کوریای شمالی زندانیان متهم به جاسوسی امریکا را آزاد می‌کند

© REUTERS / Kim Hong-Jiکوریای شمالی زندانیان متهم به جاسوسی امریکا را آزاد می‌کند
کوریای شمالی زندانیان متهم به جاسوسی امریکا را آزاد می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این افراد که به اتهام جاسوسی و اقدام خصمانه علیه نظام حاکم کوریای شمالی دستگیر و زندانی شده بودند، به‌عنوان نشانه حسن نیت برای انجام مذاکرات کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، این هفته آزاد خواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری رسمی کوریای جنوبی (یونهاپ) روز یکشنبه اعلام کرد که محکمه عالی کوریای شمالی به‌عنوان نشانه حسن نیت برای انجام مذاکرات سران این کشور و ایالات متحده امریکا طی یک ماه آینده، سه شهروند امریکایی را در کوریای شمالی زندانی اند، این هفته آزاد می کند.

این خبرگزاری به نقل از منابع مختلف اعلام کرد که این ۳ نفر که به اتهام جاسوسی و اقدام خصمانه علیه نظام حاکم کوریای شمالی دستگیر و زندانی شده بودند، روز شنبه در نقطه مرزی پانمونجوم آزاد خواهند شد.
یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت که بر اساس توافق میان وزارت خارجه کوریای شمالی و امریکا قطعی شد که سه شهروند امریکایی — کوریایی با نام های کیم هاک-سونگ، تونی کیم و کیم دانگ —چول روز شنبه آزاد شوند.
بر اساس این گزارش، این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که در سه تا چهار هفته آینده دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا و کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، قرار است با یکدیگر ملاقات کنند.
کارشناسان معتقدند یکی از پیش شرط های امریکا برای مذاکره با کوریای شمالی، آزاد کردن این زندانیان است.

وزیر دفاع امریکا سطح آمادگی جنگی نیروهای مسلح کوریای شمالی را ارزیابی کرد - اسپوتنیک افغانستان
وزیر دفاع امریکا سطح آمادگی جنگی نیروهای مسلح کوریای شمالی را ارزیابی کرد

کیم هاک سونگ، تونی کیم و کیم دونگ چول، سه شهروند امریکایی هستند که اوایل ماه گذشته میلادی از زندان خارج شده و چهارشنبه گذشته به یک هوتل در حومه پیونگ یانگ منتقل شده اند.
این سه نفر متهم به جاسوسی، تلاش برای براندازی و اقدامات خصمانه علیه کوریای شمالی هستند.
از سوی دیگر و بعد از شدت گرفتن تحولات کوریای شمالی، جاپان نیز خواستار آزادی اتباع ربوده شده خود توسط کوریای شمالی شده است. توکیو معتقد است کوریای شمالی ۱۷ شهروند این کشور را ربوده است.
از ۱۷ شهروند ربوده شده جاپانی ۵ نفر آنها در نخستین مذاکرات نخست وزیر وقت جاپان در سال ۲۰۰۲ میلادی با مقامات کوریای شمالی، آزاد شده و به جاپان برگشتند.
اما کوریای شمالی می گوید ۸ نفر از ربوده شدگان نیز فوت شده اند ولی از ۴ نفر دیگر خبر ندارد و معتقد است این افراد اصلاً وارد کوریای شمالی نشده اند.
در ادامه تحولات شبه جزیره سران کوریای شمالی و جنوبی به‌تاریخ ۲۷ اگست در منطقه مرزی پانمونجوم در مرز دو کوریا با یکدیگر دیدار کردند، ملاقات آنها که بازتاب زیادی در جهان داشت به امضای بیانیه صلح موسوم به "پانمونجوم" انجامید.
رهبران دو کوریا در این اجلاس در مورد "خلع سلاح کامل شبه جزیره کوریا" به توافق رسیده و موافقت کردند "توافق متارکه جنگ به معاهده صلح تبدیل شود و هر اقدام خصمانه علیه یکدیگر را از این به بعد خاتمه دهند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала