اعتراف تلخ بازرس ویژه امریکا در افغانستان

© AFP 2023 / Bay Ismoyoاعتراف تلخ بازرس ویژه امریکا در افغانستان
اعتراف تلخ بازرس ویژه امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جان سپکو، بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) اخیراً اعتراف نموده است که امریکا و دیگر کشورهای حامی افغانستان در رشد فساد در کشور سهیم اند و سهل‌انگاری این کشورها باعث بیشتر شدن فساد و طولانی‌شدن جنگ در افغانستان شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، جان سپکو، بازرس کل امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) اظهار کرده است که حامیان مالی خارجی، افغانستان را بیشتر از آنچه که بتواند پول‌ها را برای بازسازی جذب کند، مملو از پول می‌کند و این باعث بدتر شدن فساد و دامن زدن به درگیری در افغانستان شده است.

این اظهارات جان سپکو، بعد از آن مطرح شد که بانک جهانی در یک ارزیابی از نحوه مدیریت صندوق بازسازی افغانستان (ARTF) انتقاد کرد.

نگرانی سیگار از کاهش ۱۰ درصدی شمار نیروهای نظامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
نگرانی سیگار از کاهش ۱۰ درصدی شمار نیروهای نظامی افغانستان

سیگار دریافته که نظارت چندانی بر نحوه صرف کمک 10 میلیارد دالری که 34 کشور و آژانس خارجی از سال 2002 تاکنون به افغانستان اعطا کرده‌اند و اینکه این پول‌ها کجا هزینه شده وجود نداشته است.
همچنین بانک جهانی نیز گفته که قادر به ارزیابی دقیق تاثیر این پول‌ها نبوده است.
سپکو به خبرگزاری فرانسه گفت: سوءمدیریت پول‌های صندوق بازسازی افغانستان نشان دهنده مشکلات کلی مربوط به کمک‌های چندین میلیارد دالری خارجی برای بازسازی افغانستان از سال 2001 تاکنون است.
به گفتۀ وی، این گزارش یک هشدار برای جامعه بین‌المللی محسوب می‌شود.
سوپکو گفت: ما فساد را از طریق ریختن پول بیش از حد با سرعت بیش از حد در یک کشور بیش از حد کوچک، بدتر کرده‌ایم و نکته مهم این است که نظارت چندانی هم در کار نبوده است.
وی افزود: ما از همان اول فساد را نادیده گرفتیم و اعتنایی به مقام‌های فاسدی که به آنها پول می‌دادیم و همینطور روسای خرده‌پایی که بعدا به شدت ثروتمند شدند، نداشته‌ایم.
وی تاکید کرد: یک چنین فسادی به طولانی‌تر شدن جنگ در افغانستان که در سال هفدهم است کمک می‌کند چرا که باعث تضعیف حمایت از دولت افغانستان و تضعیف روحیه نیروهای نظامی این کشور که جنگیده و جانشان را از دست می‌دهند، می‌شود.
اخیرا سیگار در گزارش سه ماهه خود گفته که تعداد نیروهای امنیتی افغانستان کاهش چشم‌گیری داشته در حالی که کنترول شبه‌نظامیان طالبان و دیگر شبه‌نظامیان بر افغانستان افزایش یافته است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала