ذکر شود، مانعی نیست. خوب است که شمار اقوام در افغانستان معلوم شود. همه مردم افغانستان افغان هستند و به افغان بودن خود افتخار می کنیم.
رئیس‌جمهور غنی صبح دیروز به همراه شماری از مقام‌های دولتی و شخصیت‌های سیاسی، با حضور در مرکز صدور شناسنامه های برق، بار دیگر بدون توافق ریاست اجرایی حکومت و سایر رهبران سیاسی، این روند را از سر گرفت.
پیش از این، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با مخالفت با این روند اظهار داشت که آغاز توزیع شناسنامه های برقی مشروعیت ندارد زیرا تاکنون یک اجماع در سطح ملی و در سطح حکومت دربارۀ آن، وجود نداشته است.
لطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان مخالفت خویش را با آغاز روند توزیع شناسنامه های برقی با ذکر واژه «افغان» اعلام و هشدار داد که اگر توزیع شناسنامه ها ادامه یابد، از هر نوع ابزار مسالمت آمیز و قهرآمیز استفاده خواهد کرد.
سران حکومت اختلاف‌ها کنار بگذارند
گلبدین حکمتیار در بخشی از صحبت‌هایش به اختلاف ها میان سران حکومت وحدت ملی اشاره کرد و گفت که ضعف و مشکلات افغانستان ناشی از این اختلاف‌ها است.
آقای حکمتیار خطاب به سران حکومت گفت: عامل عمده مشکل ما اختلاف و ضعف شما است. یکی شناسنامه می گیرد، دیگری مخالفت می کند، این حالت را پایان دهید و مردم را مجبور نکنید که علیه شما دست به کار شوند.
رهبر حزب اسلامی در مورد انتخابات نیز صحبت کرد و از مردم خواست تا به طور گسترده در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی اشتراک کنند.
او خطاب به مردم گفت: بیایید از انتخابات وسیله ای برای حل بحران افغانستان بسازیم.
حکمتیار با بیان اینکه « مداخله خارجی را در انتخابات قبول نداریم»، افزود: برخی حلقات داخلی و سفارت خانه ها تلاش دارند تا انتخابات آینده ما مثل انتخابات گذشته پر از تقلب و جعل باشد و نتیجه اش مثل پارلمان فعلی شود.

یادآوری می کنیم، که دیروز محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روند توزیع شناسنامه های برقی را آغاز کرد، که در میان مردم افغانستان با واکنش های زیادی مواجه شده است. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала