بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر افغانستان را امریکا آزاد کرد

© Fotolia / Africa Studioبزرگترین قاچاقچی مواد مخدر افغانستان را امریکا آزاد کرد
بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر افغانستان را امریکا آزاد کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر افغانستان را بطور مخفیانه از زندان فدرالش آزاد کرده است.

نقش امریکا در تولید مواد مخدر در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
نقش امریکا در تولید مواد مخدر در افغانستان
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، نشریه انترنتی انترسپت نوشت: حاجی جمعه خان بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر افغانستان پس از حدود 10 سال زندان در زندان فدرال امریکا به طور مخفیانه آزاد شد.

این بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر افغانستان که پیش از دستگیری پیشینه همکاری با سازمان «سیا» و اداره مبارزه با مواد مخدر این کشور را داشت، ماه گذشته بطور مخفیانه از زندان فدرال امریکا آزاد شده است.

جمعه خان در اکتوبر سال 2008 در تله یک مقام ارشد اداره مبارزه با مواد مخدر امریکا دستگیر شد.

از سال 2012 دسترسی پرونده جمعه خان مهر و موم شده بود، از اینرو مشخص نیست که آیا وی در اتهامات علیه خود گناهکار شناخته شده، محکوم شده و یا مجبور به پرداخت غرامت به قربانیان شده و یا حتی اینکه از امریکا اخراج شده یا اجازه ادامه حضور در این کشور را دارد.

تمام این ابهامات درباره پرونده جمعه خان حاکی از آن است که پیوندهای این شهروند افغانستان با دولت امریکا پس از دستگیری‌اش نیز ادامه داشت.

این در حالیست، که اتهامات وی دستکم 20 سال حبس اجباری را در پی دارد و آزادی جمعه خان حاکی از همکاری این قاچاقچی مواد مخدر با نهادهای امریکایی است.

با این حال دادستان امریکا در منطقه جنوبی نیویورک، اداره مبارزه با مواد مخدر امریکا و وکیل جمعه خان حاضر به پاسخگویی درباره چگونگی آزادی وی نشدند.

گفتنی است که از همان ابتدای آغاز بررسی پرونده خان در دادگاه منهتن در اکتوبر سال 2008 حساسیت پیوندهای وی با دولت امریکا مشکلات زیادی را بوجود آورد.

در جنوری سال 2009 وکیل جمعه خان با اشاره به مدارکی گفت، که چندین نهاد دولتی امریکا به برخی مردم در افغانستان از جمله خان نزدیک شده، از آن‌ها درخواست کمک کرده و حتی در ازای کمک نیز مبلغی به آن‌ها پرداخت شده است.

در پی اظهارات وکیل مدافع جمعه خان دادستان هشدار داد: برای اجتناب از هرگونه افشای اطلاعات محرمانه فکر می‌کنم، اگر درباره سازمان‌هایی که دی.ای.ای نیستند صحبت می‌کنیم باید مراقب باشیم.

در یک دهه گذشته جمعه خان تنها سه بار دیگر در دادگاه علنی حضور پیدا کرد که در یکی از این جلسات بر بی‌گناهی خود از اتهامات وارده تاکید کرد.

پیش از این نیز روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی اعلام کرده بود که سازمان سیا  با همکاری سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی.اس.آی) در دهه 70 میلادی برای تامین منابع مالی برای مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی پیشین مراکز تولید هیروئین را در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان ایجاد کرد.

با این حال پس از شکست شوروی در افغانستان و بیرون شدن نظامیان آن از این کشور تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش نیافت و در سال 1991 این مقدار از 100 تن به 2 هزار تن افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که 60 درصد از هیروئین مورد نیاز امریکا و 80 درصد از هیروئین کل اتحادیه اروپا توسط افغانستان تولید می‌شد.

یادآوری می کنیم، که پس از حمله امریکا به افغانستان نیز سیر صعودی تولید مواد مخدر در این کشور نه تنها متوقف نشد بلکه سرعت شگفت انگیزی به خود گرفت تا جایی که دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در افغانستان آمار تخمینی تولید مواد مخدر در این کشور را بیش از 9 هزار تن اعلام کرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала